| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,416 |
| تعداد مقالات | 17,490 |
| تعداد مشاهده مقاله | 56,485,133 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,742,411 |
بررسی کیفی فرصتها و چالشهای استفاده از فناوریهای نوین و هوش مصنوعی در آموزش ریاضی از دیدگاه معلمان | ||
| برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
| دوره 5، شماره 1 - شماره پیاپی 17، خرداد 1405 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2025.66582.1252 | ||
| نویسندگان | ||
| فاطمه راعی* 1؛ فاطمه مردان اربط2 | ||
| 1دانشگاه فرهنگیان | ||
| 2دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| آموزش ریاضی همواره با چالشهای متعددی برای معلمان و دانشآموزان مواجه است. هدف این پژوهش بررسی فرصتها و چالشهای استفاده از فناوریهای نوین و هوش مصنوعی در آموزش ریاضی از دیدگاه معلمان ریاضی دوره دوم متوسطه بود. این پژوهش با رویکرد کیفی و به روش پدیدارشناختی انجام شد. جامعه پژوهشی این مطالعه شامل معلمان ریاضی دوره دوم متوسطه با حداقل ۵ سال سابقه تدریس در درس ریاضی بود. به منظور انتخاب نمونه، تعداد ۲۰ نفر به صورت هدفمند و با استفاده از روش نمونهگیری گلولهبرفی انتخاب گردید. برای جمعآوری دادهها از مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته استفاده و برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش پیشنهادی اسمیت 1995، که شامل مراحل تولید دادهها، تجزیه و تحلیل دادهها و تلفیق موردها است، استفاده گردید. در این پژوهش، چهار مضمون اصلی در ارتباط با فرصتهای ایجاد شده از استفاده از فناوریهای نوین و هوش مصنوعی در آموزش ریاضی استخراج گردید که شامل ایجاد آموزش شخصیسازی شده، تولید محتوای آموزشی هوشمند ریاضی، گسترش دسترسی به مواد درسی ریاضی، ارزیابی و سنجش دقیق و سریع دادهها و تحلیل آنها. همچنین، در مورد چالشهای استفاده از فناوریهای نوین و هوش مصنوعی در آموزش ریاضی، چهار مضمون آموزش و توانمندسازی معلمان، نابرابری در دسترسی به فناوری، مسائل مربوط به تعاملات و روابط انسانی و نگرانیهای مربوط به کنترل، اعتماد، حریم خصوصی و امنیت دادهها استخراج گردید. نتایج پژوهش حاضر بیانگر آن است که بهرهگیری هدفمند از فناوریهای نوین و هوش مصنوعی میتواند کیفیت یادگیری و عدالت آموزشی در درس ریاضی را ارتقا بخشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش ریاضی؛ فناوریهای نوین؛ هوش مصنوعی؛ فرصتها وچالشها | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 390 |
||