
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,386 |
تعداد مقالات | 17,001 |
تعداد مشاهده مقاله | 54,687,454 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 17,248,819 |
بررسی برنامههای درسی آموزش تربیتبدنی دانشگاه فرهنگیان از منظر تأکید بر آموزش مهارتهای معلمی | ||
برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
دوره 5، شماره 1 - شماره پیاپی 17، خرداد 1405 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2025.65878.1229 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه دهقانی1؛ سیروس اسدیان* 2 | ||
1دانشگاه شهید مدنی | ||
2گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
چکیده | ||
زمینه و اهداف: پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان توجه برنامههای درسی رشته آموزش تربیتبدنی در دانشگاه فرهنگیان به مهارتهای معلمی انجامگرفته است. روشها: این مطالعه از نوع توصیفی-پیمایشی با رویکرد کمی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان رشته آموزش تربیتبدنی در پردیسهای دانشگاههای فرهنگیان تبریز بود که بخش عمدهای از واحدهای درسی خود را گذرانده و در آستانه فارغالتحصیلی قرار داشتند. بر اساس جدول کرجسی و مورگان، ۱۰۳ نفر بهصورت تصادفی ساده بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساختهای استفاده شد که سه مؤلفهٔ مهارتهای حرفهای، ارتباطی و شناختی معلمی را موردسنجش قرار میداد. روایی صوری و محتوایی ابزار توسط متخصصان علوم تربیتی تأیید شد و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 0/92 برآورد گردید. دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی و با استفاده از آزمون t تک نمونهای تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که برنامه درسی آموزش تربیتبدنی تا حد زیادی به مهارتهای سهگانهٔ معلمی (حرفهای، ارتباطی و شناختی) توجه داشته و این مهارتها در فرایند آموزش به دانشجو-معلمان انتقالیافتهاند. نتیجهگیری: با توجه به یافتهها، میتوان اذعان داشت که وضعیت طراحی و اجرای برنامه درسی رشته آموزش تربیتبدنی در دانشگاه فرهنگیان نسبتاً مطلوب است و اهداف مرتبط با تربیتمعلم از منظر مهارتی تا حد زیادی تحققیافتهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارتهای معلمی؛ مهارتهای حرفهای؛ مهارتهای ارتباطی؛ مهارتهای شناختی؛ آموزش تربیتبدنی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6 |