
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,417 |
تعداد مقالات | 17,426 |
تعداد مشاهده مقاله | 56,189,198 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,515,136 |
درک پیامدهای روانی - رفتاری پستهای تناسباندام اینستاگرام در میان دانشآموزان | ||
دانش مدیریت ورزش | ||
مقاله 5، دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 5، شهریور 1404، صفحه 66-81 اصل مقاله (1.26 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jsmk.2025.68128.1150 | ||
نویسندگان | ||
محمد رضا برومند* 1؛ سعید یوسفی2؛ لاله حسن نژاد3 | ||
1گروه مدیریت ورزشی و رسانه، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
2دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
3کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر، شوشتر، ایران | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، درک پیامدهای روانی- رفتاری مواجهه با پستهای تناسباندام اینستاگرام در میان دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه بود. روش پژوهش از نوع کیفی، با رویکرد پدیدارشناسی توصیفی انجام شد. دادهها با استفاده از پرسشنامه آنلاین حاوی سؤالات بسته و باز از ۳۲۳ دانشآموز دختر در شهرستان دزفول گردآوری گردید و با روش تحلیل مضمون کلایزی تحلیل شد. یافتهها در قالب شش مضمون اصلی دستهبندی شد: تأثیرات انگیزشی، انگیزههای زیبایی و بدن ایدهآل، واکنشهای منفی روانی، موانع واقعی در تقلید بدنی، ناپایداری انگیزه و ناتوانی در اقدام عملی، و استفادهی سرگرمیمحور همراه با کاهش تحرک روزانه. مدل مفهومی پژوهش نشان داد که انگیزش اولیه برای ورزش و زیبایی بدنی به دلیل مقایسه با بدنهای ایدهآل، فشار انتظارات بدنی، و کمبود امکانات، به سرخوردگی، کاهش عزتنفس و خودسرزنشی میانجامد. محتوای تناسباندام در اینستاگرام تجربهای دوگانه، متناقض و پیچیده را برای نوجوانان دختر رقم میزند. از یکسو، این پستها میتوانند نقش انگیزشی ایفا کرده و تمایلاتی مثبت برای آغاز فعالیت ورزشی، پیروی از الگوی تغذیه سالم و تلاش برای شبیه شدن به الگوهای موفق و فعال را در ذهن نوجوانان برانگیزند. اما این انگیزه غالبا زودگذر، سطحی و بدون پشتوانه محیطی و اجتماعی است و در بیشتر موارد به تغییر رفتار منجر نمیشود. در نهایت، رفتار فعال جای خود را به استفادهی منفعلانه از محتوای اینستاگرام میدهد. نتایج این مطالعه بر ضرورت آموزش سواد رسانهای بدنی و طراحی مداخلات پیشگیرانه با هدف ارتقای سلامت روانی و رفتاری دختران نوجوان تأکید دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
اینستاگرام؛ نوجوانان دختر؛ تناسباندام؛ تصور بدن؛ تحلیل مضمون | ||
مراجع | ||
Ahmadi, M., & Mowlana, Y. (2021). The effect of Instagram on lifestyle: Body image, eating disorders and fashion (Case: Women aged 20 to 70 years living in Tabriz). Communication Research, 28(107), 161–185. (In Persian) https://doi.org/10.22082/cr.2021.526506.2160
Akbarzade Jahromi, S. J., Razavizadeh, S. N. A., & Sheikhi, M. (2020). The role of Instagram in women body management: Case study: Districts 1 and 20 of Tehran. Journal of New Media Studies, 5(20), 37–79. (In Persian) https://doi.org/10.22054/nms.2020.45410.801
Baudrillard, J. (1998). The consumer society: Myths and structures. London: SAGE Publications.
Bourdieu, P. (1984). Distinction: A social critique of the judgement of taste (R. Nice, Trans.). Harvard University Press.
Dara, J., & Sadeghi, E. (2024). The impact of social networks on women’s body management in Iran from the perspective of experts: Instagram case study. Socio-Cultural Strategy, 13(1), 37–60. (In Persian) 10.22034/scs.2023.165401
Digennaro, S., & Iannaccone, A. (2025). Imagining Another Self: The Use of Social Media Among Preadolescents and Its Body-Related Consequences. An Exploratory Study. SAGE Open, 15(1). https://doi.org/10.1177/21582440251321364
Easton, S., Morton, K., Tappy, Z., Francis, D., & Dennison, L. (2018). Young people’s experiences of viewing the fitspiration social media trend: Qualitative study. Journal of Medical Internet Research, 20(6), e219. https://doi.org/10.2196/jmir.9156
Festinger, L. (1954). A theory of social comparison processes. Human Relations, 7(2), 117–140. https://doi.org/10.1177/001872675400700202
Fung, I. C. H., Blankenship, E. B., Ahweyevu, J. O., Cooper, L. K., Duke, C. H., Carswell, S. L., … & Tse, Z. T. H. (2020). Public health implications of image-based social media: A systematic review of Instagram, Pinterest, Tumblr, and Flickr. The Permanente Journal, 24, 1–13. https://doi.org/10.7812/TPP/19.253
Hall, S. (1997). Representation: Cultural representations and signifying practices. London: SAGE Publications.
