| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,423 |
| تعداد مقالات | 17,549 |
| تعداد مشاهده مقاله | 56,854,181 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,847,863 |
عملکرد کتابخانههای عمومی استان کرمان بر اساس الگوی تعالی سازمانی | ||
| نشریه مطالعات دانش پژوهی | ||
| دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 12، شهریور 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jkrs.2025.64200.1118 | ||
| نویسندگان | ||
| عادل سلیمانی نژاد1؛ فریبرز درودی* 2؛ اکرم عباسپور3 | ||
| 1دانشیار، بخش علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران | ||
| 2استادیار، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، تهران، ایران | ||
| 3کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، کرمان، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف: هدف این پژوهش بررسی سطح تعالی و تعیین نقاط قوت و ضعف عملکرد کتابخانههای عمومی شهر کرمان با توجه به معیارهای تعالی سازمانی است. روششناسی: پژوهش از نوع توصیفی با رویکرد پیمایشی است. ابزار اصلی گردآوری دادهها پرسشنامه الگوی تعالی سازمانی است. پرسشنامه مورداستفاده، استاندارد و مورد تأیید بنیاد مدیریت کیفیت اروپا است. جامعه موردپژوهش مسئولان و کتابداران کتابخانههای عمومی شهر کرمان بوده و نمونه آماری آن، کل جامعه موردمطالعه است، که شامل 54 نفر میشود. یافتهها: نتایج حاصل از آمارهای توصیفی پژوهش نشان میدهد که میانگین امتیاز خودارزیابی عملکرد کتابخانههای عمومی شهر کرمان، در بُعد رهبری، 69/62 امتیاز از مجموع 100 امتیاز؛ در بُعد خطمشی و راهبرد، 61/47 از مجموع 80 امتیاز؛ در بُعد کارکنان، 81/47 از مجموع 90 امتیاز؛ در بُعد شراکتها و منابع، 02/50 از مجموع 90 امتیاز؛ در بُعد فرایندها، 67/69 از مجموع 140 امتیاز؛ در بُعد نتایج مشتری/ کاربر، 116 از مجموع 200 امتیاز؛ در بُعد نتایج کارکنان، 91/46 از مجموع 90 امتیاز؛ در بُعد نتایج جامعه 56/37 از مجموع 60 امتیاز؛ و در بُعد نتایج کلیدی عملکرد، 49/75 از مجموع 150 امتیاز بود. سرانجام با توجه به سرجمع امتیازهای دادهشده به 9 معیار اصلی الگوی سرآمدی، امتیاز کتابخانههای عمومی شهر کرمان 87/554 از 1000 امتیاز به دست آمد. نتایج: برایند یافتههای حاصل از پژوهش، مشخص میکند که معیارهای رهبری، خطمشی و راهبرد، فرایندها و نتایج مشتری/کاربر به ترتیب از نقاط قوت و معیارهای کارکنان، شراکتها و منابع، نتایج کارکنان، نتایج جامعه و نتایج کلیدی عملکرد نیز به ترتیب از حوزههای نیازمند بهبود عملکرد کتابخانههای عمومی شهر کرمان به شمار میروند. اصالت و ارزش: با توجه به اهمیت سنجش مدیریت کتابخانههای عمومی، نتایج این پژوهش میتواند برای برنامهریزی کتابخانههای عمومی ایران مورداستفاده قرار گیرد. همچنین میتواند برای جلب رضایت کاربران و ارائه خدمات بهتر استفاده شود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| ارزشیابی سازمانی؛ ارزیابی عملکرد؛ الگوی تعالی سازمانی بنیاد اروپایی کیفیت؛ تعالی سازمانی؛ کتابخانههای عمومی | ||
| مراجع | ||
|
اسفندیاریمقدم، علیرضا؛ زارعی، عیسی؛ و فامیل روحانی، سید علی اکبر. (1390). ارزیابی عملکرد ادارهکل آرشیوها و کتابخانههای سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بر اساس الگوی تعالی سازمانی ای.اف.کیو.ام.. گنجینۀ اسناد، 21(1)، 88-105. https://ganjineh.nlai.ir/article_476.html
اکبرنژاد، رضا؛ نوکاریزی، محسن؛ و دیانی، محمدحسین. (1397). ارزیابی تعالی عملکرد کتابخانههای عمومی ایران براساس الگوی مالکوم بالدریج. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی،24 (۳)، ۳۶۳-۳۸۶. dor: 20.1001.1.26455730.1397.24.3.6.5
پارسائیان، مریم؛ ریاحی نیا، نصرت؛ آخشیک، سمیه؛ و حسن زاده، محمد. (1398). بررسی تناسب الگوی تعالی سازمانی با کتابخانههای دانشگاهی ایران. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، 11(3)،1-22. https://doi.org/10.22055/slis.2018.26872.1519
حسنزاده دیزجی، الهه؛ و نشاط، نرگس. (1391). استفاده از دو رویکرد تلفیقی در سنجش سرآمدی عملکرد سازمانی. مطالعه موردی: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران. مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 23(1)، 38-56. https://nastinfo.nlai.ir/article_127.html
