| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,428 |
| تعداد مقالات | 17,571 |
| تعداد مشاهده مقاله | 57,104,828 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,967,132 |
تحلیلی بر چارچوبهای سنجش تعالی پژوهش و ارائه الزامات سیاستی برای ایران | ||
| نشریه مطالعات دانش پژوهی | ||
| دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 12، شهریور 1404، صفحه 111-131 اصل مقاله (1.35 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jkrs.2025.65452.1132 | ||
| نویسنده | ||
| قاسم آزادی احمدآبادی* | ||
| استادیار، گروه پژوهشی ارزیابی سیاستها و پایش علم، فناوری و نوآوری، مؤسسه تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران، ایران. | ||
| چکیده | ||
| هدف: برخی از کشورهای جهان بهمنظور ارزیابی تعالی پژوهش و متناسب با بافت جامعه خود، چارچوبها و الگوهای ویژهای را تدوین و پیاده کردهاند. هدف این پژوهش، مطالعه و بررسی چارچوبهای ملی تعالی پژوهش ازنظر اهداف، شاخصها، سطوح اجرا و فرایند اجرا بهمنظور ارائه الزامات سیاستی برای ایران است. روششناسی: پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی و یک پژوهش کتابخانهای است که با روش تطبیقی و بهرهگیری از الگوی بردی (1969) و نیز روش توصیفی مقایسهای انجام شده است. یافتهها: درمجموع 7 مورد شامل چارچوب تعالی پژوهش انگلستان، پروتکل ارزیابی استاندارد هلند، تعالی در پژوهش استرالیا، کمیته ارزیابی پژوهش ایتالیا، صندوق تعالی پژوهشی کانادا، ابتکار تعالی آلمان و برنامه ارزیابی پژوهش هنگکنگ شناسایی و مقایسه شدند. مقایسه تطبیقی نشان داد که این چارچوبها از نظر اهداف، شاخصهای مورداستفاده برای ارزیابی پژوهشها، سطوح مقایسه (ملی، بینالمللی یا هر دو)، نحوه امتیازدهی به پژوهشها (عددی یا کیفی)، رویکرد (کمی، کیفی یا ترکیبی) و فرایند اجرا شباهتها و تفاوتهایی دارند. نتایج: درمجموع لازم است تأثیرات و مزایای پژوهشها مورد ارزیابی قرار گیرد تا نقش و مسئولیت پژوهشهای دانشگاهی در جامعه مشخص شود. بهاینترتیب ضرورت دارد با توجه به عدم وجود چارچوب رسمی و ملی به این منظور در ایران و در نظر گرفتن اقتضائات و ملاحظات کشور، شاخصها و سنجههای جامع، دقیق و مرتبطی بهمنظور ارزیابی کیفیت پژوهشی به کار گرفته شود. اصالت و ارزش: این مطالعه تطبیقی، امکان مقایسه چارچوبهای ملی تعالی پژوهش را ازنظر اهداف، شاخصها، نحوه امتیازدهی، رویکرد، سطوح اجرا و فرایند پیادهسازی فراهم میسازد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تعالی پژوهش؛ سیاستهای ملی پژوهش؛ شاخصهای کیفیت پژوهش؛ چارچوبهای ارزیابی پژوهش؛ ارزشیابی تطبیقی | ||
|
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
| مراجع | ||
|
آزادی احمدآبادی، قاسم؛ و قنادی نژاد، فرزانه. (1404). اولویتگذاری در پژوهش: نیاز حال و جهتگیری آینده. پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران. https://irandoc.ac.ir/book/6181
اسلامی، زهر؛ حکیم زاده، رضوان؛ و صبوری، علی اکبر. (1397). مطالعه تطبیقی تبیین چارچوبهای سنجش کیفیت پژوهش در نظام آموزش عالی ایران با کشورهای انگلیس، استرالیا، هلند، ایتالیا و هنگکنگ. پژوهش در نظامهای آموزشی، 12(42)، 59-76. http://doi.org/10.22034/jiera.2018.84465
باقریان فر، مصطفی؛ نصراصفهانی، احمدرضا؛ و آهنچیان، محمدرضا. (1399). مطالعه تطبیقی چگونگی ارزشیابی از درس در دانشگاههای ایران و دانشگاههای برتر جهان. اندیشههای نوین تربیتی، 16(2)، 29-74.
