
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,370 |
تعداد مقالات | 16,844 |
تعداد مشاهده مقاله | 54,231,636 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,943,351 |
امانیسم به روایت و نقد هایدگر | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 خرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2025.66925.4079 | ||
نویسنده | ||
سید مسعود زمانی* | ||
گروه فلسفة غرب- مؤسسة پژوهشی حکمت و فلسفة ایران- تهران- ایران | ||
چکیده | ||
پرسش از امانیسم را از هایدگر میپرسیم، که متنی مشهور دربارهاش دارد: نامه دربارة امانیسم. متن متضمن روایتی تاریخی از آن نیز هست، که بخصوص برای ما ایرانیان پراهمیت است، چراکه هم در اصلاح فهممان از امانیسم کمک میکند و هم پرتوی بر نسبتاش با علوم انسانی میافکند. نقدش بر امانیسم را هم میباید بخشی از نقادی بر مابعدالطبیعه فهمید، که بیشتر از آن غافل ماندهاند. بههرحال روایت و نقد هایدگر را میباید بخشهایی مهم از فلسفة وی دانست. پساز پیشدرآمدی کلی دربارة امانیسم و درآمدی در اهمیت خود بحث امانیسم نزد هایدگر، بخش نخست روایت تاریخی هایدگر را بازمیگوید، که با درک عامة اهل فرهنگ در اروپا تفاوت چندانی ندارد. هایدگر در مباحث تاریخیاش ذات رومی-یونانی امانیسم را نشان میدهد، که در امانیسم قرن 14 و 15، در امانیسم دوم در آلمان قرن 19 و بهطورکلی در مابعدالطبیعههای مارکس، مسیحیت، سارتر و هوسرل بروز پیدا کردهاست. بخش دوم صَرف بیان اجمالی نقد هایدگر بر امانیسم میشود، که مبنایش فهم خاص ویست از مابعدالطبیعه. رکن اصلی نقد تاریخی-فلسفی هایدگر بر مابعدالطبیعه در اینجا بر فهم عامی مبتنیست که در آن از انسان وجود دارد: انسان همچون حیوانی ناطق یا عاقل. درعینحال اساسا امانیسم و مابعدالطبیعه از نظر هایدگر لازموملزوم هماند. | ||
کلیدواژهها | ||
امانیسم؛ رنسانس؛ هایدگر؛ مابعدالطبیعه؛ علوم انسانی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 11 |