| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,435 |
| تعداد مقالات | 17,673 |
| تعداد مشاهده مقاله | 57,698,640 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,373,233 |
نسبت تاریخ و فهم از منظر مکتب تاریخی آلمان | ||
| مجله پژوهش های فلسفی | ||
| دوره 19، شماره 52، آذر 1404، صفحه 631-652 اصل مقاله (663.18 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2025.67768.4132 | ||
| نویسنده | ||
| اصغر واعظی* | ||
| دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. | ||
| چکیده | ||
| در قرن نوزدهم توجه ویژهای به تاریخ و نسبت آن با فهم شد. ابتدا هگل با نگاهی فلسفی و فراتاریخی به تاریخ و بر پایة یک اصل پیشین و غایتشناختی، حرکت تاریخ را جبری و در عین حال رو به کمال دانست، اما ظهور مکتب تاریخی آلمان در قرن نوزدهم واکنشی به فلسفه تاریخ هگل بود. رانکه، درویزن و دیلتای که بنیانگذاران این مکتب بودند بر این اصل پافشاری کردند که تاریخِ جهان را نباید بر پایة اصلی پیشین و فراتاریخی فهم کرد، زیرا انسان بهمنزلة موجودی تاریخی نمیتواند از موضعی فراتاریخی نظارهگر جریان تاریخ باشد. از این رو، مکتب تاریخی ضمن پیوند زدن فهم تاریخ به هرمنوتیک، فهم تاریخِ جهان را صرفا به نحو پسین و با تکیه بر تحقیق تجربی ممکن دانست. مکتب تاریخی از سوی دیگر در ارتباط با امکان فهم دورههای تاریخیِ گذشته بر این اصل تاکید کرد که فهم عینیِ دورههای تاریخی پیشین در صورتی ممکن است که گذشته را نه با معیارهای امروزین خود، بلکه با معیارهای خودشان بشناسیم، اما مکتب تاریخی با دو مشکل بزرگ مواجه شد؛ مشکل اول غلبه یافتن باور به تاریخمندی انسان بود که فهم عینی گذشته را ناممکن میدانست. مشکل بزرگتر این بود که مکتب تاریخی با کنار گذاشتن خدا یا روح بهمنزلة عوامل فراتاریخیِ تعینبخش به رویدادهای تاریخی، با معضل توجیه انسجام و وحدت تاریخ مواجه شد. در این مقاله ضمن تبیین دیدگاههای رانکه و درویزن در خصوص چگونگی فهم تاریخ، نقدهای وارد بر آنها را بیان خواهیم کرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| رانکه؛ درویزن؛ گادامر؛ تاریخ؛ فهم؛ مورخ | ||
| مراجع | ||
|
شرت، ایون. (۱۳۸۷). فلسفه علوم اجتماعی قارهای، ترجمه هادی جلیلی، تهران، نشر نی. فروند، ژولین. (۱۳۷۲). نظریههای مربوط به علوم انسانی، ترجمه علی محمد کاردان، ج 2. تهران، مرکز نشر دانشگاهی. وارنکه، جورجیا. (۱۴۰۲). گادامر: هرمنوتیک، سنت و عقل، ترجمه اصغر واعظی، تهران، نشر نی. هگل، گئورگ ویلهلم فریدریش. (۱۳۹۶). درسهایی دربارة فلسفة تاریخ، ترجمه ابراهیم ملکاسماعیلی، تهران، موسسة انتشارات نگاه. هگل، گئورگ ویلهلم فریدریش. (۱۳۵۶). عقل در تاریخ، ترجمه حمید عنایت، تهران، موسسة انتشارات علمی دانشگاه صنعتی. Assis, A. A. (2014). What is History for, Berghahn Books. Bleicher, J. (1980). Contemporary Hermeneutics, Routledge and Kegan Paul. Droysen, J. G. (1897). Outline of the Principle of History, translation by E. Benjamin Andrews, GINN & COMPANY. Gadamer, H. G. (2004). Truth and Method, translation by J. Weinsheimer & D. G. Marshall, Continuum Publishing Group. Hegel, G. W. F. (1977). Phenomenology of Spirit, translated by A. V. Miller, Oxford University Press. Hegel, G. W. F. (1977). Reason in History, translated by H. Enayat. Tehran, Scientific Publications of the University of Technology. (In Persian) Hegel, G. W. F. (2017). Lectures on the History of Philosophy, translated by E. Malak-Esmaili. Tehran, Negah Publication. (In Persian) Julien, F. (1993). The Theories of Human Sciences, translated by A. M. Kardan. Tehran, Academic Publication Center. (In Persian) Ranke, L. V. (1881). Weltgeschichte, Leipzig, Duncker & Humblot. Ranke, L. V. (1981). The Secret of World History; Selected Writings on the Art and Science of History, Fordham University Press. Shirt, E. (2008). The Philosophy of the Continental Social Sciences, translated by H. Jalili. Tehran, Ney Publication. (In Persian) Warnke, G. (2023). Gadamer: Hermeneutics, Tradition and Reason, translated by A. Vaezi. Tehran, Ney Publication. (In Persian) Weinsheimer, J. C. (1985). Gadamer’s Hermeneutics, Yale University Press. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 321 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 58 |
||