
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,385 |
تعداد مقالات | 16,967 |
تعداد مشاهده مقاله | 54,602,792 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 17,212,461 |
بررسی نشانه- معناشناختی گاو در سه ساحت اسطورهای، فرهنگی و اجتماعی در سه اثر داستانی کلاسیک و معاصر (کلیله و دمنه، اسرار گنج درّۀ جنی و عزاداران بیل) | ||
زبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز) | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 تیر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/perlit.2025.67679.3806 | ||
نویسندگان | ||
امیر عباس عزیزیفر* 1؛ آرزو سلیمانی کل تپه2 | ||
1زبان و ادبیات فارسی، ادبیات و علوم انسانی، رازی، کرمانشاه، ایران. | ||
2دانشجوی دکترای رشتۀ زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه رازی | ||
چکیده | ||
زبان ماده خام یکطرفه نیست؛ بلکه در مفهومی دیالوگی و اجتماعی معنا میشود. آثار ادبی نیز وجه مکالمهای و سرشتی بینامتنی با آثار پیش و پس از خود دارند. هیچ اثر ادبیای نیست که صرفاً نوشتۀ یک ذهن اصیل باشد؛ بلکه هر اثر ادبی در فرایند نوشته شدن، خودآگاه یا ناخودآگاه از آبشخور نوشتهها و متون ادبی پیشین، نوشیده و آنگاه روی به تجلی و ظهور نهاده است. این جستار به بررسی توصیفی – تحلیلی منطق مکالمه و سرشت بینامتنی دو اثر معاصر عزاداران بیل (داستان گاو)، اسرار گنج درّۀ جنی با متن ادبی کلاسیک کلیله و دمنه میپردازد. پژوهش حاضر درپی آن است تا دریابد چگونه دو اثر همعصر مدرن، با زاویه دیدهای متفاوت، در بستر همان متنی قرار میگیرند که یک اثر ادبی کلاسیک قرار گرفته است. گفتنی است کلید واژۀ مهم بینامتنی در این بررسی، «گاو» و مفهوم کشته شدن اوست. پس از بررسی دریافتیم که بنا به همکُنشیهایی که متون گذشته در متون آینده دارند، اسطورۀ گاو و قربانی شدن آن چه در متن کلاسیک «کلیله و دمنه» و چه در دو اثر معاصر «عزاداران بیل» و «اسرار گنح درّۀ جنی» برای بیان مفاهیم اجتماعی، فرهنگی و مناسبات قدرت و پایگاههای مختلف اجتماعی به کار رفته است. معنی مشترک در هر سه اثر، مرگ گاو، از دست رفتن چیزی با ارزش، همارز هویّت و پایگاه اجتماعی است. تأویلپذیری سه اثر و جهتگیری سیاسی- اجتماعی از دیگر موارد اشتراک هر سه اثر است. | ||
کلیدواژهها | ||
منطق مکالمه؛ گاو؛ کلیله و دمنه؛ عزاداران بیل؛ اسرار گنج درّۀ جنی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 11 |