
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,399 |
تعداد مقالات | 17,150 |
تعداد مشاهده مقاله | 55,260,602 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 17,591,761 |
تأثیر رویکرد تدریس معکوس بر یادگیری و علاقه به درس هنر دانش آموزان | ||
برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
دوره 5، شماره 2، شهریور 1405 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2025.67994.1287 | ||
نویسندگان | ||
میمنت عابدینی بلترک* 1؛ صمد ایزدی1؛ مینا رمضان نژاد2 | ||
1دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران | ||
2کارشناسی ارشد مطالعات برنامهدرسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران | ||
چکیده | ||
علاقه به درس و میزان یادگیری دانشآموزان تحت تأثیر عوامل متعددی قرار دارد که روش تدریس یکی از مهمترین آنها محسوب میشود. با توجه به ویژگیهای نسل امروز که شامل نسلهای زد و آلفا میباشد، روش تدریس معکوس به عنوان روشی مؤثرتر در فرآیند یاددهی-یادگیری مطرح است. این روش با در نظر گرفتن تفاوتهای فردی، امکان یادگیری دانشآموزان را در محیطی انعطافپذیر و مطابق با سرعت یادگیری هر فرد فراهم میآورد. از سوی دیگر، هنر به عنوان بخشی حیاتی از برنامه درسی مدارس، نقش مهمی در تقویت تفکر منطقی، توانایی تصمیم گیری، افزایش اعتماد به نفس و پرورش خلاقیت دارد. استفاده از رویکرد تدریس معکوس میتواند فرصتی مناسب برای ارتقای علاقه و بهبود یادگیری دانشآموزان در درس هنر فراهم آورد.روش پژوهش، نیمه آزمایشی و جامعهآماری، دانشآموزان پسر پایه دوم ابتدایی مشغول به تحصیل در سال تحصیلی ۱۴۰3- ۱۴۰2 و نمونهآماری، ۲۰ دانشآموز بوده که به صورت تصادفی گزینشی در دو گروه، طی ۱1 جلسه تحت آموزش قرار گرفتند. ابزار گردآوری پژوهش؛ پرسشنامه علاقه به درس و آزمون عملکردی محقق ساخته بود. روایی پرسشنامه از روش همسانی درونی تأیید و پایایی آن 96/0 بهدست آمد. همچنین روایی محتوایی آزمون عملکردی 78/0 و پایایی آن با روش بازآزمایی 90/0 به دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد.یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد که رویکرد معکوس بر میزان یادگیری دانشآموزان(89/8F=) و نمره کلی علاقه به درس (35/14F= ) در سطح معناداری 05/0 مؤثر بوده است.تدریس معکوس بر یادگیری و علاقه به درس هنر تأثیر مثبت دارد | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه درسی؛ معکوس؛ یادگیری؛ علاقه؛ هنر | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 25 |