
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,386 |
تعداد مقالات | 16,990 |
تعداد مشاهده مقاله | 54,669,007 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 17,241,911 |
تحلیل عملکرد موتور ROTAX تحت تأثیر اعداد اکتان مختلف و استراتژیهای کنترل کوبش | ||
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 تیر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmeut.2025.65349.3506 | ||
نویسنده | ||
مرتضی بیاتی* | ||
گروه مکانیک، دانشگاه صنعتی ارومیه، ارومیه، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش به بررسی تأثیر عدد اکتان سوخت بر عملکرد و وقوع پدیده کوبش در موتور هوایی ROTAX 912 ULS میپردازد و استراتژیهای موثر بر غلبه بر این پدیده را که شامل آوانس جرقه، تنظیم نسبت هم ارزی، نرخ بازخورانی گاز خروجی، تزریق آب و کاهش نسبت تراکم است را تحلیل میکند. نتایج نشان میدهد که تنظیم زمانبندی جرقه بهینه و تزریق گاز خنثی بهترین روشها برای حفظ عملکرد موتور و کنترل کوبش هستند. استفاده از RON91 و EGR سرد با نرخ 21٪ باعث کاهش فشار داخلی سیلندر و شدت کوبش شد ولی با کاهش 57/9% در گشتاور و افزایش 77/1% در مصرف سوخت ویژه همراه بود. همچنین، تزریق آب به میزان 2/23% موجب کاهش اثرات کوبش و افزایش 65/6% در گشتاور و کاهش 5/4% در مصرف سوخت شد. در مقابل، کاهش نسبت تراکم و نسبت هم ارزی به هر دو به کاهش گشتاور و افزایش مصرف سوخت منجر شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که با استراتژیهای کنترلی مناسب، استفاده از سوختهای با اکتان پایین میتواند اقتصادی و عملی باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
مدلسازی موتور؛ عدد اکتان؛ کوبش؛ آوانس جرقه؛ موتور Rotax؛ نرمافزار AVL Boost | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3 |