
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,399 |
تعداد مقالات | 17,150 |
تعداد مشاهده مقاله | 55,260,578 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 17,591,750 |
نقش فناوری دیجیتال در ارتقای مهارتها و سطح روانشناختی دبیران تربیت بدنی استان اردبیل | ||
دانش مدیریت ورزش | ||
دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 4، اسفند 1403، صفحه 137-152 اصل مقاله (1.79 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jsmk.2025.66744.1099 | ||
نویسندگان | ||
اکبر مهدوی قره آغاج علیا* 1؛ نسرین عزیزیان کهن2؛ توحید آقایی خانمحمد1 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
2استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
با توجه به نقش فزاینده فناوریهای دیجیتال در بهبود کیفیت آموزش و لزوم ارتقای ابعاد روانشناختی معلمان در نظام آموزشی نوین، شناخت نحوه اثرگذاری این فناوریها بر توانمندسازی دبیران تربیتبدنی به یکی از نیازهای پژوهشی مهم تبدیل شده است. هدف این تحقیق بررسی تأثیر فناوری دیجیتال بر ارتقای مهارت و سطح روانشناختی دبیران تربیتبدنی استان اردبیل بود. این پژوهش کاربردی و توصیفی-پیمایشی انجام شد. جامعه آماری 898 دبیر تربیت بدنی استان اردبیل در سالتحصیلی 1403-1404 بود که نمونهای 224 نفری با روش در دسترس بر اساس روش کوهن تعیین شد. ابزارها شامل پرسشنامههای فناوری دیجیتال (بورکلین و وینتز، 2020)، مهارتها (سرلک و کولیوند، 1394) و روانشناختی (ریف، 1989) بودند که روایی و پایایی آنها تأیید گردید. برای تحلیل فرضیههای تحقیق از مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای SPSS و AMOS استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که فناوری دیجیتال تأثیر مثبت و معناداری بر ارتقای مهارتهای دبیران تربیت بدنی (β = 0.21، T = 2.736، p = 0.005) دارد. همچنین، فناوری دیجیتال بر سطح روانشناختی دبیران نیز تأثیر مثبت و معناداری نشان (β = 0.53، T = 5.581، p = 0.001) داد. علاوه بر این، مشخص شد که سطح روانشناختی نیز تأثیر مثبت و معناداری بر ارتقای مهارتهای دبیران تربیت بدنی دارد. نتایج نشان (β = 0.49، T = 6.168، p = 0.001) داد. باتوجه به یافتهها میتوان نتیجه گرفت که بهرهگیری از فناوری دیجیتال همراه با توجه به سلامت روانشناختی دبیران، میتواند در بهبود عملکرد آموزشی، افزایش کیفیت تدریس تربیت بدنی و توسعه حرفهای معلمان مؤثر باشد. بنابراین، برای ارتقای عملکرد آموزشی معلمان، توجه همزمان به ابزارهای نوین آموزشی و ابعاد روانشناختی آنان ضروری است. نوآوری این پژوهش در تبیین نقش واسطهای سطح روانشناختی در ارتباط بین فناوری دیجیتال و ارتقای مهارتهای حرفهای است که میتواند مبنای طراحی مداخلات آموزشی آیندهنگر و مبتنی بر فناوری برای معلمان تربیتبدنی قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
ورزش؛ فناوری دیجیتال؛ ارتقای مهارت ها؛ سطح روانشناختی؛ استان اردبیل | ||
مراجع | ||
behaviour and well-being. arXiv preprint arXiv:2411.09706. https://doi.org/10.48550/arxiv.2411.09706
Adeshola, I., & Adepoju, A. P. (2024). The opportunities and challenges of ChatGPT in education. Interactive Learning Environments, 32(10), 6159-6172. https://doi.org/10.1080/10494820.2023.2253858
Adom-Aboagye, N., De Coning, C., Bitugu, B., & Keim, M. (2016). Trends and tendencies in the facilitation and training of sport and development programmes for the youth: Lessons of experience from African cases: Sport for development. African Journal for Physical Activity and Health Sciences (AJPHES), 22(32), 908-919. https://hdl.handle.net/10520/EJC196005
Baihaqy, A., & Subriadi, A. P. (2023). Development of Digital Transformation Maturity Measurements: a Systematic Literature Review. Journal of Nonformal Education, 9(1), 58-68. https://doi.org/10.15294/jne.v9i1.41985
Darling-Hammond, L. (2017). Teacher education around the world: What can we learn from international practice? European journal of teacher education, 40(3), 291-309. https://doi.org/10.1080/02619768.2017.1315399
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The" what" and" why" of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological inquiry, 11(4), 227-268. https://doi.org/10.1207/S15327965PLI1104_01
Demeke, A. F., & Beyene, E. T. (2024). Effects of Psychological Skill Training on Motivation and Anxiety Among Male U-17 Project Football Players. International Journal of Psychological and Brain Sciences, 9(2), 21-29. https://doi.org/10.11648/j.ijpbs.20240902.12
Deng, X., & Yang, Z. (2021). Digital proficiency and psychological well-being in online learning: Experiences of first-generation college students and their peers. Social Sciences, 10(6), 192 Goleman, D. (1995). Emotional intelligence", Bantam Books, New York. https://doi.org/10.1080/135406002100000512
