
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,370 |
تعداد مقالات | 16,844 |
تعداد مشاهده مقاله | 54,231,680 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,943,379 |
اثربخشی آموزش مهارتهای روانشناختی بر آمادگی کاری دانشآموزان دختر فنی - حرفهای | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 20، دوره 20، شماره 77، فروردین 1404، صفحه 251-261 اصل مقاله (674.55 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2024.64797.6556 | ||
نویسندگان | ||
عاطفه خیاط ناصری1؛ کبری ناموران* 2؛ صادق ملکی آوارسین3؛ جهانگیر یاری حاج عطالو3 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران | ||
2گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران | ||
3گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای روانشناختی بر آمادگی کاری دانشآموزان دختر فنی-حرفهای بود. این پژوهش کاربردی به روش نیمهآزمایشی، با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر سال یازدهم دبیرستانهای فنی-حرفهای دخترانه شهر تبریز، در سال تحصیلی 1401-1402، با میانگین سنی 1±16 بود. نمونهگیری به روش خوشهای چندمرحلهای، انجام شد. ابتدا یک ناحیه و سپس یک دبیرستان فنی-حرفهای دخترانه بهطور تصادفی انتخاب شد. سپس دو کلاس همرشته و همسطح (یازدهم) از آن مدرسه بهطور تصادفی انتخاب گردید. سپس بهطور تصادفی یکی از کلاسها بهعنوان گروه آزمایش و دیگری بهعنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد. نمونه مورد مطالعه شامل 42 نفر (21 نفر در هر گروه) بود. جمعآوری دادهها از طریق پرسشنامه آمادگی کاری، قبل و بعد از اجرای آموزش بسته مداخلهای مهارتهای روانشناختی انجام گردید. آموزش مهارتهای روانشناختی برای گروه آزمایش، طی شانزده جلسه 90 دقیقهای اجرا شد. گروه کنترل آموزشی غیر از آموزشهای روتین مدرسه دریافت نکرد. تحلیل دادهها به روش تحلیل کواریانس با استفاده از نرمافزار آماری SPSS انجام گردید. نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای روانشناختی بر آمادگی کاری دانشآموزان و مؤلفههای آن اثربخش است. پیشنهاد شد جهت ارتقای آمادگی کاری دانشآموزان به آنها مهارتهای روانشناختی آموزش داده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
آمادگی کاری؛ حرفهای؛ روانشناختی؛ فنی؛ مهارت | ||
مراجع | ||
Ameri, Narjes; Najafi, Mahmoud. (2024). Structural relationships between emotional alexithymia and tendency towards risky behaviors in adolescents: The mediating role of psychological flexibility. Psychology, 28 (2), 142-151. (In Persian) http://www.iranapsy.ir/Article/45546/FullText Asefer, A. M., & Abidin, Z. N. S. (2021). Soft Skills and Graduates’ Employability in the 21st Century from Employees’ Perspectives: A Review of Literature. Infrastructure Research and Management, 9 (2), 44-59. https://myjurnal.mohe.gov.my/public/article-view.php?id=174967 Askari, Fahimeh; Work Experience, Mahshid; Tohidi, Afsaneh. (2021). The role of psychological capital on social problem-solving ability through the mediation of intellectual preferences. Journal of Positive Psychology, 7 (2), 73-88. (In Persian) doi: https://doi.org/10.22108/ppls.2021.127398.2117 Attarnia, Ahmad; Abbasi, Hamideh; Ali-Mohammadi, Roghieh. (2019). Assessing the educational needs of the labor market for graduates of existing fields in technical and vocational education in Qom province. Human Capital Empowerment, 4 (1), 43-53. (In Persian) https://journals.iau.ir/article_683241.html Ayu, R., Abdullah, N. A., Wan Sulaiman, W. S., & Bin Selamat, M. N. (2024). Structural Equation Modeling based SmartPLS 3.0 Software in Measuring Psychological Empowerment and Readiness to Strengthen Structural Transformation. Advanced Science, Engineering & Information Technology, 14 (4), 1428-1433. doi: https://doi.org/10.18517/ijaseit.14.4.17494 Bajrami, D. D., Cimbaljević, M., Syromiatnikova, Y. A., Petrović, M. D., & Gajić, T. (2023). Are you feeling ready