
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,399 |
تعداد مقالات | 17,149 |
تعداد مشاهده مقاله | 55,259,725 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 17,591,419 |
بررسی و تحلیل نوسازیِ صنعتی در دوران رضاشاه پهلوی با تأکید بر صنعت حملونقل؛مطالعه موردی: وضعیتِ اُتومبیلِ سواری | ||
فصلنامه تاریخ نامه ایران بعد از اسلام | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 29 مرداد 1404 اصل مقاله (1.99 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiiph.2025.64768.2550 | ||
نویسندگان | ||
وحید حسنپور سودرجانی؛ ابوالحسن فیاض انوش* ؛ علی اکبر جعفری | ||
گروه تاریخ و ایران شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
چکیده | ||
توسعه، نوسازی و مسائل مرتبط با آن در تاریخ معاصر ایران همواره مسئلهمند و مناقشهبرانگیز بوده است. یکی از مهمترین و حساسیتبرانگیزترین این عرصهها، مسائل مربوط به نوسازی و توسعهی صنعتی است که از اواخر دوران قاجار بهعنوان یکی از اصلیترین راههای برونرفت از عقبماندگی در کشور همواره مطرح بود. رضاشاه پهلوی نیز با تأیید این امر، توسعهی حملونقل از جمله راهآهن سراسری و واردات اُتومبیلِ سواری را در رئوس برنامههای صنعتی خود قرار داد. این پژوهش با روش توصیفی - تحلیلی، این موضوع را مورد بررسی قرار داده و در پی پاسخگویی به این سؤال است که: روند و فراز و فرودِ توسعه و نوسازیِ صنعتی در دوران رضاشاه پهلوی، با تأکید بر صنعت حملونقل و با تحلیل وضعیت اُتومبیلِ سواری چگونه بوده است؟ یافتههای این پژوهش نشان میدهد که رویکرد به واردات اُتومبیلِ سواری در این دوره، رهیافتی دولتمحور و با نگاهی ویژه به اُتومبیلهای غربی، بهویژه خودروهای آمریکایی و آلمانی بود. آغاز گستردهی واردات اُتومبیلِ سواری در این دوران بهرغم چالشهای فراوانی که بههمراه داشت، تابعی از شرایط داخلی و بینالمللی بود که به نظر میرسد علاوه بر اهداف سیاسی همچون تسهیل اِعمال قدرت حکومت مرکزی بر نقاط مختلف کشور و راهحلی برای رهایی از سُلطهی نیروهای خارجی، از بُعد اقتصادی - صنعتی، منجر به انتقال دانش و فناوری ساخت اُتومبیلِ سواری، شکلگیری زیرساختهای لازم برای ایجاد صنعت خودروسازی داخلی در دوران محمدرضا پهلوی و نیازآفرینی برای طبقهی متوسط شهری شد. | ||
کلیدواژهها | ||
نوسازی؛ رضاشاه پهلوی؛ توسعهی صنعتی؛ حملونقل؛ اُتومبیلِ سواری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 33 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 8 |