| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,434 |
| تعداد مقالات | 17,659 |
| تعداد مشاهده مقاله | 57,567,440 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,289,141 |
امانیسم به روایت و نقد هایدگر | ||
| مجله پژوهش های فلسفی | ||
| دوره 19، شماره 52، آذر 1404، صفحه 59-76 اصل مقاله (594.81 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2025.66925.4079 | ||
| نویسنده | ||
| سیدمسعود زمانی* | ||
| استادیار گروه فلسفه غرب، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| امانیسم از دو جهت برای ما در ایران اهمیت دارد: اولا در مسئلة علوم انسانی و برساختن مقولهای موسوم به «علوم انسانی اسلامی»؛ ثانیا اصولا مبنایی شدهاست برای غربستیزی. از امانیسم مفهوم درآمیختة خداستیزانه و هیچانگارانه میسازند، که از سوءبرداشتی از فلسفة هایدگر، که باید رفع شود. ازسویدیگر امانیسم را اصلا او تبدیل به یکی از مسائل اختلاقی مهم در فلسفة معاصر کرد، سپس آن را مبنای نقد برخی فیلسوفان معاصر و اصلا تاریخ مابعدالطبیعه قرارداد. بنابراین پرداختن به مسئلة امانیسم از نظر هایدگر بسیار پراهمیت است. او امانیسم را برخلاف نظرورزیهای مفهومی همة دیگر اندیشمندان در موردش، با بازگشت به واقعیت تاریخیاش تفسیر میکند و بعد هم برمبنای همین واقعیت یگانة تاریخی فلسفهورزی میکند. پساز پیشدرآمدی کلی دربارة دو نوع فهم «تاریخی» و «مفهومی» از امانیسم، مقدمه حدود کلی آن را نزد هایدگر توضیح میدهد. سپس بخش نخست روایت تاریخی هایدگر را تفسیر میکند، که بخشِ جداییناپذیرِ مسئلة امانیسم هایدگر است. او در مباحث تاریخیاش بر ذات رومی-یونانی امانیسم تأکید میکند، که ازسویی در امانیسم قرن 14 و 15 و بعد در امانیسم دوم در آلمان قرن 18 باز بروز میکند و ازسویدیگر در مابعدالطبیعههای مارکس، مسیحیت، سارتر و هوسرل. سرانجام بخش دوم به نقد هایدگر بر امانیسم میپردازد، که مبنایش فهم خاص ویست از مابعدالطبیعه. او اولا پرسش بنیادین مابعدالطبیعه را پرسش از انسان میداند و ثانیا بهزعم او مابعدالطبیعة تاریخی از آغاز ارسطویی خود مبتنی بر فهم خاصی از انسان بوده است: «انسان حیوان ناطق/ عاقل است». | ||
| کلیدواژهها | ||
| امانیسم؛ رنسانس؛ هایدگر؛ مابعدالطبیعه؛ علوم انسانی | ||
| مراجع | ||
|
ادواردز، پل (ویراستار). (1375). فلسفه تاریخ: مجموعه مقالات از دایرهالمعارف فلسفه به سرپرستی پل ادواردز، ترجمه بهزاد سالکی، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
بورکهارت، یاکوب. (1376). فرهنگ رنسانس در ایتالیا، ترجمه محمدحسن لطفی، تهران، طرح نو.
زمانی، سیدمسعود. (1401). پژوهشی دربارة دازاین، انسان و مابعدالطبیعه در اندیشه هایدگر، تهران، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
سارتر، ژان پل. (1361). اگزیستانسیالیسم و اصالت بشر، ترجمه مصطفی رحیمی، چاپ هشتم، تهران، مروارید.
کاسیرر، ارنست. (1370). فلسفة روشنگری، ترجمه یدالله موقن، چاپ اول، تهران، انتشارات نیلوفر.
