 
				| تعداد نشریات | 45 | 
| تعداد شمارهها | 1,416 | 
| تعداد مقالات | 17,490 | 
| تعداد مشاهده مقاله | 56,513,878 | 
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,753,204 | 
| طرّاحی نظام نرم اکتساب دانش برای نهادهای اجتماعی | ||
| نشریه مطالعات دانش پژوهی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 خرداد 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسنده | ||
| محمدمیلاد احمدی* | ||
| گروه مدیریت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف: پژوهش با هدف توسعه یک نظام اکتساب دانش برای نهادها انجام شده است تا با مستندسازی و بهرهگیری از دانش و تجربیات سازمانی، ضمن تبدیل دانش ضمنی به صریح، چالشهای راهبردی را شناسایی و ظرفیتهای یادگیری نهادی و نهایتاً عملکرد سازمانی را بهبود بخشد. روششناسی: جهت دستیابی به هدف پژوهش، از روششناسی نظامهای نرم استفاده شده است. دادهها عمدتاً از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته جمعآوری شدند و پرسشنامهها بهعنوان روش مکمل به کار گرفته شدند. پژوهش دربردارندۀ شش گام ساختاریافته بود که شامل شناسایی چالشهای کلیدی، آسیبشناسی نظامهای سازمانی، تجزیه و تحلیل ذینفعان، ترسیم نقشه شناختی معنایی، تحلیل اهمیت-عملکرد، و ارائه توصیههای اجرایی بود. یافتهها: 20 متغیر کلیدی طراحی برای یک نظام اکتساب دانش شناسایی شد که براساس تحلیل اهمیت-عملکرد در چهار حوزه تصمیمگیری راهبردی دستهبندی شدند. این متغیرها بر اساس وزن نهایی خود رتبهبندی شدند تا درک جامعی از اهمیت نسبی آنها فراهم شود. نتایج: با بهکارگیری یک روششناسی نظاممند، چارچوبی متقن برای طراحی و اجرای یک نظام اکتساب دانش ارائه شده است. یافتهها بینشهای کاربردی برای نهادهای اجتماعی جهت مقابله با چالشهای راهبردی، بهینهسازی استفاده از منابع شناختی و ارتقای شیوههای مدیریت دانش فراهم میکند. اصالت و ارزش: رویکردی ساختاریافته و گامبهگام برای اکتساب دانش نهادی ارائه شده است که بینشهای نظری را با توصیههای اجرایی ترکیب میکند. یافتهها برای سازمانهایی که به دنبال تقویت تواناییهای یادگیری و رفع چالشهای تبدیل دانش ضمنی به صریح از طریق مدیریت دانش مؤثر هستند، ارزشمند است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مدیریت دانش؛ دانش ضمنی؛ نهادهای اجتماعی؛ روششناسی نظاممند؛ نظامسازی | ||
| مراجع | ||
|  | ||
| آمار تعداد مشاهده مقاله: 172 | ||