
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,397 |
تعداد مقالات | 17,053 |
تعداد مشاهده مقاله | 54,988,032 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 17,464,817 |
نقد و بررسی زبان تخیل حکیم نظامی گنجوی در ترسیم سیمای زنانه (بر اساس منظومه خسرووشیرین) | ||
زبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز) | ||
مقاله 5، دوره 78، شماره 251، تیر 1404، صفحه 96-116 اصل مقاله (1.55 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/perlit.2025.65153.3759 | ||
نویسنده | ||
سکینه عباسی* | ||
استادیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران. | ||
چکیده | ||
معناهای پنهان و آشکاری که هنرمند در نحوۀ بیان خود در یک اثر روایی میآفریند، متأثر از تخیل اوست که در درون گفتمان وی نفوذ میکند و صورت آن، اثر هنری را به وجود میآورد. در این کنش و واکنش ذهنی، حس همدلی مخاطب، با پیروی از طبیعت، احساسات درونی و نگرش اجتماعی برانگیخته میشود. استخراج زبان تخیل در ترسیم سیمای زنانه در منظومۀ خسرو و شیرین حکیم نظامی گنجوی که شاعران هنرمند فراوانی از آن پیروی کردهاند، موضوع پژوهش پیشِ رو است. در این مقاله، نشانههای هنری شاعر، در بستر بیان و بدیع در معرفی ساحت معشوق، صفات و ویژگیها و همچنین کنشهای وی، بهعنوان یکی از عناصر وحدتبخش ادب غنایی مورد بررسی قرار گرفتهاست. حاصل کار نشان میدهد با وجود رواییبودن اثر، شاعر هیچگاه از تصویرپردازی معشوق در لایههای زبانی جدا نشده و با ارائهای نمایشی، مجموعهای از تصاویر را خلق نموده که در فرمهایی متأثر از طبیعتگرایی، قوانین رمانسی، تصاویر ازپیشتعیینشده قرار داشته و زبان آن، با تزاحم تصویری و ترکیب هنری درآمیختهاست. این تصاویر تابلوی بزمی ـ رزمی از صحنه شکار آهو (شیرین) بهوسیلۀ شیر (پادشاه) است. در این پرداخت هنری، برخلاف هنجارهای پیشین ادب روایی عاشقانه، معشوق زن، در طبقه معشوقگان آرمانی و قدسی صرف قرار ندارد، بلکه به حوزۀ زنان واقعی وارد شدهاست. از این رو، با وجود قدسیبودن تصاویر، شخص محوری، (شاهدخت) واقعی است. | ||
کلیدواژهها | ||
نظامی گنجوی؛ خسرو و شیرین؛ تخیل؛ معشوق؛ ادب غنایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 54 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 24 |