| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,434 |
| تعداد مقالات | 17,659 |
| تعداد مشاهده مقاله | 57,565,823 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,288,686 |
کارکرد استعاره در هرمنوتیکِ فلسفیِ گادامر و پراگماتیسم دیویدسون | ||
| مجله پژوهش های فلسفی | ||
| دوره 19، شماره 52، آذر 1404، صفحه 519-542 اصل مقاله (751.35 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2025.66818.4072 | ||
| نویسندگان | ||
| رائد فریدزاده* 1؛ سپهر سلیمی2 | ||
| 1استادیار گروه زبان و ادبیات آلمانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. | ||
| 2دانشجوی دکتری فلسفة هنر، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | ||
| چکیده | ||
| هانسگئورگ گادامر و دونالد دیویدسون دو تن از متفکرانی هستند که استعاره را در ساحت فلسفه مفهومپردازی میکنند. هدف پژوهش حاضر بررسی مفهومِ «استعاره» بهمثابه مدخلی برای نیل به حقیقت از منظر دو فیلسوف یاد شده است. یافتههای پژوهش؛ افقی را پیشروی ما میگشایند تا در پرتو امتزاج افقهای گادامر و مفهوم مفاهمه دیویدسون؛ انسان را بهمثابه موجودی مفسر فهم کنیم که در تلاشی مداوم برای رسیدن به فهمِ حقیقت است. هر دو فیلسوف معتقداند که فهم ، تفسیر و استعاره مبتنی بر زبان هستند، با این تفاوت که نزد گادامر، استعاره بهصورت هستیشناختی و در چارچوب کاربرد فهم، که همان تفسیر است، بنیادگذاری میشود. فهم همواره تفسیری متضمن کاربرد است-، از سویی دیگر نزد دیویدسون، استعاره در قامتی معرفتشناختی صورتبندی شده و در واقع آنچه به عنوان معنای استعاری شناخته میشود، معنا نیست، بلکه کاربردی خاص از آن است. پرسش اصلیِ جستار حاضر به چگونگی بنیادگذاریِ مفهوم حقیقت از خلال کارکرد استعاره میپردازد؟ بر اساس روش توصیفی-تحلیلیِ صورت پذیرفته شده بیان میشود که: استعاره نزد گادامر کارکردی فلسفی و فراگیر دارد، اما نزد دیویدسون در قامت آرایهای ادبی ظاهر میشود. با اینحال استعاره میتواند ذیل مفاهیم «افق» از منظر گادامر و «جهان مشترک» از منظر دیویدسون، مدخلی برای تبیین حقیقت باشد. همچنین، بنیادگذاری مفهوم حقیقت بهواسطة استعاره، نوآوری جستار حاضر لحاظ میشود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| استعاره؛ هرمنوتیک؛ گادامر؛ دیویدسون؛ فهم؛ پراگماتیسم | ||
| مراجع | ||
|
ارسطو. (1402). مابعدالطبیعه، مترجم محمدحسن لطفی، چاپ ششم، تهران، انتشارات طرح نو. اسمخانی، محمدرضا. (1397). معنا، معرفت و دیگری در فلسفۀ دیویدسون، چاپ اول، تهران، ققنوس. خاتمی، محمود. (1401). گادامر و مسئلۀ هرمنوتیک، چاپ دوم، تهران، انتشارات علم. رورتی، ریچارد. (1397). جستارهایی دربارة هایدگر، دریدا و دیگران، مترجم مرتضی نوری، تهران، انتشارات شبخیز. موحد، رضا. (1385). استعاره، نظریة علّی دیویدسون، زبان و ذهن، 1 (1)، 23-28. هاگبرگ، گری. (1400). در دانشنامة زیباشناسی، ویراستار انگلیسی بریس گات، دومینیک مک آیور، ویراستار فارسی مشیت علایی، چاپ هشتم، صص 207-215. تهران، انتشارات فرهنگستان هنر. Aristotle. (2023). Metaphysics, trans. Lotfi, M. H., ed. 6, Tehran, Tarhe No (in Persian). Black, M. (1955). Visual Metaphor, Journal of Aesthetic Education, University of Illinois, 2(1), 73-86. Cochetti, S. (2004). Differenztheorie der Metapher. Ein konstruktivistischer Ansatz zur Metapherntheorie im Ausgang vom erlebten Raum. Hrsg. Constanze Breuer. Münster: Lit Verlag. Davidson, D. (1997). Gadamer and Plato`s Philebus, in The Philosophy of Hans-Georg Gadamer, ed. Lewis Hahn, The Library of Living Philosophers, Vol. 24, pp. 421-423, Chicago: Open Court. Davidson, D. (2001). What metaphors mean, in Inquiries into Truth and Interpretation, ed. 2nd, Oxford: Clarendon Press. Davidson, D. (2001a). Subjective, Intersubjective, Objective, Oxford: Clarendon Press. Davidson, D. (2004). Problems of Rationality, Oxford: Clarendon Press. Dryfoos, H. (1980). Holism and Hermenutics, in Review of Metaphysics 34, 1(3), pp. 3-23. Esmkhani, M. R. (2018). Meaning, Knowledge and the Other in Davidson's Philosophy, ed. 1, Tehran, Qoqnoos Pub. (in Persian) Gadamer, H. G. (1960). Wahrheit und Methode: Grundzüge einer philosophischen Hermeneutik. Tübingen: Mohr Verlag. Gadamer, H. G. (1971). Hegels Dialektik, fünf hermeneutische Studien. Tübingen: Mohr Verlag. Gadamer, H. G. (1972). Kleine Schriften III, Idee und Sprache. Tübingen: Mohr Verlag. Gadamer, H. G. (1985). Philosophical Apprenticeships, trans. Robert Sullivan, Cambridge: MIT Press. Gadamer, H. G. (1987). Gesammelte Werke 4. Tübingen: Paul Siebeck Verlag. Gadamer, H. G. (1991a). Platon im Dialog. Tübingen: Mohr Verlag. Gadamer, H. G. (1991b). Truth and Method, trans. Joel Weinsheimer, New York: Seanbury Press. Gadamer, H. G. (1993). Anschauung und Anschaulichkeit. In: Ästhetik und Poetik I. Tübingen: Mohr Verlag. Grondin, J. (2003). The Philosophy of Gadamer, trans: kathryn Plant, Acumen. Hagberg, G. (2021). In Encyclopedia of Aesthetics, ed. English: B. Gutt & D. McIver, Translated by M. Alaei, ed. 8, pp. 207-215, Tehran, Iranian Academy of Art. (in Persian) Hoy, D. (1997). The Post-Cartesian Interpretation: Gadamer and Davidson, in The Philosophy of Gadamer, pp. 111-128. Khatami, M. (2022). Gadamer and the Problem of Hermeneutics, ed. 2nd, Tehran, Elm Pub. (in Persian) Movahed, R. (2006). Metaphor, Davidson's Causal Theory, Language and Mind, 1(1), 23-28. (in Persian) Rorty, R. (2018). Essays on Heidegger, Derrida and Others, translated by M. Nouri, Tehran, Shabkhiz Pub. (in Persian). Weinsheimer, J. (1991). The philosophical Hermeneutics and Literary Theory. Connecticut: Yale University Press. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 446 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 42 |
||