Duan, S. (2023). Research on the Influence of Educational Psychology on Teachers Education and Teaching. Lecture Notes in Education Psychology and Public Media. https://doi.org/10.54254/2753-7048/21/20230146
Guskey, T. R. (2002). Professional development and teacher change. Teachers and teaching, 8(3), 381-391. https://doi.org/10.1080/135406002100000512
Haiyang, S. (2024). Using Digital Technology in the Circuit Training Method to Improve Basketball Players' Skills. Society: sociology, psychology, pedagogy(11), 136-140. https://doi.org/10.24158/spp.2024.11.16
Hu, W., Zhang, Z., Qu, X., & Mao, Y. (2024). Digital technology and psychological happiness: the mediating roles of interpersonal relationships and employment situations. Frontiers in Psychology, 15, 1420511. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2024.1420511
Loka, N., & Sabila, R. T. (2024). Balancing Challenges and Opportunities: Enhancing Early Childhood Cognitive Skills Through Digital Tools. GENIUS: Indonesian Journal of Early Childhood Education, 5(2), 105-118. https://doi.org/10.35719/gns.v5i2.187
Manarbek, G., Zhakupova, G., Kaliyeva, A., & Hezi, H. (2020). The university-industry cooperation: The role of employers in quality assurance of Education. E3S web of conferences,
Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers college record, 108(6), 1017-1054. https://doi.org/10.1111/j.1467-9620.2006.00684.x
Mohammadi, S., & Fathi, F. (2020). The decision of physical education teachers to use technology in education: application of the model of the theory of planned behavior. Research in Teaching, 8(4), 211-193. https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.24765686.1399.8.4.10.1
Naharia, O., Wullur, M., & Modigir, N. (2024). The Role Of Digital Technology To Enhance Creativity And Innovation Skills For Learners In The 21st Century Era. Eduvest-Journal of Universal Studies, 4(10), 9646-9653. https://doi.org/10.59188/eduvest.v4i10.38826
Ndakotsu, A. M., Ben, O., Kolade, A., & Oiza, A. R. (2023). Psychological skill training to enhance sports performance among undergraduate athletes in Kogi State. International Journal of Physical Education, Sports and Health, 10(5), 59-65. https://doi.org/10.22271/kheljournal.2023.v10.i5b.3073
Radzhabova, S. (2020). The communicative competence of the future teacher as a change in his professionalism. 11, 131–135. https://journals.oa.edu.ua/Psychology/article/view/2980
Siregar, S. D., Yusnaldi, E., Bahri Siambaton, N. H., Maghfirah, N., Sitorus, P. A., Nst, R. B., & Wibowo, S. P. (2024). Peran Keterampilan Dasar Mengajar dalam Meningkatkan Prestasi Siswa di SD. https://doi.org/10.47467/elmujtama.v4i5.3249
Taylor, S., & Workman, L. (2021). Cognitive Psychology: The Basics. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003014355
Tikhomirova, M., Bordovskaia, N., & Koshkina, E. (2022). Psychological Well-Being of Teachers. Образование и Саморазвитие, 17(2), 188–202. https://doi.org/10.26907/esd.17.2.15
Umam, M. C., Indrawati, D. S., Ninghardjanti, P., Subarno, A., & Winarno, W. (2022). Teacher Skill Improvement Training in Conducting Information Technology System-Based Learning and Communication in Vocational High Schools. Falasifa : Jurnal Studi Keislaman. https://doi.org/10.62097/falasifa.v13i2.1087
Wesely, L. P., & Miller-Perrin, C. (2024). Analysis of Psychology of Religion Content in Introductory Psychology Textbooks. Teaching of Psychology, 00986283241235907. https://doi.org/10.1177/00986283241235907
Wijaya, C., Ginting, L. R., Iswanto, J., Nadia, M., & Rahman, A. A. (2023). Improving the Quality of Education by Developing the Social Competency of Teachers. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 15(3), 3666-3674. https://doi.org/10.35445/alishlah.v15i3.1564
Yelfianita, Y., Neviyarni, S., & Irdamurni, I. (2023). Improving Teacher Competence in Supporting the Achievement of Basic Education Goals. International Journal of Educational Dynamics, 5(2), 232–242. https://doi.org/10.24036/ijeds.v5i2.417
Товстуха, О., & Chumak, O. (2024). The role of digital competence in the professional development of future psychologists. Вісник Луганського Національного Університету Імені Тараса Шевченка, 4 (363), 239–244. https://doi.org/10.12958/2227-2844-2024-4(363)-239-244 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 724 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 70 |