
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,414 |
تعداد مقالات | 17,370 |
تعداد مشاهده مقاله | 56,006,658 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,227,914 |
مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای انگیزشی و آموزش تنظیم هیجان بر بلوغ عاطفی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 4، دوره 20، شماره 79، مهر 1404، صفحه 39-52 اصل مقاله (702.99 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2025.64070.6494 | ||
نویسندگان | ||
اعظم اکرمی1؛ احمد غضنفری* 2؛ رضا احمدی2 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه ازاد اسلامی، شهرکرد، ایران | ||
2گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای انگیزشی و آموزش تنظیم هیجان بر بلوغ عاطفی دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه است. روش پژوهش حاضر، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با پیگیری همراه با گروه گواه بود. جامعۀ آماری این پژوهش شامل کلیۀ دختران در حال تحصیل در دورۀ دوم متوسطه در شهر فولادشهر در سال تحصیلی 1402-1403 بود که از میان آنها 45 نفر به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و پس از جایگزینی تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه (در هر گروه 15 نفر) مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمعآوری اطلاعات مقیاس بلوغ عاطفی (EMS) یاشویر سینگ و ماهیش بهار گاوا بود. فرآیند اجرای آموزش راهبردهای انگیزشی به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای و آموزش تنظیم هیجان نیز در 8 جلسه 90 دقیقهای برگزار شد و گروه گواه آموزشی دریافت نکرد. برای تجزیه و تحلیل فرضیههای پژوهش از روش کوواریانس چندمتغییره و آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر –طرح آمیخته استفاده گردید. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS ورژن 27 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج یافتهها نشان داد که آموزش راهبردهای انگیزشی و تنظیم هیجان تأثیرات معناداری بر بهبود مولفههای بلوغ عاطفی دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه داشت. آموزش راهبردهای انگیزشی بهبود قابلتوجهی در ثبات عاطفی و بازگشت عاطفی ایجاد کرد، در حالی که آموزش تنظیم هیجان بیشتر بر کاهش ناسازگاری عاطفی، فروپاشی شخصیت و فقدان استقلال اثرگذار بود. این تغییرات در پیگیری نیز حفظ شده و پایداری اثرات آموزشها در طول زمان تأیید گردید. در نتیجه آموزش راهبردهای انگیزشی و تنظیم هیجان میتواند به بهبود مولفههای بلوغ عاطفی دانشآموزان کمک کند. پیشنهاد میشود که برنامههای آموزشی مدارس بر اساس این راهبردها طراحی شوند تا به ارتقاء سلامت روانی دانشآموزان کمک کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش راهبردهای انگیزشی؛ آموزش تنظیم هیجان؛ بلوغ عاطفی | ||
مراجع | ||
Ahmadzadeh, T., Sharifi, T., Ahmadi, R., & Ghazanfari, A. (2022). The effectiveness of online emotion regulation training on communication skills, social adjustment, and emotional well-being in adolescent girls in Gachsaran. Ravand-e Royesh-e Ravanshenasi, 11(1), 143-154. (In Persian). http://frooyesh.ir/article-1-3263-fa.html Çelçima, D. P. (2015). The Motivation of Adolescents. Journal of Educational and Social Research MCSER Publishing. 5(3), 187.https://www.richtmann.org/journal/index.php/jesr/article/view/7715 Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The “what” and “why” of goal pursuits: Human needs and the selfdetermination of behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227–268. https://doi.org/10.1207/S15327965PLI1104_01 Dehghani, Y., Hekmatian-Fard, S., & Kamran, L. (2019). The effectiveness of emotion regulation training on improving adjustment and social competence in students with learning disabilities. Applied Psychology Quarterly, 13(2, Issue 50), 229-250. (In Persian). 10.29252/apsy.13.2.229 Faraji, M., Makvandi, B., Bakhtiarpour, S., Eftekharsaadati, Z., & Ehteshamzadeh, P. (2020). The effectiveness of emotion regulation strategies training program on moral judgment development, prosocial behavior, and anger control in students in Ahvaz. School Psychology Journal, 7(3), 162-180. (In Persian). 10.22098/JSP.2020.1070 Ghosh, Smritikana. (2019). Emotional maturity among adolescents. The International Journal of Indian Psychology, 7(4), 570-573. 10.25215/0704.065 Githinji, P. (2022). Assessment of Social, Moral and Spiritual Challenges Facing Students in Secondary Schools in Nyeri County, Kenya. International Journal of Psychology and Educational Studies, 9(1), 262-271. 10.52380/ijpes.2022.9.1.646 Hosseini Emam, S. S., Najafi, M., Makvandi Hosseini, Sh., Solavati, M., & Rezaei, A. M. (2017). A comparison of the effectiveness of emotion regulation training based on Gross and Linehan models on emotion regulation strategies in adolescents with clinical symptoms of borderline personality disorder. Journal of Behavioral Sciences Research, 15(4), 508-517. (In Persian). http://rbs.mui.ac.ir/article-1-572-fa.html Hussain AL Hussaini, M; Khizir Abbas, M; Naureen, A; Najeeb, A. (2022). Effect of family structure on student's emotional maturty at secondary level. Biannual Uswa Journal of Research, 2(1), 1-30. Jafari Harandi, R., & Rajaei Mousavi, S. F. (2019). Predicting emotional maturity based on family emotional atmosphere and parents’ religiosity in female students. Educational Psychology Studies, 16(34), 1-26. (In Persian). 