| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,416 |
| تعداد مقالات | 17,490 |
| تعداد مشاهده مقاله | 56,490,913 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,743,726 |
گردشگری ورزشی: با رویکرد مروری سیستماتیک | ||
| دانش مدیریت ورزش | ||
| مقاله 2، دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 5، شهریور 1404، صفحه 15-30 اصل مقاله (1.19 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jsmk.2025.62715.1064 | ||
| نویسندگان | ||
| رضا شهبازی1؛ محمدرسول خدادادی* 2؛ یعقوب بدری آذرین3؛ رحیم حیدری چیانه4 | ||
| 1دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
| 2دانشیارگروه مدیریت ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
| 3استاد گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
| 4گروه جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشکده برنامهریزی و محیطزیست، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
| چکیده | ||
| گردشگری ورزشی بهعنوان یکی از بخشهای مهم صنعت گردشگری، مستلزم همکاری مؤثر میان بخشهای ورزش، گردشگری و سایر ذینفعان است. این پژوهش با رویکرد مروری سیستماتیک به بررسی نظاممند گردشگری ورزشی پرداخته است. برای انجام این مطالعه، ۳۰ مقاله علمی داوریشده که بین سالهای ۲۰۰۱ تا فوریه ۲۰۲۳ در مجلات معتبر به زبان انگلیسی منتشر شدهاند، بر اساس معیارهای از پیش تعیینشده انتخاب شدند. مفاهیم کلیدی مقالات منتخب کدگذاری و دستهبندی گردیدند. تحلیل دادهها منجر به شناسایی ۴۰ مفهوم کلیدی شد که از میان آنها، گردشگری ورزشی، همکاری، هماهنگی و رویدادهای ورزشی بیشترین کاربرد را داشتند. یافتههای تحقیق نشان میدهد که رویدادهای ورزشی نقش مهمی در توسعه گردشگری ورزشی ایفا میکنند و بهعنوان عاملی واسطهای برای جذب گردشگران و تقویت همکاریهای بینبخشی عمل میکنند. این مطالعه بر اهمیت همکاری پایدار و برنامهریزیشده بین ذینفعان گردشگری ورزشی تأکید میکند. یافتههای تحقیق میتواند به سیاستگذاران و مدیران اجرایی کمک کند تا با تدوین راهبردهای مناسب، همکاریهای مؤثر را تقویت کرده و زمینههای توسعه پایدار گردشگری ورزشی را فراهم آورند. علاوه بر این، نتایج تحقیق میتواند به پژوهشگران در شناسایی روندهای نوظهور در این حوزه و توسعه مدلهای کاربردی برای بهبود عملکرد گردشگری ورزشی کمک کند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| گردشگری ورزشی؛ همکاری بینبخشی؛ رویدادهای ورزشی؛ توسعه پایدار گردشگری؛ مرور سیستماتیک | ||
| مراجع | ||
|
Abiola Oke, E., & Aina, C.O. (2020). “Effect of online travel bookings and social media on tourism destination marketing in Nigeria”. Advanced Journal of Social Science, 6 (1), 10-16; https://doi.org/10.21467/ajss.6.1.10-16
Ayhan, C., Taşlı, T., Ozkok, F., Tatlı, H. (2020). “Land use suitability analysis of rural tourism activities: Yenice”. Turkey, Tourism Management, 75-88; https://doi.org/10.1016/j.tourman.2019.07.003
Chen, Z., Li, S., Wu, Q., Wu, Z., & Xin, S. (2023). “The decision-making determinants of sport tourists: a meta-analysis”. Current Issues in Tourism, 26 (12), 1894-1914; https://doi.org/10.1080/13683500.2022.2077175
Dickson, T.J., Darcy, S., Walker, C.A. (2021). “A Case of Leveraging a Mega-Sport Event for a Sport Participation and Sport Tourism Legacy: A Prospective Longitudinal Case Study of Whistler Adaptive Sports”. Sustainability 13 (1), 170; https://doi.org/10.3390/su13010170
Fu, T. (2022). “Health monitoring and management system in platform sports tourism based on cell phones and internet of things”. Revista Brasileira de Medicina do Esporte, 29, e2022_0151; https://doi.org/10.1590/1517-8692202329012022_0151
Gibson, H. (2017). “Sport tourism and theory and other developments: Some reflections”. Journal of Sport & Tourism, 21(2), 153-158; https://doi.org/10.1080/14775085.2017.1319514
Gibson, H.J., Kaplanidou, K., & Kang, S.J. (2012). “Small-scale event sport tourism: A case study in sustainable tourism”. Sport management review, 15 (2), 160-170; https://doi.org/10.1016/j.smr.2011.08.013
Grbich, C. (2012). “Qualitative data analysis: An introduction”. Thousand Oaks, CA: Sage
Hinch, T., & Ito, E. (2018). “Sustainable sport tourism in Japan”. Tourism Planning & Development, 15 (1), 96-101; https://doi.org/10.1080/21568316.2017.1313773
Hu, M., Li, H., Song, H., Li, X., Law, R. (2022). “Tourism demand forecasting using tourist generated online review data”. Tourism Management, 90 (13), 104490; https://doi.org/10.1016/j.tourman.2022.104490
Jeong, Y., Kim, S.K., Yu, J.G. (2021). “Examining the Process behind the Decision of Sports Fans to Attend Sports Matches at Stadiums amid the SARS-CoV-2 Pandemic: The Case of South Korea”. Sustainability, 13 (6), 3403; https://doi.org/10.3390/su13063403
Kang, S., Svensson, P.G. (2019). “Shared leadership in sport for development and peace: A conceptual framework of antecedents and outcomes”. Sport Management Review, 22 (4), 464-476; https://doi.org/10.1016/j.smr.2018.06.010