ریاحینیا، نصرت؛ و نوه ابراهیم، عبدالرحیم. (1391). ارزیابی عملکرد مدیران کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، 4(10)، 1-18. https://slis.scu.ac.ir/article_11103.html
سهیلی، فرامرز؛ میراحمدی، فاطمه؛ و اسفندیاریمقدم، علیرضا. (1395). سنجش کیفیت عملکرد مدیریت در کتابخانههای عمومی شهر کرمانشاه با استفاده از الگوی تعالی سازمانی مدیریت کیفیت بنیاد اروپائی. پژوهشهای کتابخانههای دیجیتالی و هوشمند، 2(1)، 45-60. https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_3122.html
فرج پهلو، عبدالحسین؛ آخشیک، سمیهسادات؛ و رجبعلیبگلو، رضا. (1394). متناسبسازی الگو تعالی سازمانی برای کتابخانههای عمومی ایران (مطالعۀ موردی کتابخانههای عمومی خوزستان). تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی،۲۱ (۴)،۵۲۹- 547. dor:20.1001.1.26455730.1394.21.4.8.8
Asgher, U., Leba, M., Ionică, A., Moraru, R. I., & Ahmad, R. (2015). Human factors in the context of excellence models: European Foundation for Quality Management (EFQM) excellence software model and cross-cultural analysis. Procedia Manufacturing, 3, 1758-1764. DOI: https://doi.org/10.1016/j.promfg.2015.07.479 Bris, P., & Urbanek, T. (2024). Monitoring the Connection Between the Application of EFQM Model Principles and the Results of Organisations. Quality Innovation Prosperity/Kvalita Inovácia Prosperita, 28(1), 107-126. https://doi.org/10.12776/qip.v28i1.1939 Cavalcanti, C. O. P., Dutra, A., Soares, S. V., & Ensslin, L. (2023). Structuring of an evaluation model of informational services in a library of an educational institution. Contextus–Revista Contemporânea de Economia e Gestão, 21, 1-15. DOI: https://doi.org/10.19094/contextus.2023.83570 Ceccato, V., Ercin, E., Sampaio, A., Hazanov, J., & Elfström, S. (2023). Crime at micro-places in public libraries. Security Journal, 1-26. DOI: https://doi.org/10.1057/s41284-023-00390-5 Dahuya, R., Cadeliña, E., de Jesus, H., & Briones, J. (2023). Client's Assessment on the Accessibility, User-friendliness, and Relevance of E-Resources of a Public Library in the Philippines. In: User-friendliness, and Relevance of E-Resources of a Public Library in the Philippines (November, 26). DOI: http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.4644740 Gómez, J. G., Martínez Costa, M., & Martínez Lorente, A. R. (2015). An in-depth review of the internal relationships of the EFQM model. The TQM Journal, 27(5), 486-502. DOI: https://doi.org/10.1108/TQM-05-2013-0056 Hands, A. S., & Candela, R. (2023). The Role of Public Libraries in Facilitating College Literacy: A Preliminary Analysis. Proceedings of the Association for Information Science and Technology, 60(1), 968-970. DOI: https://doi.org/10.1002/pra2.914 Hazarika, P. (2021). An Assessment of Reading Habits and Use of Public Library Resources by Rural Women of Sivasagar District: A Survey. Library Philosophy and Practice (e-journal). 6884 . https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/6884 Herget, J., & Hierl, S. (2007). Excellence in libraries: a systematic and integrated approach. New Library World, 108(11/12), 526-544. DOI: https://doi.org/10.1108/03074800710838263 Igarashi, T., Koizumi, M., & Wake, N. (2022). The impact and concept of public libraries in the twenty-first century. Information Research, 27(Special Issue), colis2225. DOI: https://doi.org/10.47989/colis2225 Karimi, S., Atashpour, B., Papi, A., Nouri, R., & Hasanzade, A. (2014). Performance of the libraries in Isfahan University of Medical Sciences based on the EFQM model. Journal of education and health promotion, 3(1), 122. DOI: 10.4103/2277-9531.145934 Kwanya, T., Stilwell, C., & Underwood, P. G. (2012). Library 2.0 versus other library service models: A critical analysis. Librarianship and Information Science, 44(3), 