| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,424 |
| تعداد مقالات | 17,550 |
| تعداد مشاهده مقاله | 56,884,550 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,870,611 |
اتلاف دانش در دانشگاههای ایران: یک مطالعهی مقایسه ای | ||
| نشریه مطالعات دانش پژوهی | ||
| دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 12، شهریور 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jkrs.2025.64402.1120 | ||
| نویسندگان | ||
| مهدی شقاقی* 1؛ آیدا جاسمی2؛ پوریا راحت2 | ||
| 1استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
| 2دانشجوی کارشناسیارشد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف: پژوهش حاضر در نظر دارد سطح اتلاف دانش را در دانشگاههای ایران، بررسی کند و رابطهی ابعاد اتلاف دانش را با متغیرهای جمعیت شناختی مشخص نماید و درنهایت، به تعیین مهمترین عوامل اثرگذار بر اتلاف دانش در دانشگاهها بپردازد. روششناسی: در این تحقیق از روش پژوهش ارزشیابانه استفاده شده است. ابزار سنجش، پرسشنامه استانداردی است که کلاین و همکاران (2023) در مقالهای با هدف ساخت و اعتباریابی پرسشنامه اتلاف دانش ، اعتباریابی کردهاند. این پرسشنامه دارای چهار بُعد و 18 گویه بوده و در آن از طیف 10 گزینهای استفاده شده است. ابعاد پرسشنامه عبارتاند از اتلاف دانش صریح، ضعف در حفظ دانش ضمنی، تخصص نامربوط به شغل، و استفاده اندک از استعدادها. موردهای مطالعه شده، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه آزاد مرکزی تهران، و دانشگاه پیام نور مرکزی تهران بوده است. پاسخدهندگان، کارشناسان آموزش دانشگاههای موردمطالعه بودند. از روش نمونهگیری سیستماتیک برای انتخاب پاسخدهندگان استفاده شد و از فرمول کوکران برای تعیین حجم نمونه استفاده گردید. حجم نمونه 157 نفر بود و از نرمافزار آماری اسپیاساس 22 برای تحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که هر چهار بُعد اتلاف دانش در دانشگاههای موردبررسی بیشاز حد متوسط است. همچنین، یافتهها نشان داد که اتلاف دانش صریح و تخصص نامربوط به شغل در دانشگاه آزاد مرکزی بیشتر از دو دانشگاه دیگر است. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون لجستیک نشان داد که تخصص نامربوط به شغل مهمترین عامل اتلاف دانش در دانشگاهها است. نتایج: به نظر میرسد که عواملی ورای مسائل حوزۀ مدیریت و مدیریت دانش بر اتلاف دانش اثرگذار است که ازجمله آنها کمیتگرایی در ارزشیابی اساتید، وزندهی بیشازحد به تعهد بهجای تخصص، کاستن از قدرت چانهزنی استخدام شوندگان، رابطه گرایی و سهمیه گرایی در جذب نیرو است. اصالت و ارزش: مطالعهی حاضر زاویهی دید متفاوتی را در حوزه مدیریت دانش اتخاذ کرده و سعی نموده بهطور متناقض نما نشان دهد که «دانش-گاه» برخلاف نامش، یکی از مراکز قابلتوجه اتلاف دانش است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اتلاف دانش؛ مدیریت دانش؛ خلق دانش؛ اشتراک دانش | ||
| مراجع | ||
|
اسماعیلی، محمد؛ نجابتخواه، مرتضی؛ و گرجی، علیاکبر. (1402). آسیبشناسی سهمیههای ورود به خدمت از منظر اصل برابری فرصتها با تکیه بر رویه عمومی هیئت دیوان عدالت اداری. پژوهشهای نوین حقوق اداری، 5(17)، 58-37. http://doi.org/10.22034/mral.2023.1982669.1417
حافظی، رضا. (1401). ارتقا و اقتصاد د رنهاد علمی ایران، سیاستگذاری کمیت محور. سیاست علم و فناوری، 15(1)، 5-1. http://doi.org/10.22034/jstp.2021.13921
حسینی، سید یعقوب؛و ضیائی بیده، علیرضا. (1393). آمار ناپارامتریک و روش پژوهش. دانشگاه علامه طباطبائی. https://book.atu.ac.ir/book_125.html
شکوری، علی؛ و بهادری، محدثه. (1399). چالشهای شاغلین دارای مشاغل غیرمرتبط با رشته تحصیلی. بررسی مسائل اجتماعی ایران، 10 (2)، 221-224. http://doi.org/10.22059/ijsp.2020.77489
