
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,385 |
تعداد مقالات | 16,967 |
تعداد مشاهده مقاله | 54,603,331 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 17,212,616 |
مقایسه اثربخشی تمرینات ذهنآگاهی و تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای بر توجه پایدار و بازداری پاسخ دختران ژیمناست نوجوان: مطالعه با اثر انتظار | ||
ذهن، حرکت و رفتار | ||
مقاله 5، دوره 4، شماره 1، خرداد 1404 اصل مقاله (1 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/mmbj.2025.64222.1128 | ||
نویسندگان | ||
حسین صمدی* 1؛ مستوره خرم1؛ محمد صحبتی ها2 | ||
1دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه یزد، بخش علوم ورزشی، دانشگاه یزد، یزد، ایران | ||
2گروه آموزش تربیتبدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
در سالهای اخیرپژوهش به منظور بهبود کارکردهای اجرایی از طریق تمرینات هدفمند، جهت بهبود عملکردورزشی مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است ، لذا هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی تمرینات ذهنآگاهی و تحریک فراجمجمهای بر بازداری پاسخ و توجه پایدار دختران ژیمناست نوجوان با پیگیری یکماهه بود. 36 دختر ژیمناست نوجوان ماهر با دامنه سنی 15-12 سال بهصورت در دسترس انتخاب و بهطور مساوی (12 نفر) در سه گروه تمرینات ذهنآگاهی، تحریک فراجمجمهای و کنترل تقسیم شدند. گروههای تجربی به مدت شش جلسه در برنامه تمرینی خود شرکت کردند و گروه کنترل فعالیتی نداشت. جهت سنجش بازداری پاسخ از آزمون برو/نرو و جهت سنجش توجه پایدار از آزمون عملکرد پیوسته استفاده گردید. جهت تحلیل اطلاعات از آزمون تحلیل واریانس مرکب با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 26 استفاده شد. یافتهها نشان داد که تمرینات ذهنآگاهی و تحریک فراجمجمهای باعث بهبود نمرات توجه پایدار شرکتکنندگان در مرحله پسآزمون نسبت به گروه کنترل گردید (05/0>p)، هرچند تفاوت بین دو گروه آزمایش معنادار نبود (05/0<p). درمرحله پیگیری تفاوت معناداری بین گروه ذهنآگاهی با دوگروه دیگر مشاهده شد (05/0>p) که گروه ذهنآگاهی اجرای بهتری داشتند. همچنین مقایسه گروهها درمراحل مختلف درخصوص متغیر بازداری پاسخ، نشان دهنده تفاوت معنادار بین گروههای آزمایش باکنترل درهر یک از مراحل پسآزمون و پیگیری بود (05/0>p). بااینوجود، بین دوگروه آزمایش دراین مراحل تفاوت معناداری دیده نشد (05/0<p). باتوجه به یافتهها میتوان نتیجه گرفت هر دو تمرینات ذهنآگاهی و تحریک فراجمجمهای برمتغیرهای موردبررسی تاثیر داشتهاند و ذهنآگاهی میتواند بعنوان راهی مناسب، کمهزینه و دردسترس جهت استفاده ورزشکاران قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
ذهنآگاهی؛ تحریک فراجمجمهای؛ بازداری پاسخ؛ توجه پایدار؛ ژیمناستیک | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 144 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 40 |