
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,381 |
تعداد مقالات | 16,906 |
تعداد مشاهده مقاله | 54,421,810 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 17,098,360 |
معرفی مدل اجزای محدود آدمک ترکیبی III 50 درصد و اعتبارسنجی عددی و تجربی مطابق با استاندارد ECER16 | ||
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز | ||
دوره 55، شماره 1 - شماره پیاپی 110، اردیبهشت 1404، صفحه 119-126 اصل مقاله (574.42 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmeut.2025.60645.3383 | ||
نویسندگان | ||
مرضیه فلاحی1؛ ابوالفضل خلخالی* 2 | ||
1دانشجوی دکتری تخصصی، گروه مهندسی خودرو، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران | ||
2دانشیار، گروه مهندسی خودرو، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
امروزه در شبیهسازی کامپیوتری، بهعنوان یک ابزار استاندارد در جهت ارتقای ایمنی خودرو، در جهت پیشبینی پاسخ بدن و میزان آسیب به اجزای مختلف باید از مدلهای آدمک اجزای محدود استفاده نمود. از سوی دیگر با توجه به گرانقیمت بودن تجهیزات و آدمکهای آزمون، اهمیت شبیهسازی بیشتر نمود پیدا میکند؛ بنابراین در این مقاله با توجه به اهمیت موضوع، ابتدا به معرفی مدل آدمک ترکیبی III 50 درصد بهعنوان یکی از پرکاربردترین آدمک تصادف پرداختهشده و پس از بررسی اجزای بدن آدمک از منظر اتصالات، جنس و ... به تکمیل مدل پرداختهشده است. سپس به اعتبارسنجی عددی و تجربی مدل با پژوهشهای مختلف پرداختهشده است. نتایج اعتبارسنجیها تطابقت قابل قبولی را در حرکت سینماتیک کل بدن، شتاب سر، قفسه سینه و لگن و تغییر شکل قفسه سینه نشان میدهد. همچنین تفاوتهای جزئی از لحاظ زمان رسیدن به شتاب بیشینه در لگن و قفسه سینه مشاهده شد که یکی از دلایل این تأخیر زمانی را میتوان فقدان اطلاعات کافی در مدل کمربند ایمنی دانست. درنهایت به دلیل تائید اعتبارسنجی میتوان از مدل آدمک پژوهش حاضر در شبیهسازیهای پیش رو استفاده نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
شبیهسازی؛ آدمک ترکیبی III 50 درصد؛ مدلسازی کمربند ایمنی؛ آزمون تصادف؛ تغییر شکل قفسه سینه؛ اعتبارسنجی | ||
مراجع | ||
[1] Albert DL, Beeman SM, Kemper AR. Occupant kinematics of the Hybrid III, THOR-M, and postmortem human surrogates under various restraint conditions in full-scale frontal sled tests. Traffic injury prevention. 2018 Feb 28;19(sup1):S50-8. [2] Jones DA, Gaewsky JP, Saffarzadeh M, Putnam JB, Weaver AA, Somers JT, Stitzel JD. Multidirection validation of a finite element 50th percentile male hybrid III anthropomorphic test device for spaceflight applications. Journal of biomechanical engineering. 2019 Mar 1;141(3):031004. [3] Xu T, Sheng X, Zhang T, Liu H, Liang X, Ding A. Development and validation of dummies and human models used in crash test. Applied bionics and biomechanics. 2018;2018(1):3832850. [4] Kirkpatrick SW, MacNeill R, Bocchieri RT. Development of an LS-DYNA occupant model for use in crash analyses of roadside safety features. InTransportation Research Board 82nd Annual Meeting, Washington, DC, Jan 2003 Jan 12 (pp. 12-16). [5] Eshraghi S, Severson K, Hynd D, Perlman AB. Finite Element Model Validation of the Hybrid-III Rail Safety (H3-RS) Anthropomorphic Test Device (ATD). InASME International Mechanical Engineering Congress and Exposition 2018 Nov 9. 52187, V013T05A011). American Society of Mechanical Engineers. [6] Mohan P, Marzougui D, Kan CD. Development and validation of hybrid III crash test dummy. SAE Technical Paper; 2009 Apr 20. [7] Jensen MR, Honaker M, Boglaev A. CALIBRATION AND VERIFICATION OF DETAILED HYBRID III 50 TH PERCENTILE MALE ANTHROPOMORPHIC TEST DEVICE (ATD) BASED ON EXTENSIVE MINE BLAST TESTS. In2017 NVDIA Ground Vehicle Systems Engineering and Technology Symposium, Modeling and Simulation, Testing and Validation (MSTV) Technical Session 2017 Aug 8. [8] Ambrosio J, Carvalho M, Milho J, Escalante S, Martin R. A validated railway vehicle interior layout with multibody dummies and finite element seats models for crash analysis. Multibody System Dynamics. 2022 Feb;54(2):179-212. [9] Yu M. Finite element analysis of passenger multiple belt restraint configurations (Master's thesis, Wake Forest University). [10] Valdano M, Jiménez-Octavio JR, López-Valdés FJ. The Effect of Seatbelt Pretensioners and Load Limiters in the Reduction of Mais2+ and Mais 3+ Injuries in Real-World Frontal Crashes. Available at SSRN 4398931. [11] Brumbelow ML, Baker BC, Nolan JM. Effects of seat belt load limiters on driver fatalities in frontal crashes of passenger cars. InInternational Technical Conference on the Enhanced Safety of Vehicles, Paper 2007 Jun 18 (No. 07-0067). [12] Hellenbrand C, Brown JF, Goodworth A. The Impact of Seat Belt Pretensioner Deployment on Forward-Leaning Occupants. SAE International Journal of Transportation Safety. 2023 Sep 20;11(09-11-02-0019):197-203. [13] Li N, Fang H, Zhang C, Gutowski M, Palta E, Wang Q. A numerical study of occupant responses and injuries in vehicular crashes into roadside barriers based on finite element simulations. Advances in Engineering Software. 2015 Dec 1;90:22-40. [14] Van Arsdell WW, Weber P, Stankewich C, Larson B, Hoover R, Watson R. Load-Limiters Effect on Occupant Restraint System Performance. SAE Technical Paper; 2016 Apr 5. [15] Pan L, Ramavath S, Jung SH, Hernandez L, Frank R, Truong H, Song Y. Efficiency Improvement of Seat Belt Pull CAE Analysis by Technology and Process Changes. 2018.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 20 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1 |