
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,399 |
تعداد مقالات | 17,150 |
تعداد مشاهده مقاله | 55,260,590 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 17,591,759 |
تأثیر آموزش خطی و غیرخطی کاراته بر شبکه های توجه کاراته کاهای پسر نوجوان | ||
ذهن، حرکت و رفتار | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 مرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/mmbj.2025.61608.1093 | ||
نویسندگان | ||
سیدحجت زمانی ثانی1؛ زهرا فتحی رضائی1؛ داود جعفری نوین* 2 | ||
1گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
2رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
چکیده مقدمه: هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر آموزش خطی و غیرخطی کاراته بر شبکه های توجهی کاراتهکاهای پسر نوجوان بود. روش: روش پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون_پس آزمون بود که 24 نفر کاراته کای مبتدی به صورت در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گروه کنترل تخصیص داده شدند. هر دو گروه طبق پروتکل تمرینی خود 12 هفته و هر هفته 3 جلسه تمرین کردند. آزمون شبکههای توجه (هشدار، جهتگیری، کنترل اجرایی)، قبل و بعد از دوره آموزشی بررسی شد. نتایج با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس با اندازهگیری های مکررتحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که تمرین خطی منجر به تغییر در میانگین کل (0/001 = p) و شبکه کنترل اجرایی توجه (0/01 = p) میشود. همچنین تمرین غیرخطی نیز منجر به بهبود شبکه کنترل اجرایی توجه (0/01 = p) شده بود. با اینحال تفاوت آماری معناداری در هیچکدام از گروهها در شبکه هشدار (0/87 = p) و جهتگیری (0/76 = p) در نتیجه تمرینات وجود نداشت. بحث و نتیجهگیری: نتایج به دست آمده با استفاده از نظریات پردازش اطلاعات در آموزش خطی و سیستمهای پویا در آموزش غیرخطی به منظور حل مسأله و تناقضات و برنامهریزی پاسخ تبیین شدند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش خطی؛ آموزش غیرخطی؛ ورزشهای رزمی؛ شبکه های توجه | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 16 |