
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,399 |
تعداد مقالات | 17,150 |
تعداد مشاهده مقاله | 55,260,593 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 17,591,760 |
تحلیل ساختاری تفسیری مدل مشارکت دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان در فعالیت های فوق برنامه ورزشی | ||
دانش مدیریت ورزش | ||
دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 4، اسفند 1403، صفحه 34-55 اصل مقاله (1.85 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jsmk.2025.66115.1096 | ||
نویسندگان | ||
کامران عیدی پور* 1؛ معصومه بخیت2 | ||
1استادیار آموزش تربیت بدنی، گروه آموزش تربیت بدنی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر، اصفهان، ایران | ||
2تحلیل ساختاری تفسیری مدل مشارکت دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان در فعالیت های فوق برنامه ورزشی | ||
چکیده | ||
هدف از انجام این تحقیق، تحلیل ساختاری تفسیری مدل مشارکت دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان در فعالیت های فوق برنامه ورزشی، بود. روش تحقیق به صورت کیفی و کمی بود. اطلاعات تحقیق به وسیله مصاحبه جمع آوری شد. جامعه آماری تحقیق شامل اعضای هیئت علمی آموزش تربیت بدنی در دانشگاه فرهنگیان بودند که تعداد 18 نفر تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. روش نمونه گیری به صورت گلوله برفی بود. مطابق فرایند روش شناختی؛ طی سه مرحلۀ کدگذاری باز، کدگذاری انتخابی و کدگذاری نظری، در نهایت 91 مفهوم به دست آمد. در مرحلۀ بعد، هر چند مفهوم در قالب یک مقوله قرار گرفتند تا 16 مقوله برای این پژوهش به دست آمده باشد. در ادامه بر اساس شاخص ها و مقوله های بدست آمده، پرسشنامه ای ماتریسی تدوین گردید و توسط 18 نفر از اعضای نمونه تحقیق به شیوه ویژه ساختاری- تفسیری نمره گذاری شد و براساس آن مدل نهایی تحقیق ترسیم شد. در نهایت بر مبنای داده های گردآوری شده به شیوه ساختاری- تفسیری، روابط درونی مدل پیشنهادی ارائه شده مورد بررسی قرار گرفت که نتایج نشان داد؛ مولفه های اماکن و تجهیزات ورزشی، کیفیت و ایجاد ارزش در برنامه ها، شاخص های انگیزشی، عوامل مدیریتی، عوامل اجتماعی به عنوان بانفوذترین و تاثیرگذارترین؛ مولفه های نتایج زیستی و مهارتی، نتایج اجتماعی، برگزاری مرتب مسابقات ورزشی و اعزام تیم های دانشگاه، برگزاری دوره های تفریحی، سیاحتی ورزشی، نتایج روانشناختی، عوامل فردی به عنوان وابسته ترین و تاثیرپذیرترین مولفه های مشارکت دانشجو معلمان در فعالیت های فوق برنامه ورزشی شناسایی شدند. | ||
کلیدواژهها | ||
دانشجو معلم؛ فوق برنامه ورزشی؛ ساختاری تفسیری؛ نظریه داده بنیاد | ||
مراجع | ||
Agansa, J., Sub, S., Ettekalc, A. (2018). Peer motivational climate and character development: Testing a practitioner-developed youth sport model. Journal of Adolescence, 62:108-115. DOI: 10.1016/j.adolescence.2017.11.008
Barbero, J. A., Loaisa, A. J., Cutre, D. G., Carrillo, V. J., Zaragoza, L. L & Hernández, J. A. (2020). Physical education and school bullying: a systematic review. Journal Of Physical Education and Sport Pedagogy, Volume 25, Issue 1. DOI:10.1080/17408989.2019.1688775
Bourke, M., Hilland, T. A., & Craike, M. (2020). Factors associated with the institutionalization of a physical activity program in Australian elementary schools. Translational behavioral medicine, 10(6), 1559-1565. DOI: 10.1093/tbm/ibz126
Brooke, L E., Gucciardi, D F., Ntoumanis, N. Lin, A. (2020). Qualitative investigation of perceived barriers to and enablers of sport participation for young people with first episode psychosis. Early Intervention in Psychiatry, 14(3), 293-306. https://doi.org/10.1111/eip.12854
Buwenm, Y, Sandy, C, Wendy, J, Shawn C. (2023). Modeling extracurricular activity participation with physical and mental health in college students over time. 71(4):1232-1240. DOI: 10.1080/07448481.2021.1926263.
