
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,398 |
تعداد مقالات | 17,055 |
تعداد مشاهده مقاله | 55,017,796 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 17,477,224 |
بازاندیشی درباره نقش معلم: از معمار آموزش تا همکاری واقع بینانه با هوش مصنوعی | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 مرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2025.67502.4119 | ||
نویسندگان | ||
سعید ضرغامی همراه* 1؛ حمید احمدی هدایت2 | ||
1دانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
2عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بازاندیشی درباره نقش معلم: از معمار آموزش تا همکاری واقع بینانه با هوش مصنوعی میباشد. برای دستیابی به این هدف از رویکردی فلسفی و با روش پژوهش فراتحلیل کیفی انجام شده است. گردآوری اطلاعات به شیوه تحلیل اسنادی و بررسی نظامند متون تخصصی در حوزه فلسفه تعلیم و تربیت و فناوری های نوین آموزشی صورت گرفته و داده ها با رویکردی مفهومی تحلیل شدهاند. یافته های پژوهش نشان از آن دارد که هوش مصنوعی مولد با توانایی ترکیب دادههای گسترده و تولید محتوا، برنامهدرسی شخصیسازیشده و تعاملی که ارائه میدهد، اقتدار رایج و معمول معلم را دگرگون می کند. در این مقاله و با ارائه دلایل و شواهد مربوطه، این دگرگونی در قالب سه گونه بحران دسته بندی شده است: ۱) بحران در نقش متصدی بازنمایی دانش۲) بحران در معماری برنامه درسی و ۳) بحران تسهیلگری یادگیری. این دگرگونی ها از طرفی افقهایی برای بهبود کیفیت آموزش و از سویی دیگر متزلزل کردن جایگاه معلم در آموزش را به دنبال دارد. در بخش دوم مقاله و با ارائه نقدهایی به رویکرد تسهیلگرانه فنی به تدریس نکته هایی در راستای احیای مشروعیت از دست رفته معلم ارائه شده است. در نتیجهگیری می توان گفت معلمان امروزی که به لطف همکاری با هوش های مصنوعی مولد از وظایف فنی پیشین مانند نگارش طرح درس، و بازنمایی دانش بی نیاز شدهاند، بر پرورش مهارتهای مربوط به خودشناسی و خودشدن و نیز عاطفی-اجتماعی فراگیران تمرکز می کنند. همچنین از نقشهای جدید معلم "مربی انتقادی" برای ارزیابی خروجیهای سوگیرانه هوش مصنوعی میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
هوش مصنوعی مولد؛ معماری آموزش؛ نقش معلم؛ بازاندیشی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 19 |