
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,397 |
تعداد مقالات | 17,046 |
تعداد مشاهده مقاله | 54,973,682 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 17,449,605 |
تشخیص هجاهای شنیداری از طریق تحلیل پاسخهای مغزی نوزادان نارس و کامل با ترکیب BiLSTM و CNN | ||
مجله مهندسی برق دانشگاه تبریز | ||
مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 14 مرداد 1404 | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/tjee.2025.64552.4921 | ||
نویسندگان | ||
ماندانا سادات غفوریان1؛ جواد صفائی* 2؛ امین رمضانی3 | ||
1دانشجوی دکترا-مهندسی پزشکی (دانشکده مهندسی)-دانشگاه فردوسی مشهد | ||
2دانشیار گروه مهندسی برق، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
3استادیار-دانشکده برق و کامپیوتر- دانشگاه تربیت مدرس- تهران- ایران | ||
چکیده | ||
پس از هفته 28 بارداری، نوزادان نارس به محرکهای شنیداری واکنش نشان میدهند. بررسی پاسخهای مغزی نوزادان به محرکهای شنیداری بینشهای جدیدی در مورد تواناییهای یادگیری آنها ارائه میکند. پاسخ الکتروواسفالوگرام (EEG) 15 نوزاد سالم و کامل (۷ پسر و ۸ دختر) با میانگین سن بارداری ۳۹.۸ هفته (±۱.۲) و 14 نوزاد نارس (۱۱ پسر و ۳ دختر) با میانگین سن بارداری ۳۰.۱ هفته (±۱.۲) که به محرکهای شنیداری (هجاهای تکراری و متناوب) گوش میدادند، مورد بررسی قرار گرفت. برای پاسخ به این سوال که آیا نوزادان نارس و کامل قادر به تفکیک هجاها (ba یا (ga هستند، از یادگیری عمیق از جمله شبکه عصبی درهمپیچش (CNN) و شبکه حافظه بلند مدت کوتاه مدت دوطرفه (BiLSTM) برای دو پروتکل تکراری و متناوب استفاده شد. نتایج نشان میدهد که نوزادان نارس و کامل هر دو قادر به تفکیک هجا در محرک شنیداری تکراری و متناوب هستند و شبکه CNN به دقت بالاتری نسبت به BiLSTM در هر دو گروه سنی دست یافت. در روش پیشنهادی (ترکیب BiLSTM و CNN)، پاسخ EEG نوزادان نارس و کامل به محرک شنیداری تکراری به ترتیب به صحت 0.855 و 0.892 و به محرک شنیداری متناوب به ترتیب به صحت 0.826 و 0.859رسیدند. روشهای یادگیری عمیق بدون نیاز به استخراج ویژگی و با مجموعه داده محدود قادر به تفکیک هجاها بودند و پیچیدگی پروتکل متناوب نسبت به تکراری در پاسخ تفاوتی ایجاد نکرد. | ||
کلیدواژهها | ||
نوزاد؛ شبکه عصبی درهمپیچش (CNN)؛ الکتروواسفالوگرام (EEG)؛ شبکه حافظه بلند مدت کوتاه مدت دوطرفه (BiLSTM)؛ محرک شنیداری؛ هجا | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2 |