
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,387 |
تعداد مقالات | 17,004 |
تعداد مشاهده مقاله | 54,692,459 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 17,250,945 |
مقایسه نگرش به ماهیت علم در دانشجویان دانشگاه تبریز و دانشگاه علوم پزشکی تبریز | ||
برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
دوره 5، شماره 2، شهریور 1405 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2025.66729.1255 | ||
نویسندگان | ||
سارا نیکزاد* 1؛ فیروز محمودی2؛ یوسف ادیب3 | ||
1دانش اموخته کارشناسی ارشد علوم تربیتی دانشگاه تبریز | ||
2استاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، ایران. | ||
3استاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف مقایسه نگرش به ماهیت علم در بین دانشجویان دانشگاه تبریز و دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شده است. روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری شامل 21801 دانشجوی دانشگاه تبریز و 5200 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی تبریز بود که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، نمونهای به حجم ۳۷۷ نفر از دانشگاه تبریز و ۳۵۷ نفر از دانشگاه علوم پزشکی تبریز به روش نمونهگیری تصادفی در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه نگرش به ماهیت علم کایا و همکاران (۲۰۱۹) بود که روایی آن توسط اساتید حوزه برنامه درسی تأیید و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ 838/0 محاسبه شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، واریانس و انحراف معیار) و استنباطی (آزمون تحلیل واریانس مانوآ) در نرمافزار SPSS26 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که میانگین نگرش به ماهیت علم در دانشجویان گروههای علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی و علوم پزشکی در هر سه بعد (نظام شناختی-معرفتی، نظام اجتماعی-نهادی و کاربردهای تربیتی-آموزشی) بالاتر از حد متوسط بود. | ||
کلیدواژهها | ||
نگرش؛ ماهیت علم؛ نظام شناختی- معرفتی؛ نظام اجتماعی- نهادی؛ کاربردهای تربیتی-آموزشی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6 |