
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,381 |
تعداد مقالات | 16,906 |
تعداد مشاهده مقاله | 54,421,798 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 17,098,356 |
نقش فناوری دیجیتال در ارتقای مهارتها و سطح روانشناختی دبیران تربیت بدنی استان اردبیل | ||
دانش مدیریت ورزش | ||
دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 4، اسفند 1403، صفحه 137-152 اصل مقاله (1.79 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jsmk.2025.66744.1099 | ||
نویسندگان | ||
اکبر مهدوی قره آغاج علیا* 1؛ نسرین عزیزیان کهن2؛ توحید آقایی خانمحمد1 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
2استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
با توجه به نقش فزاینده فناوریهای دیجیتال در بهبود کیفیت آموزش و لزوم ارتقای ابعاد روانشناختی معلمان در نظام آموزشی نوین، شناخت نحوه اثرگذاری این فناوریها بر توانمندسازی دبیران تربیتبدنی به یکی از نیازهای پژوهشی مهم تبدیل شده است. هدف این تحقیق بررسی تأثیر فناوری دیجیتال بر ارتقای مهارت و سطح روانشناختی دبیران تربیتبدنی استان اردبیل بود. این پژوهش کاربردی و توصیفی-پیمایشی انجام شد. جامعه آماری 898 دبیر تربیت بدنی استان اردبیل در سالتحصیلی 1403-1404 بود که نمونهای 224 نفری با روش در دسترس بر اساس روش کوهن تعیین شد. ابزارها شامل پرسشنامههای فناوری دیجیتال (بورکلین و وینتز، 2020)، مهارتها (سرلک و کولیوند، 1394) و روانشناختی (ریف، 1989) بودند که روایی و پایایی آنها تأیید گردید. برای تحلیل فرضیههای تحقیق از مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای SPSS و AMOS استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که فناوری دیجیتال تأثیر مثبت و معناداری بر ارتقای مهارتهای دبیران تربیت بدنی (β = 0.21، T = 2.736، p = 0.005) دارد. همچنین، فناوری دیجیتال بر سطح روانشناختی دبیران نیز تأثیر مثبت و معناداری نشان (β = 0.53، T = 5.581، p = 0.001) داد. علاوه بر این، مشخص شد که سطح روانشناختی نیز تأثیر مثبت و معناداری بر ارتقای مهارتهای دبیران تربیت بدنی دارد. نتایج نشان (β = 0.49، T = 6.168، p = 0.001) داد. باتوجه به یافتهها میتوان نتیجه گرفت که بهرهگیری از فناوری دیجیتال همراه با توجه به سلامت روانشناختی دبیران، میتواند در بهبود عملکرد آموزشی، افزایش کیفیت تدریس تربیت بدنی و توسعه حرفهای معلمان مؤثر باشد. بنابراین، برای ارتقای عملکرد آموزشی معلمان، توجه همزمان به ابزارهای نوین آموزشی و ابعاد روانشناختی آنان ضروری است. نوآوری این پژوهش در تبیین نقش واسطهای سطح روانشناختی در ارتباط بین فناوری دیجیتال و ارتقای مهارتهای حرفهای است که میتواند مبنای طراحی مداخلات آموزشی آیندهنگر و مبتنی بر فناوری برای معلمان تربیتبدنی قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
ورزش؛ فناوری دیجیتال؛ ارتقای مهارت ها؛ سطح روانشناختی؛ استان اردبیل | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 11 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2 |