شیرانی، فرهاد؛ و هدائی، هانیه. (1396). فراتحلیل عوامل مؤثر بر به اشتراکگذاری دانش صریح در بافت دانشگاهی. مدیریت اطلاعات، 3 (2)، 99-120. https://www.aimj.ir/article_68832.html
فتحیان بروجنی، محمد؛ زیدی عبدیان، مصطفی؛ و خرمی، محسن. (1400). شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر فرآیند تبدیل دانش نهان به آشکار در سازمانهای دفاعی و امنیتی. پدافند غیرعامل و امنیت، 10(37)، 161-129. https://www.sid.ir/paper/1040735/fa
نعمتالله، محمدرضا؛ ضماهنی، مجید؛ دارایی، محمدرضا؛ و امیرخانی، امیرحسین. (1398). چارچوبی برای تبدیل دانش ضمنی به دانش صریح در صنایع: مورد مطالعه صنعت خودروسازی پارس. مطالعات مدیریت صنعتی، 17(55)، 99-65. https://doi.org/10.22054/jims.2019.41703.2313
یعقوبیپور، علی؛ و برخورداری احمدی، انسیه. (1399). معماری فرایند مدیریت استراتژیک استعداد کارکنان در سازمانهای دولتی: کاربست رویکرد دلفی. تعالی منابع سازمانی، 1 (2)، 102-120. https://journals.iau.ir/article_685571.html
Akhavan, P., Dehghani, M., Rajabpour, A., & Pezeshkan, A. (2016). An investigation of the effect of extroverted and introverted personalities on knowledge acquisition techniques. VINE Journal of Information and Knowledge Management Systems, 46(2), 194-206. https://doi.org/10.1108/VJIKMS-06-2014-0043 Anderlini, D. (2018). The United States Health Care System is Sick: From Adam Smith to Overspecialization. Cureus, 10(5), e2720. http://doi.org/10.7759/cureus.2720 Ansari-Eshlaghi, S. (2023). Middle Class in Iran; a sociological perspective on class structure in Iran. [PhD Thesis, University of Wien Universität Wien]. https://utoronto.scholaris.ca/items/550229bb-792e-4d36-bc61-b958ec2cc13a Cairó Battistutti, O., & Bork, D. (2017). Tacit to explicit knowledge conversion. Cognitive processing, 18(4), 461–477. https://doi.org/10.1007/s10339-017-0825-6 Beck, U. (1992). Risk Society: Towards a New Modernity. Sage. https://uk.sagepub.com/en-gb/eur/risk-society/book203184 Bessick, J., & Naicker, V. (2013). Barriers to tacit knowledge retention: an understanding of the perceptions of the knowledge management of people inside and outside the organisation: original research. South African Journal of Information Management, 15(2), 1-8. https://sajim.co.za/index.php/sajim/article/view/556/647 Day, R. E. (2010). The self-imposed limits of Library and Information Science: remarks on the discipline, on the profession, on the university, and on the state of" information" in the US at large today. InterActions: UCLA Journal of Education and Information Studies, 6(2). https://doi.org/10.5070/D462000684 Dean, J. A., & Wilson, K. (2009). Education? It is irrelevant to my job now. It makes me very depressed …’: exploring the health impacts of under/unemployment among highly skilled recent immigrants in Canada. Ethnicity & Health, 14(2), 185-204. https://doi.org/10.1080/13557850802227049 Di Paolo, A., & Mañé, F. (2016). Misusing our talent? Overeducation, overskilling and skill underutilisation among Spanish PhD graduates. The Economic and Labor Relations Review, 27(4), 432-452. https://doi.org/10.1177/1035304616657479 Douglas, J., Antony, J., & Douglas, A. (2015). Waste identification and elimination in HEIs: the role of Lean thinking. International Journal of Quality & Reliability Management, 32(9), 970-981. https://doi.org/10.1108/IJQRM-10-2014-0160 Ferenhof, H., Durst, S., & Selig, P. (2015). Knowledge