10.22111/jeps.2019.4730 Kazemi, N., & Ghamari, M. (2021). The effect of mindfulness training on emotional maturity in adolescent girls during puberty. Applied Research in Counseling, 4(12), 147-165. (In Persian). https://www.jarci.ir/article_246575.html Momeni, Kh., Azizi, S., Mohammadnejad, N., Ahmadian, A., Taghipour, B., & Serajmohammadi, P. (2021). The effectiveness of emotion regulation training on reducing marital burnout and emotional dysregulation in couples on the verge of divorce. Journal of Modern Psychological Researches, 16(62), 19-31. (In Persian). 20.1001.1.27173852.1400.16.62.2.7 Ormrod, J., Anderman, E., & Anderman, L. (2019). Educational Psychology: Developing Learners (10th ed.). Pearson. Otto B, Misra S, Prasad A, McRae K. (2014). Functional overlap of top -down emotion regulation and generation: An fMRI study identifying common neural substrates between cognitive reappraisal and cognitively generated emotions. Cogn Affect Behav Neurosci, 14(3), 923 -38. 10.3758/13415-013-0240-0 Paki, F., Yousefi, Z., & Golparvar, M. (2023). The effectiveness of emotion regulation training on strengthening adolescent identity base and family relationships in adolescent girls. Jayps, 4(4), 93-104. https://doi.org/10.61838/kman.jayps.4.4.10 Patra, Kshiptimayee. (2024). Study on Emotional Maturity Among Adolescents. International Journal for Multidisciplinary Research (IJFMR), 6(2),1-5. https://doi.org/10.36948/ijfmr.2024.v06i02.16441 Perreault, Dominique., Mask, Lisa., Morgan, Melinda., Blanchard, Céline. M. (2014). Internalizing emotions: Self-determination as an antecedent of emotional intelligence. Personality and Individual Differences, 64, 1-6. https://doi.org/10.1016/j.paid.2014.01.056 Ravichandra. (2024). A Review on Emotional Maturity Among Adolescence. International Journal for Multidisciplinary Research (IJFMR), 6(1), 1-6. https://doi.org/10.36948/ijfmr.2024.v06i01.12243 Roy N., Kumar P. & Bhattacharya D.; licensee IJIP. (2021). Emotional Maturity and Subjective Well-Being Among School Going Adolescents. The International Journal of Indian Psychology, 9(4), 2349-3429. 10.25215/0904.097 Sabu, S., & Majeed, J. (2022). Emotional maturity, trust and forgiveness in relation to psychological well-being among adults. International Journal of Health Sciences, 6(S2), 6661–6676. https://doi.org/10.53730/ijhs.v6nS2.6624 Sabzi, N., & Sheikholeslami, R. (2015). The mediating role of emotional individuation in the relationship between family communication patterns and empathy. Developmental Psychology: Iranian Psychologists, 12(46), 141-153. (In Persian). https://journals.iau.ir/article_518859.html Sardabi, Narges; Kia, Mehrnoosh; Ghajarieh, Amir. (2023). The Role of Motivational Strategies on Young EFL Learners’ Basic Psychological Needs: A Self-Determination Theory Perspective. Journal of Modern Research in English Language Studies, 10(1), 1-23. 10.30479/jmrels.2022.17055.2042 Satarpour, F., Ahmadi, E., & Bafandeh Qaramaleki, H. (2014). The effectiveness of emotion regulation training on reducing depressive symptoms in students. Cognitive Psychology and Psychiatry Journal, 1(1), 31-38. (In Persian). http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-52-fa.html Thompson, R.A. (2015). Infancy and Childhood: Emotional Development. In International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences; Wright, J.D., Ed.; Elsevier: Amsterdam, The Netherlands, 26, 1–6. 10.1016/B978-0-08-097086-8.34016-8 Thümmler, R.; Engel, E.-M.; Bartz, J. (2022). Strengthening Emotional Development and Emotion Regulation in Childhood—As a Key Task in Early Childhood Education. Int. J. Environ. Res. Public Health, 19, 3978. 10.3390/ijerph19073978 Ucar, H., Kumtepe, A. T. (2020). Effects of the ARCS‐V‐based motivational strategies on online learners' academic performance, motivation, volition, and course interest. Journal of Computer Assisted Learning, 36(3), 335- 349. https://doi.org/10.1111/jcal.12404 Vafaei, T; Samavi, S. A; Whisenhunt, J.L; Najarpourian, S. (2021). The Effectiveness of Group Training of Emotional Regulation on Adolescent’s Self-injury, Depression, and Anger. Journal of Research & Health, 11(6):383-392. (In Persian). 10.32598/JRH.11.6.1602.4 Vaquero-Solís, M.; Tapia-Serrano, M.A.; Sánchez-Miguel, P.A. (2022). The Mediating Role of Motivational Regulation on the Relationship of Emotional Intelligence with Physical Activity in Spanish Schoolchildren. Children, 9, 1656. https://doi.org/ 10.3390/children9111656 Young, K. S., Sandman, C. F., Craske, M. G. (2019). Positive and Negative Emotion Regulation in Adolescence: Links to Anxiety and Depression. Brain Sci, 9(4), 76. 10.3390/brainsci9040076 Zimmermann, B; Iwanski, A. (2018). Development and Timing of Developmental Changes in Emotional Reactivity and Emotion Regulation During Adolescence. Emotion Regulation. 1st Edition. Routledge. Pages23. eBook ISBN9781351001328. Zimmermann, P; Iwanski, A. (2014). Emotion regulation from early adolescence to emerging adulthood and middle adulthood: age differences, gender differences, and emotion-specific developmental variations. Int J Behav Dev, 38(2), 182–94. 10.1177/0165025413515405 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 66 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 8 |