
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,370 |
تعداد مقالات | 16,844 |
تعداد مشاهده مقاله | 54,231,391 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,943,223 |
استعاره و کارکرد آن در هرمنوتیکِ فلسفیِ گادامر و پراگماتیسم دیویدسون | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2025.66818.4072 | ||
نویسندگان | ||
رائد فریدزاده* 1؛ سپهر سلیمی2 | ||
1گروه زبان و ادبیات آلمانی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی | ||
2دانشجو دکتری، فلسفه هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | ||
چکیده | ||
هانس-گئورگ گادامر و دونالد دیویدسون دو تن از متفکرانی هستند که استعاره را در ساحت فلسفه مفهومپردازی میکنند. هدف پژوهش حاضر بررسی مفهومِ "استعاره" بهمثابه مدخلی برای نیل به حقیقت از منظر دو فیلسوف یاد شده است. یافتههای پژوهش؛ افقی را پیشروی ما می-گشایند تا در پرتو امتزاج افقهای گادامر و مفهوم مفاهمهی دیویدسون؛ انسان را بهمثابه موجودی مفسر فهم کنیم که در تلاشی مداوم برای رسیدن به فهمِ حقیقت است. هر دو فیلسوف معتقداند که فهم ، تفسیر و استعاره مبتنیبر زبان هستند، با این تفاوت که نزد گادامر، استعاره به-صورت هستیشناختی و در چارچوب کاربرد فهم، که همان تفسیر است، بنیادگذاری میشود-فهم همواره تفسیری متضمن کاربرد است-، از سویی دیگر نزد دیویدسون، استعاره در قامتی معرفتشناختی صورتبندی شده و در واقع آنچه به عنوان معنای استعاری شناخته میشود، معنا نیست، بلکه کاربردی خاص از آن است. پرسش اصلیِ جستار حاضر به چگونگی بنیادگذاریِ مفهوم حقیقت از خلال کارکرد استعاره میپردازد؟ بر اساس روش توصیفی-تحلیلیِ صورت پذیرفته شده بیان میشود که: استعاره نزد گادامر کارکردی فلسفی و فراگیر دارد، اما نزد دیویدسون در قامت آرایهای ادبی ظاهر میشود. با اینحال استعاره میتواند ذیل مفاهیم "افق" از منظر گادامر و "جهان مشترک" از منظر دیویدسون، مدخلی برای تبیین حقیقت باشد. همچنین، بنیادگذاری مفهوم حقیقت بهواسطة استعاره، نوآوری جستار حاضر لحاظ میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
استعاره؛ هرمنوتیک؛ گادامر؛ پراگماتیسم؛ دیویدسون؛ فهم | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 60 |