| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,435 |
| تعداد مقالات | 17,653 |
| تعداد مشاهده مقاله | 57,499,231 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,244,400 |
تحلیل پساپدیدارشناسانۀ فیلم «اکس ماشینا» با انیمیشن «فاینال فانتزی 7: نجات کودکان» از منظر دُن آیدی با تأکید بر مفهوم «تکنو بادی» | ||
| مجله پژوهش های فلسفی | ||
| دوره 19، شماره 52، آذر 1404، صفحه 449-470 اصل مقاله (1.78 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2025.66059.4020 | ||
| نویسندگان | ||
| معصومه روشناسی قراداغلو1؛ مرضیه پیراویونک* 2 | ||
| 1دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران | ||
| 2استاد گروه پژوهش هنر، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران | ||
| چکیده | ||
| همزیستی هنر و فناوری در دوران معاصر، بستری را برای زایش مفاهیم جدیدی چون «تکنو بادی» فراهم آورده است. جایی که ویژگیهای زیستی انسان امروزی به چالش کشیده شده و لزوم بازاندیشی در ماهیت تعاملات انسان با فناوری را مبرهن میسازد؛ لذا این پژوهش میکوشد باتکیهبر نظرگاه پساپدیدارشناختی دُن آیدی بهعنوان چارچوبی نظاممند نشان دهد که چگونه این مفهوم در فیلم اکس ماشینا و انیمیشن فاینال فانتزی 7: نجات کودکان بازنمایی میشود؟ و از این رهگذر چگونه شباهتها و تفاوتهای این بازنمایی را میتوان تبیین نمود. یافتهها نشان میدهد در اکس ماشینا، جهانی انسانی و دنیایی فناورانه درهم میآمیزد و تکنو بادی در قالب هوش مصنوعی به نظاره درمیآید که با صورت متناظر انسانی در تعامل بیواسطه با گونۀ انسانی قرار دارد. چیزی که در فاینال فانتزی 7: نجات کودکان در مقام فرا انسانی معنا میشود که در پیوستار با ابزار در فضایی سایبرنتیک تجسم مییابد؛ جایی که واقعیت و مجاز درهمآمیخته و حدود میان انسان و تکنولوژی محو میگردد. هر دو اثر بر تأثیر و تعامل دوسویۀ انسان و فناوری تأکید دارند؛ فناوری با واسطهگری تجربۀ انسان تعریف جدیدی را از مفهوم انسانیت ارائه میدهد و بدینسان امکانی را برای خلق تجربههایی تازه فراهم میآورد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| «اکس ماشینا»؛ پساپدیدارشناسی؛ تکنو بادی؛ دُن آیدی؛ «فاینال فانتزی 7: نجات کودکان» | ||
| مراجع | ||
|
آیدی، دون. (1388). پدیدارشناسی تکنیکی، ترجمه م. فرهادپور و س. نجفی، اطلاعات حکمت و معرفت، 43(15-19).
سروش، الهه. (1397). پساپدیدارشناسی دون آیدی، نشریه علوم انسانی-اسلامی صدرا، شماره 24: 35-41.
عالی کلوگانی، شیرین و شاد قزوینی، پریسا (1398). زیباشناسی ماشین در هنر قرن بیستم با تکیه بر آرای دون آیدی، کیمیای هنر، 8(30): 17-43.
کاجی، حسین. (1392). فلسفه تکنولوژی دون آیدی، پاسخی به دترمینیسم تکنولوژیک، انتشارات هرمس.
کریمی، کوثر. (1402). پساپدیدارشناسی دون آیدی در تبدیل نقاشی به فناوری دیجیتال. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده هنر دانشگاه اصفهان.
Aagaard, J. (2017). Introducing postphenomenological research: a brief and selective sketch of phenomenological research methods. International Journal of Qualitative Studies inEducation, 30(6), 519-533. http://dx.doi.org/10.1080/09518398.2016.1263884 Ali-Kalougani, Sh. & Shad-Ghazvini, P. (2019). Aesthetics of the Machine in the Twentieth Century with Emphasis on the Views of Don Ihde. Kimia-ye Honar (Alchemy of Art), 8(30), 17–43. (In Persian) Banasik, B. (2018). Cloud Strife: The intertestamental hero – A Theological Exposition of The Differentiation of final Fantasy VII and final Fantasy VII: Adnent Children. Online – Heidelberg Journal of Religious on the Internet, (13), 1-16. https://doi.org/10.17885/heiup.rel.2018.0.23842 Kreik, S. (2018). The Technobody: Posthumanism as a Utopian/ Distopian Enclave in Cyberpunk and Postcyberpunk Science Fiction. [Master’s thesis, University of Johannesburg]. Kaji, H. (2013). Don Ihde’s Philosophy of Technology as a Response to Technological Determinism. Hermes. (In Persian) Karimi, K. (2023). Post-Phenomenology of Don Ihde in the Transformation of Painting into Digital Technology. [Master’s thesis, University of Isfahan, Faculty of Arts]. (In Persian) Ihde, D. (2009). Phenomenology and Technosience. Albany: State University of New York Press. Idhe, D. (2009a). Phenomenology of Technique, Translated by M. Farhadpour & S. Najafi. Ettelaat Hikmat va Marefat, (43), 15–19. (In Persian) Ihde, D. (2008). Introduction: Postphenomenological Research. Human Studies, 31 (1), 1-9. https://doi.org/10.1007/s10746-007-9077-2 Ihde, D. (1990). Technology and The Lifeworld: From Garden to Earth. Bloomington: Indiana University Press. Ihde, D. (1979). Technics and Praxis. D. Reidel Publishing Company, Dordrecht, Holland. https://doi.org/10.1007/978-94-009-9900-8 Ihde, D. (1986). Consequence of phenomenology. Albany, State University of New York Press. Rosenberger, R. & Verbeek, P. (2015). Post phenomenological Investigations: Essays on Human-Technology Relations. (Postphenomenology and the Philosophy of Technology). Lexington Books. Rosenberger, R. (2017). Postphenomenology and media: Essays on human-media-world relations. Lanham, Maryland: Lexington Books. Schoeman, S. (2023). Techni- Orientalism in Science Fiction: A Resistant Reading of Ex Machina. University of Johannesburg. Sorush, E. (2018). The Phenomenology of Don Ihde. Sadra Humanities Journal, (24), 35–41. (In Persian) Garland, A. (Director). (2015). Ex Machina [Film]. A24. Nomura, T. & Nozue, T. (Directors). (2009). Final Fantasy VII: Advent Children [Animated film]. Square Enix. ShotDeck. (n.d.). Ex Machina [Film stills]. https://shotdeck.com/browse/stills IMDb (1). (n.d.). Ex Machina [Film]. IMDb. https://www.imdb.com/title/tt0470752 IMDb (2). (n.d.). Final Fantasy VII: Advent Children [Animated film]. IMDb. https://www.imdb.com/title/tt0385700 | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 718 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 96 |
||