| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,422 |
| تعداد مقالات | 17,533 |
| تعداد مشاهده مقاله | 56,770,834 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,822,227 |
نقش واسطه ای مهارتهای دیجیتالی در رابطه بین سواد هوش مصنوعی و کیفیت خدمات آموزشی (مطالعه موردی: دانشگاه فرهنگیان) | ||
| نشریه مطالعات دانش پژوهی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 مرداد 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| اسداله خدیوی* 1؛ مهدی پروین زاده2؛ سعید عارف نژاد3 | ||
| 1گروه مدیریت آموزشی ، دانشگاه فرهنگیان ، تهران ، ایران | ||
| 2مرکز تحقیقات فلسفه و تاریخ پزشکی دانشگاه علوم تبریز، تبریز ، ایران | ||
| 3پژوهشگر پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین نقش واسطهای مهارتهای دیجیتال در رابطه بین سواد هوش مصنوعی و کیفیت خدمات آموزشی در دانشگاه فرهنگیان است. روششناسی: پژوهش حاضر، از نظر هدف، کاربردی و بلحاظ روش، توصیفی-همبستگی و مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه اعضای هیات علمی تمام وقت و مدرسان دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجانشرقی تعداد 500 نفر که بر اساس قواعد مدل یابی معادلات ساختاری، حجم نمونه 240 نفر برآورد و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. دادهها از طریق پرسشنامههای مربوط به سواد هوش مصنوعی ما و چن(۲۰۲۴)، مهارتهای دیجیتال رودریگز- دیوس، ون اوستن و ایگارتو(۲۰۱۸) و کیفیت خدمات آموزشی ابوبکر و بیومی(۲۰۲۲) و علیوبی، الشوبکی و ابوناصر(۲۰۲۰) جمعآوری شدند. تحلیل دادهها با نرمافزارهای SPSS26 وAMOS انجام گرفت. یافتهها: یافته ها حاکی از آن است که مدل مفهومی پژوهش از برازش خوبی برخوردار است. ضریب تعیین برای متغیرهای سواد هوش مصنوعی(49/0)، مهارتهای دیجیتال (83/0) و کیفیت خدمات آموزش (67/0) نشان میدهد شدت تاثیر این عوامل قوی است. همچنین تحلیل فرضیهها نشان داد که رابطه بین سواد هوش مصنوعی، مهارتهای دیجیتال و کیفیت خدمات در سطح معنیدار و قابلتوجه است. نتایج: نتایج نشان داد که ارتقاء سواد هوش مصنوعی و مهارتهای دیجیتال اعضای هیات علمی، موجبات بهبود کیفیت خدمات آموزشی در دانشگاه فرهنگیان را فراهم میکند. اصالت و ارزش: این مطالعه نوآوری در حوزه سواد هوش مصنوعی و مهارتهای دیجیتال در دانشگاه فرهنگیان است و میتواند به کاهش شکافهای مطالعاتی و راهنمایی سیاستگذاران آموزشی کمک کند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| سواد هوش مصنوعی؛ مهارت های دیجیتالی؛ کیفیت خدمات آموزشی؛ دانشگاه فرهنگیان | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 400 |
||