| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,430 |
| تعداد مقالات | 17,610 |
| تعداد مشاهده مقاله | 57,287,126 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,090,449 |
زبان و روان خودآگاه: زبان شنیداری بهمثابه پاسخی به مسأله دشوار دیوید چالمرز | ||
| مجله پژوهش های فلسفی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 مرداد 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2025.67957.4145 | ||
| نویسنده | ||
| علیرضا فرنام* | ||
| استاد گروه روانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز؛ مرکز تحقیقات خوارزمی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
| چکیده | ||
| مسأله دشوار آگاهی دیوید چالمرز به پرسش بنیادینی میپردازد: چگونه فرایندهای فیزیکی مغز مانند حرکت الکترونها و تعاملات شیمیایی، میتوانند منجر به تجربههای ذهنی و آگاهانهای مانند احساسات، تجسم و تفکر شوند؟ این مقاله با تکیه بر نقش زبان- بویژه زبان درونی- پیشنهاد میکند که زبان بعنوان سازوکار میانجی، نقشی بنیادی در پیوند دادن فرآیندهای مادی مغز با تجربههای روانی از طریق اثرگذاری بر حافظه و برانگیختگی ایفا میکند. بر پایه شواهد زبانشناختی، عصبشناختی و تکاملی، استدلال میشود که زبان از طریق همزمانسازی حواس، مفهومسازی برای حسهای ورودی قبل از پردازش آگاهانه، سازماندهی حافظه، روایتسازی پیوسته و اثرگذاری بر برانگیختگی، میتواند سازوکار احتمالی برای ظهور کیفیات ذهنی (کوالیا) فراهم کند. از طرف دیگر، زبان از طریق اثرگذاری بر برانگیختگی درونی، قادر به ایجاد حال و هوای متناسب با تصاویر استخراج شده از حافظه گردیده و به این ترتیب به شکلگیری کوالیا منجر شده است. در این مقاله بیان شده که زبان انسانی در طی چند صد هزار سال تکامل بیوقفه، بتدریج از ابزار ارتباطی بین فردی، به زبان درونی درون فردی (طبق نظر ویگوتسگی) گسترش یافته و در این مرحله نیز متوقف نگردیده و به تمامی کارکردهای روانی بشر اعم از درک و نیز توصیف تصاویر ذهنی تسرّی یافته است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آگاهی؛ زبان درونی؛ مسأله دشوار چالمرز؛ کوالیا؛ ویگوتسکی؛ همزمانسازی حواس | ||
| مراجع | ||
|
ویتگنشتاین، لودویگ. (۱۳۸۵). پژوهشهای فلسفی، ترجمه فریدون فاطمی، چاپ سوم، تهران، نشر مرکز. ویگوتسکی، لییِف سِمینویچ. (۱۳۸۷). اندیشه و زبان، ترجمه حبیبالله قاسمزاده، چاپ چهارم، تهران، انتشارات ارجمند. Brynie, F. H. (2009). Brain sense: The science of the senses and how we process the world around us. New York, NY: American Management Association. ISBN 978-0-8144-1326-5. Chalmers, D. (1995). Facing up to the problem of consciousness. Journal of Consciousness Studies, 2(3), 200–219. Chaudhary, A., & Singh, S. (2024). Noam Chomsky’s contribution to linguistics. International Journal for Multidisciplinary Research, 6(3), 1-5. https://doi.org/gt24v3 Chomsky, N. (1965). Aspects of the theory of syntax. Cambridge, MA: MIT Press. Chomsky, N. (1976). Reflections on language. New York, NY: Pantheon Books. Chomsky, N. (1986). Knowledge of language. New York, NY: Prager Publishing Cohen, L., Lehéricy, S., Chochon, F., Lemer, C., Rivaud, S., & Dehaene, S. (2002). Language-specific tuning of visual cortex? Functional properties of the visual word form area. Brain, 125(Pt 5), 1054–1069. https://doi.org/10.1093/brain/awf094 Dehaene, S., & Cohen, L. (2007). Cultural recycling of cortical maps. Neuron, 56(2), 384–398. https://doi.org/10.1016/j.neuron.2007.10.004 