Bär-Kupperberg, M. (1909). Die Welt der Natur- und Geisteswissenschaften, die Metaphysik und die Philosophie, in: Archiv für systematische Philosophie, Vol. 15, pp. 523-542. Böhm, Winfried (2010). Geschichte der Pädagogik von Plato bis zur Gegenwart, 3. Auf., C. H. Beck. Brahn, M. (1918). Das Eindringen der naturwissenschaftlichen Methoden in die Geisteswissenschaften, in: Die Naturwissenschaften: Organ der Gesellschaft Deutscher Naturforscher und Ärzte, Organ der Hermann von Helmholtz-Gemeinschaft Deutscher Forschungszentren, Vol. 8, pp. 66-69. Burckhardt, J. (1998). Renaissance Culture in Italy, Translated by M. H. Lotfi, Tehran, Tarhe No Pub. (in Persian) Cassirer, E. (1932). Die Philosophie der Aufklärung, zweite unveränderte Auflage, Mohr (Siebeck), Tübingen. Cassirer, E. (1992). The Philosophy of Enlightenment, Translated by Y. Moqhen, Tehran, Niloofar. (in Persian) Dilthey, W. (1992). Der Aufbau der geschichtlichen Welt in den Geisteswissenschaften, Gesammelte Schriften Bd. 7, hrsg. Bernhard Groethuysen, 8. Aufl., Vandenhock & Ruprecht, Göttingen. Edwards, P. (ed.) (1967). Humanism, in: Encyclopedia of Philosophy, Vol. 3-4, New York, Macmillan. 1967. Edwards, P. (ed.) (1967). Geisteswissenschaften, in: Encyclopedia of Philosophy, Vol. 3-4, New York, Macmillan. Edwards, P. (ed.) (1997). Philosophy of History (Selectins of Paul Edward's Encyclopedia of Philosophy), Translated by B. Saleki, Tehran, Institute for Humanities and Cultural Studies. (in Persian) Heidegger, M. (1976). Brief über den Humanismus (1946) in: Gesamtausgabe Bd. 9: Wegmarken, S. 313-364, Vitorio Klostermann, Frankturt am Main. Heidegger, M. (1977). Nietzsches Wort: Gott ist tot (1943), Holzwege, Gesamtausgabe Bd. 5, Vitorio Klostermann, Frankturt am Main. Heidegger, M. (1996). Nietzsche I, Gesamtausgabe Bd. 6.1, Vitorio Klostermann, Frankturt am Main. Heidegger, M. (1997). Nietzsche II, Gesamtausgabe Bd. 6.2, Vitorio Klostermann, Frankturt am Main. Heidegger, M. (1976). Wegmarken, Gesamtausgabe Bd. 9, Vitorio Klostermann, Frankturt am Main. Heidegger, M. (2006). Identität und Differenz, Gesamtausgabe Bd. 11, Vitorio Klostermann, Frankturt am Main. Heidegger, M. (1983). Die Grundbegriffe der Metaphysik: Welt-Endlichkeit-Einsamkeit, Gesamtausgabe Bd. 29/30, Vitorio Klostermann, Frankturt am Main. Heidegger, M. (1994). Beiträge zur Philosophie (Vom Ereignis), Gesamtausgabe Bd. 65, Vitorio Klostermann, Frankturt am Main. Höflechner, W. (2008a). Reader zur Allgemeinen Wissenschaftsgeschichte. Teil 2: Wissenschaftliche Institutionen, Zentrum für Wissenschaftsgeschichte der Karl-Franzens-Universität Graz, Graz. Höflechner, W. (2008b). Reader zur Allgemeinen Wissenschaftsgeschichte. Teil 3: Geisteswissen-schaften I, Zentrum für Wissenschaftsgeschichte der Karl-Franzens-Universität Graz, Graz. Kjørup, S. (2008). Humanities/ Geisteswissenschaften/ humaines Sciences, Über. aus Dän. von Elisabeth Bense, Metzler, Stuttgart. Klemenz, D. (1974). Homaniora, in: Historisches Wörterbuch der Philosophie, Herausgegeben von Joachim Ritter, Band 3, Schwabe & Co, Basel. Klüners, M. (2014). Die Dialektik von Natur und Geschichte Einige psychoanalytische Antworten auf klassische Fragen der Geschichtsphilosophie, Psychosozial-Verlag, Gießen. Kraye, J. (2006). Humanism, in: Encyclopedia of Philosophy, D. M. Borchert (Ed.), vol. 4, Pp. 477-481. 2nd Edition, Macmillan. Müller-Lüneschloß, V. (2012). Über das Verhältnis von Natur und Geisterwelt, frommann-holzboog Verlag e.K., Stuttgart-Bad Cannstatt. Mainzer, K. (1990). Natur- und Geisteswissenschaten. Perspektiven und Erfahrungen mit Fachübergreifenden Ausbildungsinhalten, Berlin, Springerverlag. Reble, A. (1985). Geschichte der Pädagogik, 15 Auf. Klett-Cotta, Ullstein. Ritter, J. (Hrsg.) (1974). Humanismus, Humanität, in: Historisches Wörterbuch der Philosophie, Herausgegeben von Joachim Ritter, Band 3, Schwabe & Co, Basel. Ritter, J. (Hrsg.) (1992). Renaissance, in: Historisches Wörterbuch der Philosophie, Herausgegeben von Joachim Ritter, Bd. 8, , S. 783-790, Schwabe & Co, Basel. Rüegg, W. (1993). Geschichte der Universität in Europa, Bd I: Mittelalter, C. H. Beck. Sottili, A. (2006). Renaissance humanism and university studies, Italian universities and their influence on the studia humanitatis in Northern Europ, Leiden, Brill. Sandkühler, H. J. (Ed.) (2002). Humanismus, in: Enzyklopädie Philosophie, S. 566-570. Sartre, J. P. (1983). L'existentialisme est un Humanime, Translated by M. Rahimi, Tehran, Morwarid Pub. (in Persian) Tiersch, F. W. (1854). Über das Verhältnis der Wissenschaft des Geistes und der Natur ..., München, Verlag der Akademie. Zamani, S. M. (2022). Heidegger on Dasein, Human and Metaphysics, Tehran, Iranian Institute of Philosophy (IRIP). (in Persian) | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 299 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 71 |
||