
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,373 |
تعداد مقالات | 16,875 |
تعداد مشاهده مقاله | 54,326,317 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 17,033,135 |
تحلیلی جامعه شناختی برارتباط سرمایه اجتماعی مدرسه محور و مهارت های شناختی(موردمطالعه دانش آموزان دوره دوم متوسطه ناحیه یک تبریز 1402-1401) | ||
برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
دوره 5، شماره 1 - شماره پیاپی 17، خرداد 1405 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2025.66885.1259 | ||
نویسندگان | ||
محمد عباس زاده* 1؛ صفر حیاتی2؛ اسماعیل ایمانی زرنقی3 | ||
1عضو گروه پژوهشی جامعه شناسی شهر و روستا، دانشگاه تبریز | ||
2گروه علوم اجتماعی دانشگاه تبریز | ||
3تبریز باغمیشه | ||
چکیده | ||
چکیده زمینه و اهداف: لزوم پرداختن به موضوع شناخت ومهارت های شناختی،آن هم درعصری که به آن عصرشناخت میگویند قابل کتمان نیست.پژوهش حاضرسعی کرده است جهت تلفیق موضوع سرمایه های اجتماعی وبحث شناخت به مطالعه ارتباط بین برخی سرمایه های اجتماعی مدرسه محور دانش آموزان بامهارت های شناختی آنان بپردازد. روشها: پژوهش حاضرسعی کرده است براساس الگوواره اثبات گرایانه وبارویکردی قیاسی وبه روش کمی بااستفاده از ابزارپرسشنامه به مطالعه موضوع بپردازد.راهبرد پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی است وجامعه آماری پژوهش دانش آموزان دختروپسردوره دوم متوسطه آموزش وپرورش ناحیه یک شهرتبریز به تعداد9517 نفرمی باشندکه از میان آنها 1163نفربعنوان نمونه با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شدند.تحقیق حاضردر بازه زمانی سالتحصیلی1402-1401 انجام پذیرفته است. یافته ها: یافته های پژوهش نشان میدهدکه میانگین مهارت های شناختی دانش آموزان بالاتراز حدوسط طیف می باشد.همچنین میانگین متغیرهای تعامل معلم-دانش آموز،مشارکت کلاسی واحساس تعلق دانش آموزان درحدمطلوب ارزیابی شده است.برای آزمون مدل مفهومی وفرضیههای پژوهش از مدل رگرسیونی مهارت های شناختی وهمچنین از مدل سازی معادلات ساختاری بااستفاده از نرمافزار ایموس گرافیک استفاده شد. نتیجه گیری: نتایج نشان میدهدکه متغیرهای تعامل معلم-دانش آموز،مشارکت کلاسی واحساس تعلق تاثیرمعنادارومثبتی برمهارت های شناختی دانش آموزان دارند.درنتیجه توجه به سرمایههای مدرسه ای دانش آموزان بعنوان عوامل موثربرمهارت های شناختی دانش آموزان ضروری مینماید. | ||
کلیدواژهها | ||
تعامل معلم-دانش آموز؛ مشارکت کلاسی واحساس تعلق؛ مهارت های شناختی؛ مدلسازی معـادلات ساختاریSEM | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5 |