Cavallin, S. Bennie, A. George, E. (2019). Exploring the barriers and facilitators to school and club sport participation for adolescent girls in Greater Western Sydney. Journal of Science and Medicine in Sport, 22, 80. DOI:10.1016/j.jsams.2019.08.084
Denault, A S. Ratelle, C F. Duchesne, S. Guay, F. (2019). Extracurricular activities and career indecision: A look at the mediating role of vocational exploration. Journal of Vocational Behavior, 110, 43-53. DOI:10.1016/j.jvb.2018.11.006
Eric, T., Julie, A., Shannon, L., Christi, M. (2020). Health Empowers You: Impact of a School‐Based Physical Activity Program in Elementary School Students, Georgia, 2015‐2016. Journal of school health, Volume90, Issue1, Pages 32-38. https://doi.org/10.1111/josh.12847
Fisher, L. A., & Anders, A. D. (2020). Engaging with cultural sport psychology to explore systemic sexual exploitation in USA gymnastics: A call to commitments. Journal of Applied Sport Psychology. 2(32).؛ 129-145. DOI:10.1080/10413200.2018.1564944.
Ghadirian, Farnaz; Soltan Hosseini, Mohammad; Salimi, Mehdi; Aroufzad, Shahram (2021). Paradigmatic model of institutionalization of extracurricular university sports activities in students-teachers of Farhangian University. New approaches in sports management. 35(9). 45-64. http://ntsmj.issma.ir/article-1-1697-fa.html (In Persian).
Homan, K J. Crowley, S L. Sim, L A. (2019). Motivation for sport participation and eating disorder risk among female collegiate athletes. Eating disorders, 27(4), 369-383. DOI: 10.1080/10640266.2018.1517527
Kumar, r. T. & rajan, k. M. (2020). Impact of sport and extra-curricular activities on selecte psychological variables of school boys in the nilgiris. International journal of scientific research, 9(1). DOI: 10.36106/ijsr
Ngoan, Q, T (2021), determination of criteria for evaluating the extracurricular Sports Model of National Universiti In Ho Chi Minh City, European Journal of Physical Education and Spor, 11(2). 187-199. DOI:10.46827/ejpe.v11i2.5466.
Nguyen, Q, T (2021), Developing Extracurricular Sports Programs for Students at Phu Yen University, PhD Dissertation in Education,
Ramchandani, G. Coleman, R. Christy, E. (2019). The sport participation legacy of major events in the UK. Health promotion international, 34(1), 82-94. DOI: 10.1093/heapro/dax061
Shahlaei, Javad; Alizadeh, Vali (2019). Qualitative study of factors affecting students' participation in extracurricular sports activities. Journal: New Approaches in Sport Sciences. 1(1). 37-53. https://sid.ir/paper/268931/fa IEEE. (In Persian).
Summerley, R. (2020). The development of sports: A comparative analysis of the early institutionalization of traditional sports and E-sports. Games and Culture, 15(1), 51-72. DOI:10.1177/1555412019838094
Umeh, Z., Bumpus, J., Harris, A. (2020). The impact of suspension on participation in school-based extracurricular activities and out-of-school community service. Journal Social Science Research. 85,10,23-54. DOI: 10.1016/j.ssresearch.2019.102354
Zhou, R., Kaplanidou, K. (2017). Building social capital from sport event participation: An exploration of the social impacts of participatory sport events on the community. Sport Management Review, 5(21):491-503. DOI:10.1016/j.smr.2017.11.001 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 89 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 79 |