جمالی مهموئی، حمیدرضا. (1390). ارزیابی پژوهش: رویکردها، شیوهها و چالشها. رهیافت، 49، 39-52. https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13512.html
سلاجقه، مژده؛ و جهانشاهی جواران، راضیه. (1400). مقایسه معیارهای ارزیابی پژوهشها در کشورهای آمریکا، انگلستان، ایتالیا، کانادا، استرالیا، فنلاند، هنگکنگ، دانمارک و ایران. ترویج علم، 11(2)، 48-77. http://doi.org/10.22034/popsci.2021.260018.1068
سلیمی، قاسم؛ و حسینی، نیره. (1396). تبیین چارچوب تعالی پژوهش: گامی بهسوی ارائه الگوی نظام ارزیابی کیفیت پژوهش در آموزش عالی کشور. رهیافت، 27(65)، 83-98. https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.10272690.1396.27.65.6.4
گودرزوند چگینی، مهرداد؛ و یوسفی، ثمین. (29،1402 بهمن). واکاوی مدل پیاز پژوهش و کاربست آن در پژوهش علوم اجتماعی. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تهران. https://civilica.com/doc/2024893
Andras, P. (2011). metrics, quality, and management implications. Research Evaluation, 20(2), 90-106. https://doi.org/10.3152/095820211X12941371876265 Arocena, R., Göransson, B., & Sutz, J. (2019). Towards making research evaluation more compatible with developmental goals. Science and Public Policy, 46(2), 210-218. https://doi.org/10.1093/scipol/scy051 Aubert Bonn, N., & Bouter, L. (2023). Research assessments should recognize responsible research practices. Narrative review of a lively debate and promising developments. Handbook of Bioethical Decisions. Volume II: Scientific Integrity and Institutional Ethics, 441-472. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-031-29455-6_27 Bornmann, L., & Marx, W. (2023). The measurement of research excellence: Challenges, developments, and future directions. Informetrics, 17(1), 101345. https://doi.org/10.1016/j.joi.2023.101345 Bucchi, M., & Papponetti, V. (2007). Research evaluation as a policy design tool: Mapping approaches across a set of case studies. The Fondazione Eni Enrico Mattei Note di Lavoro Series Index. . http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.999929 Davidson, P. M., Homer, C. S. E., Duffield, C., & Daly, J. (2011). A moment in history and a time for celebration: The performance of nursing and midwifery in Excellence in Research for Australia. Collegian, 18(2), 43–44. https://doi.org/10.1016/j.colegn.2011.02.001 Evans, E. D., Gomez, C. J., & McFarland, D. A. (2016). Measuring paradigmaticness of disciplines using text. Sociological Science, 3, 757–778. http://dx.doi.org/10.15195/v3.a32 Evans, G., Rob, M., & Hamish, S. (2021). Excellence in Research. https://www.mbie.govt.nz/dmsdocument/16598-excellence-in-research Fallon, D. (2008). Germany's" Excellence Initiative". International Higher Education, (52). http://dx.doi.org/10.6017/ihe.2008.52.8036 Gaunand, A., Hocde, A., Lemarié, S., Matt, M., & De Turckheim, E. (2015). How does public agricultural research impact society? A characterization of various patterns. Research Policy, 44(4), 849-861. https://doi.org/10.1016/j.respol.2015.01.009 Geuna, A., & Piolatto, M. (2016). Research assessment in the UK and Italy: Costly and difficult, but probably worth it (at least for a while). Research Policy, 45(1), 260–271. http://doi.org/10.1016/j.respol.2015.09.004 Geyer, A. (2014). The German Excellence Initiative. In: Promoting Research Excellence New Approaches to Funding(PP.87-110). OECD. https://www.upla.cl/noticias/wp-content/uploads/2015/01/StateofHigherEducation2014.pdf#page=88 Government of Canada, I. C. (2022). Canada First Research Excellence Fun: Application Process. Canada First Research Excellence Fund. http://www.cfref-apogee.gc.ca/programprogramme/apply-demande-eng.aspx Haslam, N., & Koval, P. (2010). Possible research area bias in the Excellence in Research for Australia (ERA) draft journal rankings. Australian Journal of Psychology, 62(2), 112–114. https://doi.org/10.1080/00049530903334489 Jonkers, K. & Zacharewicz, T. (2017). Research performance-based funding syste A comparative assessment. Luxembourg. Publications Office of the European Union. http://doi.org/10.2791/70120, JRC101043. Jones, C. R., & Walmsley, A. (2022). A change would do you good: advances