Dehaene, S., & Cohen, L. (2011). The unique role of the visual word form area in reading. Trends in Cognitive Sciences, 15(6), 254–262. https://doi.org/10.1016/j.tics.2011.04.003 Dehaene, S., Cohen, L., Sigman, M., & Vinckier, F. (2005). The neural code for written words: A proposal. Trends in Cognitive Sciences, 9(7), 335–341. https://doi.org/10.1016/j.tics.2005.05.004 Dehaene, S., Le Clec’h, G., Poline, J. B., Le Bihan, D., & Cohen, L. (2002). The visual word form area: A prelexical representation of visual words in the fusiform gyrus. NeuroReport, 13(3), 321–325. https://doi.org/10.1097/00001756-200203040-00015 Gaillard, R., Naccache, L., Pinel, P., Clémenceau, S., Volle, E., Hasboun, D., Dupont, S., Baulac, M., Dehaene, S., Adam, C., & Cohen, L. (2006). Direct intracranial, fMRI, and lesion evidence for the causal role of left inferotemporal cortex in reading. Neuron, 50(2), 191–204. https://doi.org/10.1016/j.neuron.2006.03.031 Harnad, S. (1995). Why and how we are not zombies. Journal of Consciousness Studies, 1, 164–167. Harnad, S. (2000). How/why the mind–body problem is hard. Journal of Consciousness Studies, 7(4), 54–61. Krantz, J. (2012). What is sensation and perception? In Experiencing Sensation and Perception (p. 1.6). Pearson Education, Limited. ISBN 978-0-13-097793-9. Lagerlund, H. (2010). Introduction. In H. Lagerlund (Ed.), Forming the Mind: Essays on the internal senses and the mind/body problem from Avicenna to the Medical Enlightenment (Paperback reprint of 2007 ed., p. 3). Springer Science+Business Media. ISBN 978-9048175307. Luck, S. J. (2005). An introduction to the event-related potential technique. Cambridge, MA: MIT Press. ISBN 978-0-262-12277-1. McCandliss, B. D., Cohen, L., & Dehaene, S. (2003). The visual word form area: Expertise for reading in the fusiform gyrus. Trends in Cognitive Sciences, 7(7), 293–299. https://doi.org/10.1016/S1364-6613(03)00134-7 McKeeff, T. J., & Tong, F. (2007). The timing of perceptual decisions for ambiguous face stimuli in the human ventral visual cortex. Cerebral Cortex, 17(3), 669–678. https://doi.org/10.1093/cercor/bhk015 Nida-Rümelin, M., & O Conaill, D. (2019). Qualia: The knowledge argument. In E. N. Zalta (Ed.), The Stanford Encyclopedia of Philosophy (2019 ed.). Metaphysics Research Lab, Stanford University. Retrieved September 3, 2020: https://plato.stanford.edu/archives/win2019/entries/qualia-knowledge Vinckier, F., Dehaene, S., Jobert, A., Dubus, J. P., Sigman, M., & Cohen, L. (2007). Hierarchical coding of letter strings in the ventral stream: Dissecting the inner organization of the visual word-form system. Neuron, 55(1), 143–156. https://doi.org/10.1016/j.neuron.2007.05.031 Vygotsky, L. S. (1986). Thought and language. Cambridge, MA: MIT Press. Vygotsky, L. S. (2008). Thought and language. Translated by H. Qasemzadeh, 4th edition, Tehran, Arjmand Pub. (in Persian) Wittgenstein, L. (2006). Philosophical Investigations, Translated by F. Fatemi, 3rd edition, Tehran, Markaz Pub. (in Persian) | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 310 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 11 |
||