Hogue, J., Minister, C., Samson, L., Campbell, G., & Mills, J. (2023). Young women’s dialectical responses to fitspiration and thinspiration: A qualitative study. Eating Behaviors, 50, 101758. https://doi.org/10.1016/j.eatbeh.2023.101758
Jerónimo, F., & Carraça, E. V. (2022). Effects of fitspiration content on body image: A systematic review. Eating and Weight Disorders – Studies on Anorexia, Bulimia and Obesity, 27(8), 3017–3035. https://doi.org/10.1007/s40519-022-01505-4
Karimi, B., Delavar, A., & Farhangi, A. (2022). Instagram and lived experience of its users. Journal of Media Studies, 16(55), 21–34. (In Persian) 10.30495/mediastudies.2022.53554.1306
Leary, M. P., Clegg, E. N., Santella, M. E., Murray, P. J., Downs, J. S., & Olfert, M. D. (2019). Consumption of Health-Related Content on Social Media Among Adolescent Girls: Mixed-Methods Pilot Study. JMIR formative research, 3(1), e11404. https://doi.org/10.2196/11404Festinger, L. (1954). A theory of social comparison processes. Human Relations, 7(2), 117–140. https://doi.org/10.1177/001872675400700202
Marcia, J. E. (1980). Identity in adolescence. In J. Adelson (Ed.), Handbook of adolescent psychology (pp. 159–187). New York: Wiley.
Mayoh, J., & Jones, I. (2021). Young people’s experiences of engaging with fitspiration on Instagram: Gendered perspective. Journal of Medical Internet Research, 23(10), e17811. https://doi.org/10.2196/17811
Montgomery, S. C., Donnelly, M., Bhatnagar, P., Carlin, A., Kee, F., & Hunter, R. F. (2020). Peer social network processes and adolescent health behaviors: A systematic review. Preventive Medicine, 130, 105900. https://doi.org/10.1016/j.ypmed.2019.105900
Moradhaseli, M., & Manteghi, M. (2018). Identifying process related to development of body image in Girl adolescents users of Internet in Iran: A qualitative study. Journal of Research in Psychological Health, 11(3), 62–83. (In Persian) https://doi.org/10.29252/RPH.11.3.62
Picazo-Sánchez, L., Domínguez-Martín, R., & García-Marín, D. (2022). Health promotion on Instagram: Descriptive–correlational study and predictive factors of influencers’ content. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(23), 15817. https://doi.org/10.3390/ijerph192315817
Prochaska, J. O., & DiClemente, C. C. (1983). Stages and processes of self-change of smoking: Toward an integrative model of change. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 51(3), 390–395. https://doi.org/10.1037/0022-006X.51.3.390
Qustodio. (2021). Annual report: App usage and digital habits among children and teens. Retrieved from https://www.qustodio.com/en/reports/digital-habits-2021/
Raggatt, M., Wright, C. J., Carrotte, E., Jenkinson, R., Mulgrew, K., Prichard, I., & Lim, M. S. C. (2018). “I aspire to look and feel healthy like the posts convey”: Engagement with fitness inspiration on social media and perceptions of its influence on health and wellbeing. BMC Public Health, 18(1), 1002. https://doi.org/10.1186/s12889-018-5930-7
Rogers, C. R. (1951). Client-centered therapy: Its current practice, implications and theory. Boston: Houghton Mifflin.
Sadeghzadeh, R., Dortaj, F., & Monadi, M. (2018). Investigating students’ motivations for using Instagram application: A qualitative study. Intercultural Studies Quarterly, 13(35), 167–184. (In Persian) https://dorl.net/dor/20.1001.1.17358663.1397.13.35.6.1
Samson, L., & Zaitsoff, S. L. (2023). Appearance comparison on Instagram: The impact of fitspiration and transformation imagery on young women’s body satisfaction. Eating Behaviors, 51, 101812. https://doi.org/10.1016/j.eatbeh.2023.101812
Talbot, C. V., Gavin, J., van Steen, T., & Morey, Y. (2017). A content analysis of thinspiration, fitspiration, and bonespiration imagery on social media. Journal of Eating Disorders, 5, 40. https://doi.org/10.1186/s40337-017-0170-2
Varaona, A., Alvarez-Mon, M. A., Serrano-Garcia, I., Díaz-Marsá, M., Looi, J. C. L., & Molina-Ruiz, R. M. (2024). Exploring the relationship between Instagram use and self-criticism, self-compassion, and body dissatisfaction in the Spanish population: Observational study. Journal of Medical Internet Research, 26, e51957. https://doi.org/10.2196/51957
Zamani, M., Nourbakhsh, Y., & Nayebi, H. (2022). Presenting a pattern for promoting social health through social networks (Case study: Instagram social network). Journal of New Media Studies, 7(28), 1–42. (In Persian) https://doi.org/10.22054/nms.2022.63698.1277 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 162 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 8 |