| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,429 |
| تعداد مقالات | 17,588 |
| تعداد مشاهده مقاله | 57,169,546 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,012,069 |
مطالعهی پدیدارشناختی تجربهی ناسازیِ دانشآموزان متوسطهی دوم در میدان آموزش | ||
| جامعه شناسی سبک زندگی | ||
| دوره 10، شماره 3، آبان 1404، صفحه 53-83 اصل مقاله (1.46 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/sls.2025.67228.1531 | ||
| نویسندگان | ||
| علی حسین حسین زاده1؛ عبدالرضا نواح2؛ علی بوداقی3؛ یونس بودات* 4 | ||
| 1استاد جامعهشناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
| 2دانشیار جامعهشناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
| 3استادیار جامعهشناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
| 4دانشجوی دکتری گروه جامعه شناسی دانشگاه چمران اهواز | ||
| چکیده | ||
| مدرسه به عنوان میدانی اجتماعی که دانشآموزان در آن کنشگرند صرفاً فضایی با قواعد آشنا نیست. فهم تجربة دانشآموزان در این فضا نیازمند مطالعة رابطة عادتواره آنها با این میدان است. تحقیقات چندانی درباره شکاف میانِ عادتوارة دانشآموز و شرایطِ اجتماعیِ غالب بر فضای مدرسه صورت نگرفته است. این مطالعة کیفی به تحلیل چگونگی تجربة ناسازی دانشآموزان متوسطة دوم شهر دزفول میپردازد. استراتژی پژوهش در این تحقیق، پدیدارشناسی است. مشارکتکنندگان در این مطالعه بهصورت هدفمند، انتخاب شده و دادهها بهصورت مصاحبة عمیق، گردآوری شدند. برای تحلیل و کدگذاری دادهها از روش موستاکاس استفاده شده است. یافتههای این پژوهش نشان میدهند که بسیاری از دانشآموزان پیش از آنکه بتوانند عادتوارة اولیهشان را در شرایط میدان مدرسه بازسازی کنند، تجاربی از یأس و سرخوردگی، یعنی ناسازی، از سر گذراندهاند. نتیجه آنکه، زمینههای تجربة ناسازی دانشآموزان از مدارس مختلف یکسان نیست، و هنگامی که عادتوارة دانشآموزان به چالش کشیده میشود، با وجود تجربة ناسازی، پتانسیلِ امکانِ بازسازیِ عادتواره و عاملیت وجود دارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| دانشآموزان؛ عادتواره؛ میدان؛ ناسازی؛ عاملیت | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 171 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2 |
||