
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,397 |
تعداد مقالات | 17,051 |
تعداد مشاهده مقاله | 54,985,210 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 17,462,545 |
شبیهسازی عددی کنترل بردار رانش در نازلهای همگرا-واگرا از دیدگاه اگزرژی و آنتروپی | ||
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 مرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmeut.2025.62789.3446 | ||
نویسندگان | ||
مجتبی محمدحسن زاده1؛ مهدی هاشم آبادی* 2؛ جاماسب پیرکندی3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مکانیک، مجتمع دانشگاهی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران | ||
2استادیار، گروه آیرودینامیک، مجتمع دانشگاهی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران | ||
3دانشیار، گروه مکانیک، مجتمع دانشگاهی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران | ||
چکیده | ||
آنتروپی تولیدی یک پارامتر کلیدی برای تعیین عوامل محدودکننده عملکردی در بسیاری از سیستمهای مهندسی است. در تحقیق حاضر، شبیهسازی و تحلیل تزریق ثانویه سیال در نازل که برای کنترل بردار رانش استفاده میشود، از دیدگاه آنتروپی و اگزرژی انجام شده است. محاسبات مربوط به آنتروپی و اگزرژی با استفاده از کدنویسی انجامشدهاست. تزریق سیال ثانویه در نازل سبب تغییر زاویه بردار رانش میشود.پارامترهایی همچون فشار ورودی، دبی، موقعیت و زاویهتزریق در انحراف بردار رانش موثر هستند. حل دوبعدی و سهبعدی انجامشدهاست.در حل دوبعدی، فاصله قرارگیری محل تزریق نسبت به طول بخش واگرا در نسبتهای 6/0 و 8/0 علاوه بر شوک مایل، دارای شوک جدایش نیز میباشند و در موقعیت تزریق 8/0، این شوکها از قدرت بیشتری برخوردار هستند.در موقعیت تزریق 3/0 و دبی تزریق 3%، شوک مایل به دیواره مقابل نازل برخورد کرده است.بهینهترین زاویه تزریق،زاویه 120، به دلیل بیشترین انحراف انتخاب شد. در حل سهبعدی، تزریق 6/6% بیشترین مقدار انحراف را که برابر با 23/8 درجه میباشد،نشان میدهد.تغییر دو پارامتر آنتروپی و اگزرژی نشان میدهد که با تولید آنتروپی بیشتر، پایداری کاهش یافته و تخریب اگزرژی افزایش مییابد. | ||
کلیدواژهها | ||
تولید آنتروپی؛ اگزرژی؛ کنترل بردار رانش؛ تزریق سیال ثانویه؛ انعکاس شوک؛ نازل | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3 |