
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,372 |
تعداد مقالات | 16,855 |
تعداد مشاهده مقاله | 54,265,327 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,970,094 |
معرفی مدل اجزای محدود آدمک ترکیبیIII 50 درصد و اعتبارسنجی عددی و تجربی مطابق با استاندارد ECER16 | ||
مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 11 خرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmeut.2025.60645.3383 | ||
نویسندگان | ||
ابوالفضل خلخالی* 1؛ مرضیه فلاحی2 | ||
1دانشگاه علم و صنعت | ||
2گروه مهندسی خودرو، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
امروزه در شبیهسازی کامپیوتری، بهعنوان یک ابزار استاندارد در جهت ارتقای ایمنی خودرو، در جهت پیشبینی پاسخ بدن و میزان آسیب به اجزای مختلف باید از مدلهای آدمک اجزای محدود استفاده نمود. از سوی دیگر با توجه به گرانقیمت بودن تجهیزات و آدمکهای آزمون، اهمیت شبیهسازی بیشتر نمود پیدا میکند؛ بنابراین در این مقاله با توجه به اهمیت موضوع، ابتدا به معرفی مدل آدمک ترکیبی III 50 درصد بهعنوان یکی از پرکاربردترین آدمک تصادف پرداختهشده و پس از بررسی اجزای بدن آدمک از منظر اتصالات، جنس و ... به تکمیل مدل پرداختهشده است. سپس به اعتبارسنجی عددی و تجربی مدل با پژوهشهای مختلف پرداختهشده است. نتایج اعتبارسنجیها تطابقت قابل قبولی را در حرکت سینماتیک کل بدن، شتاب سر، قفسه سینه و لگن و تغییر شکل قفسه سینه نشان میدهد. همچنین تفاوتهای جزئی از لحاظ زمان رسیدن به شتاب بیشینه در لگن و قفسه سینه مشاهده شد که یکی از دلایل این تأخیر زمانی را میتوان فقدان اطلاعات کافی در مدل کمربند ایمنی دانست. درنهایت به دلیل تائید اعتبارسنجی میتوان از مدل آدمک پژوهش حاضر در شبیهسازیهای پیش رو استفاده نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
شبیهسازی؛ آدمک ترکیبی III 50 درصد؛ مدلسازی کمربند ایمنی؛ آزمون تصادف؛ تغییر شکل قفسه سینه؛ اعتبارسنجی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 9 |