Kanwel, S., Lingqiang, Z., Asif, M., Hwang, J., Hussain, A., Jameel, A. (2019). “The influence of destination image on tourist loyalty and intention to visit: Testing a multiple mediation approach”. Sustainability, 11 (22), 6401; https://doi.org/10.3390/su11226401
Kennelly, M., Toohey, K. (2014). “Strategic alliances in sport tourism: National sport organisations and sport tour operators”. Sport Management Review, 17 (4), 407-418; https://doi.org/10.1016/j.smr.2014.01.001
Kim, W. Jun, H. Walker M. Drane, D. (2015). “Evaluating the perceived social impacts of hosting large-scale sport tourism events: Scale development and validation”. Tourism Management, 48 (13), 21-32; https://doi.org/10.1016/j.tourman.2014.10.015
Lee, T.H., Jan, F.H. (2019). “Can community-based tourism contribute to sustainable development”? Evidence from residents’ perceptions of the sustainability, 70, 368–380; https://doi.org/10.1016/j.tourman.2018.09.003
Lin, Y.-H.; Lee, C.-H.; Hong, C.-F.; Tung, Y.-T. (2022). “Marketing Strategy andWillingness to Pay for Sport Tourism in the Kinmen Marathon Event”. 14(19), 12160; https://doi.org/10.3390/su141912160
Morfoulaki, M., Myrovali, G., Kotoula, K. M., Karagiorgos, T., & Alexandris, K. (2023). “Sport tourism as driving force for destinations’ sustainability”. Sustainability, 15 (3), 2445; https://doi.org/10.3390/su15032445
Narangajavana, Y., FiolMigue, J., Moliner, C.Á., María, T.R. (2017). “The influence of social media in creating expectations: An empirical study for a tourist destination”. Annals of Tourism Research, 5 (65), 60–70; https://doi.org/10.1016/j.annals.2017.05.002
Palang, D., Tippayawong, K.Y. (2019). “Performance evaluation of tourism supply chain management: the case of Thailand”. Business Process Management Journal. 25 (6), 1193-1207; https://doi.org/10.1108/BPMJ-05-2017-0124
Park, E., Park, J., Hu, M. (2021). “Tourism demand forecasting with online news data mining”. Annals of Tourism Research, 90, 103273; https://doi.org/10.1016/j.annals.2021.103273
Quansah, T. K. (2024). New sports stadia for Africa? The impact of sportscape features on attendance intentions in sub-Saharan African club football. European Sport Management Quarterly, 24 (2), 404-427; https://doi.org/10.1080/16184742.2022.2125549
Shi, L.Z., Li, X.D., Cao, R.F., Lei, M.M., & Zhang, X.L. (2020). “Research on sports tourism promoting sustainable development of coastal rural areas based on fuzzy Fault Tree”. In IOP conference series: earth and environmental science, 546 (3), 032002; DOI 10.1088/1755-1315/546/3/032002
Soyguden, A., Schneider, R., Barut, Y., Imamoglu, O. (2019). “Factors Affecting Stadium Attendance of Professional Football Club Supporters Baltic Journal of Sport and Health Sciences, 3(114). https://doi.org/10.33607/bjshs.v3i114.806
Thomson, A., Cuskelly, G., Toohey, K., Kennelly, M., Burton, P., & Fredline, L. (2019). “Sport event legacy: A systematic quantitative review of literature”. Sport Management Review, 22 (3), 295-321; https://doi.org/10.1016/j.smr.2018.06.011
Tian, J., Deng, W., Yuan, J. (2023). “Evaluation of sports tourism competitiveness of urban agglomerations in Guangdong-Hong Kong-Macao Greater Bay Area”. Heliyon, 9 (12), e22780; DOI: 10.1016/j.heliyon.2023.e22780
United Nations World Tourisen Organization. (2022). “Tourism Highlights World tourism organization”.
Vatsa, P. (2020). “Comovement amongst the demand for New Zealand tourism”. Annals of Tourism Research, 83, 102965; https://doi.org/10.1016/j.annals.2020.102965
Wanyonyi, L.N., Njoroge, J.M., & Otieno, R.J. (2021). “Challenges and opportunities to sustainable sport tourism events: Insights from an urban host city”. Journal of Tourism, Hospitality and Sports, 5 (2), 40 – 55. DOI:10.7176/JTHS/55-0
Wäsche, H. (2015). “Interorganizational cooperation in sport tourism: A social network analysis”. Sport Management Review, 18 (4), 542-554; https://doi.org/10.1016/j.smr.2015.01.003
Wäsche, H., Dickson, G., Woll, A., & Brandes, U. (2017). “Social network analysis in sport research: An emerging paradigm”. European Journal for Sport and Society, 14 (2), 138-165; https://doi.org/10.1080/16138171.2017.1318198
Xiang, Z., & Fesenmaier, D.R. (2017). “Big data analytics, tourism design and smart tourism”. Analytics in smart tourism design: concepts and methods, 299-307. https://doi.org/10.1007/978-3-319-44263-1_17
Zhou, B., Dong, Y., Yang, G., Hou, F., Hu, Z., Xu, S., & Ma, S. (2023). “A graph-attention based spatial-temporal learning framework for tourism demand forecasting”. Knowledge-Based Systems, 263, 110275; https://doi.org/10.1016/j.knosys.2023.110275 | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 336 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 59 |
||