145-162. DOI: https://doi.org/10.1177/0961000611426443 Laurett, R., & Mendes, L. (2019). EFQM model’s application in the context of higher education: A systematic review of the literature and agenda for future research. Quality & Reliability Management, 36(2), 257-285. DOI: https://doi.org/10.1108/IJQRM-12-2017-0282 Lux, C. (2015). Supporting Breakpoints in Life–A New Concept for Public Libraries. Bibliothek Forschung und Praxis, 39(1), 55-60. DOI: https://doi.org/10.1515/bfp-2015-0012 Martusewicz, J., Szewczyk, K., & Wierzbic, A. (2022). The Environmental Protection and Effective Energy Consumption in the Light of the EFQM Model 2020—Case Study. Energies, 15(19), 7260. DOI: https://doi.org/10.3390/en15197260 Mohapatra, N., Dash, A., & Chandrabati, B. (2020). Social Responsibility of Public Libraries and Information Centres in Odisha: A Statistical Analysis. In Public Library and Digital Divide: Opportunities & Challenges (pp. 61-72). Odisha State Open University Sambalpur. https://www.researchgate.net/publication/342068532_Social_Responsibility_of_Public_Libraries_and_Information_Centres_in_Odisha_A_Statistical_Analysis Obolewicz, J., Baryłka, A., Szota, M., & Borkowski, S. (2023). Improving activities in the processes of ensuring the quality of education in higher education schools and scientific institutes. Journal of Achievements in Materials and Manufacturing Engineering, 120(2 extended), 92-104. DOI: 10.5604/01.3001.0054.0110 Oh, D. G. (2020). Beyond providing information: An analysis on the perceived service quality, satisfaction, and loyalty of public library customers. Libri, 70(4), 345-359. DOI: https://doi.org/10.1515/libri-2020-0006 Patin, B. (2020). What is essential?: Understanding community resilience and public libraries in the United States during disasters. Proceedings of the Association for Information Science and Technology, 57(1), e269. DOI: https://doi.org/10.1002/pra2.269 Shin, G. D., Jeon, K., & Lee, H. E. (2022). Public library needs assessment to build a community-based library: Triangulation method with a social media data analysis. Library & Information Science Research, 44(1), 101142. DOI: https://doi.org/10.1016/j.lisr.2022.101142 Siddique, S., Ali, I., & Mahmood, J. A. (2022). an Assessment and Comparative Study of the Natural daylight in the Central Public Library and Sir Sadeq Library of the Islamic University of Bahawalpur, Bahawalpur, Pakistan. Journal of ISOSS, 8(4), 33-60. https://www.researchgate.net/publication/366634814_AN_ASSESSMENT_AND_COMPARATIVE_STUDY_OF_THE_NATURAL_DAYLIGHTING_IN_PUBLIC_CENTRAL_LIBRARY_SIR_SADIQ_LIBRARY_OF_ISLAMIA_UNIVERSITY Singh, G., & Shrivastava, D. K. (2020). Assessment and infrastructure of district public library system in Kota Region (Rajasthan). International Journal of esearch-GRANTHAALAYAH, 8(5), 38-50. DOI: https://doi.org/10.29121/granthaalayah.v8.i5.2020.52 Sütőová, A., Teplická, K., & Straka, M. (2022). Application of the EFQM model in the education institution for driving improvement of processes towards sustainability. Sustainability, 14(13), 7711. DOI: https://doi.org/10.3390/su14137711 Tarí, J. J., Portela Maquieira, S., & Molina-Azorín, J. F. (2023). The link between transformational leadership and the EFQM model elements. Business Process Management Journal, 29(2), 447-464. DOI: https://doi.org/10.1108/BPMJ-10-2022-0498 Ylipulli, J., Pouke, M., Ehrenberg, N., & Keinonen, T. (2023). Public libraries as a partner in digital innovation project: Designing a virtual reality experience to support digital literacy. Future Generation Computer Systems, 149, 594-605. DOI: https://doi.org/10.1016/j.future.2023.08.001 | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 285 |
||