
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,400 |
تعداد مقالات | 17,075 |
تعداد مشاهده مقاله | 55,108,105 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 17,524,161 |
زبان و روان خودآگاه: زبان شنیداری به مثابه پاسخی به مسأله دشوار دیوید چالمرز | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 مرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2025.67957.4145 | ||
نویسنده | ||
علیرضا فرنام* | ||
مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز. تبریز. ایران. | ||
چکیده | ||
چگونه فرایندهای فیزیکی مغز مانند حرکت الکترونها و تعاملات شیمیایی، میتوانند منجر به تجربههای ذهنی و آگاهانهای مانند احساسات، تجسم و تفکر شوند؟ مسأله دشوار آگاهی دیوید چالمرز است. این مقاله با تکیه بر نقش زبان- بویژه زبان درونی- پیشنهاد میکند که زبان بعنوان سازوکار میانجی، نقشی بنیادی در پیوند دادن فرآیندهای مادی مغز با تجربههای روانی از طریق اثرگذاری بر حافظه و برانگیختگی ایفا میکند. بر پایه شواهد زبانشناختی، عصبشناختی و تکاملی، استدلال میشود که زبان از طریق همزمانسازی حواس، مفهومسازی برای حسهای ورودی قبل از پردازش آگاهانه، سازماندهی حافظه ، روایتسازی پیوسته و اثرگذاری بر برانگیختگی، میتواند سازوکار احتمالی برای ظهور کیفیات ذهنی (کوالیا) فراهم کند. تمام این اتفاقات در حافظه می افتد و حافظه هم بستری برای پیدایش و تداوم زبان است و هم در طی سیر تکامل، قادر به بیرون کشیدن تصاویر و اطلاعات از حافظه شده است. از طرف دیگر، زبان از طریق اثرگذاری بر برانگیختگی درونی، قادر به ایجاد حال و هوای متناسب با تصاویر استخراج شده از حافظه گردیده و به این ترتیب به شکل گیری کوالیا (که ترکیبی از تصاویر ذهنی و حالات درونی متناسب با أن است) منجر شده است. در این مقاله بر این نکته تأکید گردیده است که زبان انسانی در طی چند صد هزار سال تکامل بیوقفه، بتدریج از ابزار ارتباطی بین فردی، به زبان درونی درون فردی (طبق نظر ویگوتسگی) گسترش یافته و در این مرحله نیز متوقف نگردیده و به تمامی کارکردهای روانی بشر اعم از درک و نیز توصیف تصاویر ذهنی تسرّی یافته است. | ||
کلیدواژهها | ||
آگاهی؛ زبان درونی؛ مسأله دشوار چالمرز؛ روایت؛ کوالیا؛ ویگوتسکی؛ همزمانسازی حواس | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4 |