to volunteer after COVID-19? The role of psychological capital and mental health in predicting intention to continue doing volunteer tourism activities. Hospitality and Tourism Management, 54, 500-512. doi: https://doi.org/10.1016/j.jhtm.2023.02.009 Baluku, M. M., Mugabi, E. N., Nansamba, J., Matagi, L., Onderi, P., & Otto, K. (2021). Psychological capital and career outcomes among final year university students: The mediating role of career engagement and perceived employability. Applied Positive Psychology, 6, 55-80. doi: https://doi.org/10.1007/s41042-020-00040-w Beckingham, S. (2023). Baseline skills-scaffolding soft skills development within the curriculum. In Higher Education Computer Science: A Manual of Practical Approaches. Cham: Springer International Publishing, 253-274. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-319-98590-9_15 Belle, M. A., Antwi, C. O., Ntim, S. Y., Affum-Osei, E., & Ren, J. (2022). Am I gonna get a job? Graduating students’ psychological capital, coping styles, and employment anxiety. Career Development, 49 (5), 1122-1136. doi: https://doi.org/10.1177/08948453211020124 Caballero, L., Walker, A., & Tyszkiewicz, F. (2011). The Work Readiness Scale (WRS): Developing a measure to assess work readiness in college graduates. Teaching and Learning for Graduate Employability, 2 (2), 41-54. doi: https://doi.org/10.3316/informit.211178854275901 Dewi, R., Rejeki, A., & Fitri Sholichah, I. (2021). Improving work readiness on graduates: the roles of psychological capital. Journal Universitas Muhammadiyah Gresik Engineering, Social Science, And Health International Conference (UMGESHIC), 1 (2), 442-451. doi: http://dx.doi.org/10.30587/umgeshic.v1i2.3418 Ding, Y., Tang, H., Zhang, Y., Peng, Q., Dong, W., Lu, G., & Chen, C. (2024). The effect of work readiness on work well-being for newly graduated nurses: The mediating role of emotional labor and psychological capital. Nursing Scholarship, 56(5), 678-686. doi: https://doi.org/10.1111/jnu.12976 Endrejat, P. C., Klonek, F. E., Müller-Frommeyer, L. C., & Kauffeld, S. (2021). Turning change resistance into readiness: How to change agents’ communication shapes recipient reactions. European Management Journal, 39 (5), 595-604. doi: https://doi.org/10.1016/j.emj.2020.11.004 Ghorbanzadeh, Davoud; Aghamohammadi, Javad. (2022). The effect of psychological capital on organizational resilience during the COVID-19 outbreak (case study: hotels in Mashhad). Social Studies of Tourism, 10 (19), 167-194. (In Persian) https://sid.ir/paper/1004953/fa Hartanto, R., & Purnomo, D. (2020). Contributions of Mindset Entrepreneurial and Soft Skills toward Entrepreneurial Intentions of Vocational High School Students of Computer and Informatics Engineering Program. 2020 the 4th International Conference on Vocational Education and Training. doi: https://doi.org/10.1109/ICOVET50258.2020.9230144 Karimova, N. (2020). Soft Skills Development in Higher Education, Educational Research, 8 (5), 1916-1925. doi: https://doi.org/10.13189/ujer.2020.080528 Khaneifar, Hossein; Javanbakht, Alireza. (2018). Psychological skills for technical and vocational graduates. Skill Training, 6 (24), 18-7. (In Persian) https://elmnet.ir/doc/2769977-2521 Khayat Naseri, Atefeh; Namoran, Kobra; Maleki Avarsin, Sadegh; Yari Atalo, Jahangir. (2023). Identifying the dimensions and components of soft skills to prepare technical and vocational students for entering the labor market. Education and Evaluation, 16 (64), 57-72. (In Persian) doi: https://doi.org/10.30495/jinev.2023.1998477.2954 Mohammadi, Azam; Rezaei, Ali; Izadi, Fatemeh. (2022). The effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy on stress management and problem-solving skills of mothers of children with intellectual disabilities. Psychology, 26 (4), 396-405. (In Persian) doi: https://www.magiran.com/p2525605 Mohammadi, Sara; Nadaf, Mehdi; Roshan, Sara. (2022). The effect of emotional intelligence and cultural intelligence on employees' resistance to change through the mediation of psychological capital. Social Psychology Research, 10 (39), 119-140. (In Persian) doi: https://doi.org/10.22034/spr.2020.195157.1238 Mohammadnia, Zahra; Shahnazari, Mehdi; Nasrollahi, Bita. (2023). The effectiveness of life skills training (skills for coping with negative mood and stress management) on cognitive discipline strategies in gifted female students. Psychology, 27 (1), 105-96. (In Persian) http://noo.rs/aUYDw Nurjanah, I., Ana, A., & Masek, A. (2022). Systematic Literature Review: Work readiness of vocational high school graduates in facing the industrial 4.0 era. Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, 28 (2), 139-153. doi: https://doi.org/10.21831/jptk.v28i1.48522 Patacsil, F. F., & Tablatin, Ch. L. S. (2017). Exploring the importance of soft and hard skills as perceived by internship students and industry: A gap analysis. Technology and Science Education, 7 (3), 347-368. doi: http://dx.doi.org/10.3926/jotse.271 Qajari, Somayeh. (2023). The transition from reactive to proactive behavior in career. Development of Humanities, 4 (7), 156-139. (In Persian) doi: https://doi.org/10.22047/hsd.2023.182091 Ridho, A., & Siswanti, A. D. (2020). Future Perspective And Work Readiness On Students. Jurnal Psikologi, 19 (2), 201-210. doi: http://dx.doi.org/10.14710/jp.19.2.201-210 Schweinsberg, A., Mundy, M. E., Dyer, K. R., & Garibaldis, F. (2021) Psychology Education and Work Readiness Integration: A Call for Research in Australia. Front. Psychol. 12, 623353. doi: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.623353 Sepahvand, Touraj. (2019). The role of workplace spirituality and resilience in predicting employees' psychological well-being. Psychology, 91 (3), 334-320. (In Persian) http://iranapsy.ir/Article/21617/FullText Shahida, Sh., & Nagaraju, G. (2020). Soft Skills Significance for Learning and Career Achievement. International Journal of Research, 4 (6), 60-72. https://www.researchgate.net/publication/348659747 Sigal, R., & Michoń, P. (2024). Psychological capital and labor market participation of Arab women. Applied Research in Quality of Life, 19 (5), 1173-1197. doi: https://psycnet.apa.org/doi/10.1007/s11482-024-10286-0 Tentama, F., & Riskiyana, E. (2020). The Role of social support and self-regulation on work readiness among students in vocational high school. Evaluation and Research in Education, 9 (4), 826-832. doi: http://doi.org/10.11591/ijere.v9i4.20578 Teymouri Darmian, Soheila; Salimi-Bajestani, Hossein; Zare-Bahramabadi, Mehdi. (2022). The effectiveness of a psychological empowerment program based on nurses' lived experiences on work-family conflict and job stress. Journal of the Faculty of Medicine, Mashhad University of Medical Sciences, 65 (4), 1828-1840. (In Persian) https://civilica.com/doc/1610541/certificate/print/ Zarrinkoob, Farzad. (2022). Investigating social factors affecting learning soft skills in career success. Master's thesis, Payam Noor University of Khorasan Razavi, Payam Noor Center of Mashhad. (In Persian) https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/60c6e567729ee81aed81498c55eaa6ab/fulltext | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 87 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 24 |