in research impact in sustainable tourism and some ‘home truths’ for the sector. Journal of Sustainable Tourism, 30(9), 2073-2088. https://doi.org/10.1080/09669582.2021.2000995 Musgrave, S., & Hajek, J. (2011). Excellence in research for Australia and sustainable data. In Sustainable Data From Digital Research 2011: Humanities Perspectives on Digital Scholarship (pp. 193-205). The Custom Book Centre. https://ses.library.usyd.edu.au/handle/2123/7939 Parks, S., Ioppolo, B., Stepanek, M., & Gunashekar, S. (2018). Guidance for standardising quantitative indicators of impact within REF case studies. Santa Monica, and Cambridge: RAND Europe. https://www.rand.org/pubs/research_reports/RR2463.html Peruginelli, G., & Pölönen, J. (2023). The legal foundation of responsible research assessment: An overview on European Union and Italy. Research Evaluation, 32(4), 670-682. https://doi.org/10.1093/reseval/rvad035 Pinar, M., & Horne, T. J. (2022). Assessing research excellence: evaluating the research excellence framework. Research Evaluation, 31(2), 173-187. http://dx.doi.org/10.1093/reseval/rvab042 Radi, S. (2025). Major Challenges in Knowledge Transfer and Research Excellence in Higher Education Institutions. In Navigating Quality Assurance and Accreditation in Global Higher Education (pp. 435-456). IGI Global Scientific Publishing. https://www.igi-global.com/chapter/major-challenges-in-knowledge-transfer-and-research-excellence-in-higher-education-institutions/365745 Reed, M. S., Ferré, M., Martin-Ortega, J., Blanche, R., Lawford-Rolfe, R., Dallimer, M., & Holden, J. (2021). Evaluating impact from research: A methodological framework. Research Policy, 50(4), 104147. https://doi.org/10.1016/j.respol.2020.104147 REF (2016). Building on Success and Learning from Experience: An independent review of the Research Excellence Framework. London: Department for Business, Energy and Industrial Strategy. Royal Netherlands Academy of Arts and Sciences, Association of Universities in the Netherlands. (2020). Standard Evaluation Protocol 2021–2027. Protocol for research assessment in the Netherlands. Netherlands: KNAW. https://storage.knaw.nl/2022-06/SEP_2021-2027.pdf Saunders, N. K., Lewis, P., & Thornhill, A. (2023). Research Methods for Business Students, 9th Edn. London: Pearson Education. Tan, C. (2024). A Foucauldian analysis of research Assessment in a postcolonial context: the example of Hong Kong. Journal of Education Policy, 39(4), 660-678. https://doi.org/10.1080/02680939.2023.2269382 Thiem, A., & Dusa, A. (2012). Qualitative comparative analysis with R: A user’s guide (Vol. 5). Springer Science & Business Media. https://link.springer.com/book/10.1007/978-1-4614-4584-5 Tijssen, R. (2020). Re-valuing research excellence: From excellentism to responsible assessment. Transforming Research Excellence. http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.3607319 Tijssen, R., & Kraemer-Mbula, E. (2018). Research excellence in Africa: policies, perceptions, and performance. Science and Public Policy, 45(3), 392-403. https://doi.org/10.1093/scipol/scx074 Trevisol, J. V., & Brasil, A. (2023). Evaluation policies for research and graduate education in the Netherlands: lessons on self-evaluation and institutional autonomy. Revista Brasileira de Educação, 28, e280107. https://doi.org/10.1590/S1413-24782023280108 Williams, K., & Grant, J. (2018). A comparative review of how the policy and procedures to assess research impact evolved in Australia and the UK. Research Evaluation, 27(2), 93-105. http://doi.org/10.1093/reseval/rvx042 Wiśniewska, M. Z., & Grudowski, P. (2024). The culture of excellence and its dimensions in higher education. The TQM Journal, 36(2), 593-615. https://doi.org/10.1108/tqm-11-2022-0325 Zacharewicz, T., Lepori, B., Reale, E., & Jonkers, K. (2019). Performance-based research funding in EU Member States—a comparative assessment. Science and public policy, 46(1), 105-115. https://doi.org/10.1093/scipol/scy041 | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 343 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 22 |
||