waste in organizations: a review of previous studies. Brazilian Journal of Operations and Production Management, 12 (1), 160-178. https://doi.org/10.14488/BJOPM.2015.v12.n1.a15 Fornell, C., & Larcker, D.F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Marketing Research, 18 (1), 39-50. https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/002224378101800104 Gierszewska, G. (2012). The Japanees model of Knowledge management. Foundations of Management, 4(1), 7-15. https://doi.org/10.2478/fman-2013-0001 Jessurun, H., Weggeman, M., Anthonio, G. G. & Gelper, S. E. C. (2020). Theoretical Reflections on the Underutilization of Employee Talents in the Workplace and the Consequences. Sage Open, 10 (3), 1-12. https://doi.org/10.1177/2158244020938703 Kazancoglu, Y., & Ozkan-Ozen, Y.D. (2019). Lean in higher education. Quality Assurance in Education, 27 (1), 82-102. https://doi.org/10.1108/QAE-12-2016-0089 Klein, P., Fatima, M., McEwen, L., Moser, S.C., Schmidt, D. & Zupan, S. (2011). Dismantling the ivory tower: engaging geographers in university–community partnerships. Geography in Higher Education, 35 (3), 425-444. https://doi.org/10.1080/03098265.2011.576337 Klein, L. L., Tonetto, M. S., Avila, L. V., & Moreira, R. (2021). Management of lean waste in a public higher education institution. Cleaner Production, 286, 125386.https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.125386 Klein, L. L., Vieira, K. M., Alves, A. C. & Pissutti, M. (2023). Demystifying the eighth lean waste: a knowledge waste scale. Journal of Quality and Reliability Management, 40(8), 1876-1898. https://doi.org/10.1108/IJQRM-01-2022-0020 Liker, J. K. (2004). The Toyota Way: 14 Management Principles from the World’s Greatest Manufacturer. McGraw-Hill. https://www.accessengineeringlibrary.com/content/book/9780071392310 Liker, J.K., & Morgan, J.M. (2006). The Toyota way in services: the case of lean product development. Academy of Management Perspectives, 20(2), 5-20. https://doi.org/10.5465/amp.2006.20591002 Moreau, M. N. (2020). The paradox of overspecialization: can't see the forest for the trees. Oral Medicine and Oral Surgery, 26(1), E1. https://doi.org/10.1051/mbcb/2020005 Nonaka, I., & Takeuchi, H. (1995). The Knowledge-Creating Company: How Japanese Companies Create the Dynamics of Innovation. Oxford University Press. https://academic.oup.com/book/52097 Song, S., & Sun, J. (2018). Exploring effective work unit knowledge management (KM): roles of network, task, and KM strategies. Knowledge Management, 22 (7), 1614-1636. https://doi.org/10.1051/mbcb/2020005 Stenmark, D. (2000). Leveraging Tacit Organizational Knowledge. Management Information Systems, 17(3), 9-24. https://doi.org/10.1080/07421222.2000.11045655 Sunder M, V. (2016). Constructs of quality in higher education services. Productivity and Performance Management, 65(8), 1091-1111. https://doi.org/10.1108/IJPPM-05-2015-0079 Vaiman, V. (2008). Retention management as a means of protecting tacit knowledge in an organisation: a conceptual framework for professional services firms. International Journal of Learning and Intellectual Capital, 5(2), 172-185. https://doi.org/10.1504/IJLIC.2008.02015 | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 434 |
||