
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,381 |
تعداد مقالات | 16,906 |
تعداد مشاهده مقاله | 54,422,032 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 17,098,508 |
شناسایی و رتبهبندی مولفههای تحول دیجیتال در کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی کشور | ||
نشریه مطالعات دانش پژوهی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 تیر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا آزادی فر1؛ افشین حمدی پور* 2؛ رسول زوارقی3؛ هاشم عطاپور2 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت اطلاعات و دانش، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
2دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
3گروه علم اطلاعات دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
هدف: هدف از این مطالعه، شناسایی و رتبهبندی مؤلفههای کلیدی تحول دیجیتال در کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی کشور است. روششناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی–پیمایشی است و 220 کتابدار به روش سرشماری وارد مطالعه شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامهای ۴۶ گویهای مبتنی بر مقیاس لیکرت بود که روایی آن توسط پنج استاد و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ (α ≥ 0.70) تأیید شد. دادهها با استفاده از تحلیلعاملاکتشافی، آزمونهای آماری فریدمن و ویلکاکسون با نرمافزار SPSS26 تحلیل شد. یافتهها: تحلیل عامل اکتشافی هشت مؤلفه «ارائه خدمات هوشمند و دیجیتالسازی فرایندها»؛ «شایستگیهای حرفهای کارکنان»؛ «دسترسی و مدیریت منابع دیجیتال»؛ «امنیت اطلاعات و تعامل دیجیتال با کاربران»؛ «توانمندیهای فنی در تحلیل و رقمیسازی اطلاعات»؛ «آگاهی حقوقی در استفاده و انتشار محتوای دیجیتال»؛ «رهبری و نوآوری دیجیتال» و «زیرساختهای فناورانه» را شناسایی کرد که در مجموع 630/76 درصد از واریانس کل را تبیین میکنند. براساس نتایج آزمون فریدمن، کتابداران «شایستگیهای حرفهای کارکنان» را با میانگین رتبه 69/3 مهمترین و «زیرساختهای فناورانه» را با میانگین 92/2 کماهمیتترین مؤلفه دانستهاند. آزمونهای ویلکاکسون با تصحیح بونفرونی، تفاوتهای جفتی معنیداری را بین این مؤلفهها تأیید کردند. نتیجهگیری: تحقق تحول دیجیتال در کتابخانههای علوم پزشکی نیازمند رویکردی است که هم بر رهبری و نوآوری دیجیتال بهعنوان ابعاد راهبردی و هم بر تقویت زیرساختهای فناوری، ارتقای شایستگیهای کارکنان و دیجیتالسازی فرایندها بهعنوان ابعاد عملیاتی تأکید دارد. اصالتوارزش: پژوهش حاضر مؤلفههای مؤثر در فرایند تحول دیجیتال کتابخانههای علوم پزشکی را شناسایی و رتبهبندی نمود. این مؤلفهها میتوانند بهعنوان راهنما در طراحی، اجرا و ارزیابی طرحهای تحول بکار گرفته شوند. | ||
کلیدواژهها | ||
تحول دیجیتال؛ مولفههای تحول دیجیتال؛ انتقال فناوری؛ کتابخانههای علوم پزشکی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4 |