
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,399 |
تعداد مقالات | 17,150 |
تعداد مشاهده مقاله | 55,260,586 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 17,591,757 |
تدوین چارچوب مفهومی مؤلفه های بهره گیری از فناوریهای نوین آموزشی با تاکید بر واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در ارتقای یادگیری دانش آموزان ابتدایی : یک مطالعه کیفی اکتشافی | ||
برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
دوره 5، شماره 2، شهریور 1405 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2025.66354.1245 | ||
نویسندگان | ||
زهرا افسر* 1؛ فاطمه احمدبیگی1؛ محبوبه سلیمان پور عمران2 | ||
1گروه علوم تربیتی،واحد تهران شمال،دانشگاه ازاد اسلامی،تهران،ایران | ||
2گروه علوم تربیتی،واحد بجنورد،دانشگاه ازاد اسلامی،بجنورد،ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف شناسائی مؤلفه های بهره گیری از فناوری های نوین آموزشی با تاکید ویژه بر واقعیت افزوده(AR) و واقعیت مجازی(VR) در ارتقاء یادگیری دانش آموزان ابتدایی و تبیین چارچوبی یادگیرنده محور، انجام شده است. این پژوهش با رویکرد کیفی و استفاده از روش نظریه ی داده بنیاد انجام گرفت. جامعه ی پژوهش شامل اعضای هیئت علمی رشته های برنامه ریزی درسی، تکنولوژی آموزشی و فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین کارشناسان آموزش ابتدایی در استان تهران، بود. نمونه گیری به صورت هدفمند انجام شد و تا رسیدن به اشباع نظری، تعداد 20 نفر مورد مصاحبه نیم ساختار یافته قرار گرفتند. برای سنجش روایی، از روش سه سویه سازی نظری، پژوهشگر و تحلیلگر استفاده شد. تحلیل داده ها از طریق تحلیل مضمون در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی صورت گرفت. یافته ها نشان دادند که مؤلفه های بهره گیری از فناوری های نوین آموزشی در ارتقاء یادگیری دانش آموزان ابتدایی در چهاربعد اصلی شامل: 1-انسانی 2- مدیریتی 3- برنامه درسی 4- فنی و تجهیزاتی و هشت زیرمقوله طبقه بندی شدند. نتیجه گیری: یافتههای این پژوهش نشان داد که بهرهگیری مؤثر از فناوریهای نوین آموزشی، بهویژه واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، نیازمند یک رویکرد چند بعدی است. این فناوریها زمانی در ارتقای یادگیری دانشآموزان ابتدایی مؤثر خواهند بود که در چارچوبی یادگیرندهمحور و با در نظر گرفتن ابعاد انسانی، مدیریتی، برنامهدرسی و فنی به کار گرفته شوند. | ||
کلیدواژهها | ||
واژه های کلیدی: فناوری های نوین آموزشی؛ یادگیری؛ دانش آموزان ابتدایی؛ واقعیت افزوده؛ واقعیت مجازی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 76 |