| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,420 |
| تعداد مقالات | 17,508 |
| تعداد مشاهده مقاله | 56,649,747 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,795,021 |
زمینههای اجتماعی و فرهنگی حضور زنان عکاس در دورۀ قاجار (12۶۵-13۴۴ق.) | ||
| فصلنامه تاریخ نامه ایران بعد از اسلام | ||
| مقاله 2، دوره 15، شماره 41، دی 1403، صفحه 1-26 اصل مقاله (957.8 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiiph.2024.60719.2504 | ||
| نویسنده | ||
| حمیدرضا آریان فر* | ||
| استادیار بنیاد ایرانشناسی تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| ورود فناوریهای جدید ازجمله عکاسی به ایران در دورۀ قاجار، منشأ تحولات ژرفی در عرصههای گوناگون اجتماعی و فرهنگی شد. صنعت عکاسی در دورۀ محمدشاه به ایران وارد و گسترش آن، از دورۀ ناصری، با حضور عکاسان مرد آغاز شد و بهتدریج با علاقهمندی زنان، ورود زنان عکاس و تأسیس عکاسخانۀ بانوان، موردتوجه قرار گرفت. در طی این دوره، جامعۀ ایران همگام با تحولات جهانی، تغییرات بنیادینی در فرهنگ و هنر تجربه نمود که از نتایج آن، تغییر نگرش به نقش و جایگاه زن در ساختار اجتماعی و فرهنگی بوده است. این مقاله به تحلیل زمینههای اجتماعی و فرهنگی حضور زنان عکاس و علاقهمندی زنان به عکس در دورۀ ناصری تا زمان کشف حجاب میپردازد. سؤال اصلی پژوهش، چگونگی استقرار و سازوکار این زمینهها و تغییرات اجتماعی-فرهنگی و نتایج آن است. هدف این مقاله، شناخت عوامل تأثیرگذار بر ورود زنان به فعالیتهای اجتماعی با تأکید بر زنان عکاس و عکاسی از زنان است که با روش توصیفیتحلیلی، متکی بر منابع تاریخی و تحقیقات معتبر و اسناد دورۀ قاجار و تکیه بر دیدگاه معیار جهانی ماتیلا و همکاران در تقسیمبندی مخاطبان پدیدههای جدید انجام شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که با ورود دوربین عکاسی، در یک کنش جمعی، ابتدا زنان اشراف به عکاسی علاقهمند شدند و بهتدریج در اواخر دورۀ قاجار، فرصت مشارکت زنان از دیگر گروهها، در عرصۀ عکاسی فراهم گردید. | ||
| کلیدواژهها | ||
| قاجاریه؛ فناوریهای جدید؛ ناصرالدینشاه؛ صنعت عکاسی؛ زنان عکاس | ||
|
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
| مراجع | ||
|
الف) منابع فارسی
کتابها
مقالات
پایاننامهها
روزنامهها
اسناد
ب) منابع انگلیسی
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 352 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 330 |
||