
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,370 |
تعداد مقالات | 16,844 |
تعداد مشاهده مقاله | 54,231,370 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,943,209 |
مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر روش تدریس معکوس و آموزش مبتنی بر روش تدریس مشارکتی بر میزان یادگیری خودراهبر دانشآموزان | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 23، دوره 20، شماره 77، فروردین 1404، صفحه 283-299 اصل مقاله (736.09 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2024.61468.6186 | ||
نویسندگان | ||
معصومه بشیر گودرزی1؛ سوزان امامی پور* 2؛ شیرین کوشکی3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
3گروه روانشناسی بالینی و سلامت، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
با توجه به تغییر شیوههای آموزش از معلم محوری به دانشآموز محوری، و وجود خلا در الگوهای آموزش دانشآموز محور، این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی برروش تدریس معکوس و روش تدریس مشارکتی بر یادگیری خودراهبر در درس شیمی یک دانشآموزان دختر پایه دهم (دوره دوم متوسطه) انجام شد. روش پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری دو ماه با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش، شامل دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه (پایهی دهم) یک منطقه از شهر تهران در سال تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۱ بود که تعداد آنها 600 نفر بود. حجم نمونه بر اساس جدول کوهن برآورد گردید. با روش نمونهگیری در دسترس 90 نفر از دانشآموز دختر پایه دهم بر اساس معیارهای ورود انتخاب و به روش تصادفی ساده در سه گروه مساوی آزمایش و گواه قرار گرفتند (هر گروه 30 نفر). دانشآموزان گروه آزمایش اول تحت آموزش یادگیری به شیوه معکوس در 8 جلسه 75 دقیقهای و دانشآموزان گروه آزمایش دوم تحت آموزش به شیوه یادگیری مشارکتی در 8 جلسه 75 دقیقهای قرار گرفتند و گروه کنترل هیچگونه مداخلهای دریافت نکرد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه یادگیری خود راهبر فیشر و همکاران (2001) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل واریانس آمیخته و آزمون تعقیبی بونفرونی انجام شد. نتایج نشان دهنده این بود که بین اثربخشی آموزش مبتنی برروش تدریس معکوس و روش تدریس مشارکتی بر یادگیری خودراهبر دانشآموزان تفاوت معنادار وجود دارد (0/01≥P ) و اثر گذاری آموزش مبتنی بر یادگیری معکوس نسبت به آموزش مبتنی بر یادگیری مشارکتی بر میزان یادگیری خودراهبر در دانشآموزان در درس شیمی یک بیشتر بوده است. بنابراین، برای بهبود پیشرفت تحصیلی دانشآموزان میتوان با برنامهریزیها و بهکارگیری تدابیر وبرگزاری کلاسهای آموزشی به شیوه یادگیری معکوس و مشارکتی میزان یادگیری خودراهبر را در آنها تقویت نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
دانشآموزان؛ یادگیری خودراهبر؛ یادگیری مشارکتی؛ یادگیری معکوس | ||
مراجع | ||
Ahmadian, Ha; Jahani, M; Heydari Zahirvand, Islam and Javadi, M (2023). Predicting academic achievement based on enthusiasm for school in students, The 16th National Scientific Research Conference on Psychology and Educational Sciences،Shirvan (in Persian) ،https://civilica.com/doc/1684556 Alamri M.M.)2019) Students' academic achievement performance and satisfaction in a flipped classroom in Saudi Arabia. Int J Technol Enhance Learn (IJTEL), 11 (1) pp. 103-119. DOI:10.1504/IJTEL.2019.096786 Aporbo, Russel J. )2023(. Impact of Cooperative Learning Strategy on Students’ Academic Productivity. Journal of Student and Education (JSE). 16. DOI:10.54536/jse.v1i1.1506 Arnold-Garza, S., Albert, S. )2014(. The flipped classroom teaching model and its use forinformation literacy instruction. Communication Information Literacy, 8(1),7. DOI:10.15760/comminfolit.2014.8.1.161 Bächtold, M. (2013). What do students “construct” according to constructivism in science education? Journal of Science Education, 43(6), 24-77. Bergmann, J., and Sams, A. (2017). Flipped Learning for Math Instruction. Translators: Attaran, M and et al, Meraat Publishing. 9781564845016 (e-book) Challob, A. (2021). The effect of flipped learning on EFL students’ writing performance, autonomy, and motivation. Education and Information Technologies, 26(4), 3743–3769. DOI:10.1007/s10639-021-10434-1 dadgari A, bagheri I, salmani N. (2020). The effect of flipped education on the Self-directed learning readiness nursing students in the illnesses pediatric nursing lesson. Educ Strategy Med Sci, 13 (4) ,287-294. (In Persian) URL: http://edcbmj.ir/article-1-2549-fa.html Farhadi, F; Ghadampour, E; Sepahvand, M A (2023). Comparing the effect of flipped teaching method with traditional teaching method on academic self-concept, 9th National Conference on Modern Studies and Research in Educational Sciences, Psychology and Counseling in Iran, Tehran (In Persian). https://civilica.com/doc/1842987/ Fisher M, King J, Tague G. (2001). Development of a self-directed learning readiness scale for nursing education. Nurs Educ Today, 21(7), pp 516-525. DOI: 10.1054/nedt.2001.0589 Garshasbi, A., Fathi vajargah, K., & Arefi, M. (2019). The effect of Cooprative Learning and Self-evaluation on self motivation of students with the approach of jigsaw. Journal of New Approaches in Educational Administration, 10(37), 45-68. (In Persian). 20.1001.1.20086369.1398.10.37.3.7 ghorbanzadeh, P. (2021). Comparison of the effect of reverse education and traditional education on the academic motivation of elementary students in mathematics. Applied Educational Leadership, 1(4), 69-80. (In Persian) http://noo.rs/h1U19 Hernández, R. (2012). Collaborative learning: increasing students’ engagement outside the classroom. US-China Education Review, A (9), 804-812. 10.1080/09571736.2018.1528297 Huang, M. Y., Tu, H. Y., Wang, W. Y., Chen, J. U., Yu, Y. T., & Chou, C. C. (2017). Effects of cooperative learning and concept mapping intervention on critical thinking and basketball skills in elementary school. Thinking Skills & Creativity, 23, 207-216. DOI:10.1016/j.tsc.2017.01.002 Javadi N., Panah Ali, A. Alivandi Vafa M. (2020). Comparison of the effectiveness of reverse class teaching method and lecture method on students' academic enthusiasm. Research in Teaching, 8(2), 176-161. (In Persian) doi: https://doi.org/10.34785/J012.2020.279 Lee, G., & Wallace, A. (2018). Flipped learning in the English as a foreign language classroom: Outcomes and perceptions. TESOL quarterly, 52(1), 62-84. DOI:10.1002/tesq.372 Li, H., Majumdar, R., Chen, M. R. A., & Ogata, H. (2021). Goal-oriented active learning (GOAL) system to promote reading engagement, self-directed learning behavior, and motivation in extensive reading. Computers & Education, 171, 104239. DOI:10.1016/j.compedu.2021.104239 Li, Zhiyong, Li, Jiaying. (2022). Using the Flipped Classroom to Promote Learner Engagement for the Sustainable Development of Language Skills: A Mixed-Methods Study. https://doi.org/10.3390/su14105983 Liu, S.-N. C., & Beaujean, A. A. (2017). The effectiveness of team-based learning on academic outcomes: a meta-analysis. Scholarship of Teaching and Learning in Psychology, 3(1), 1-14. https://doi.org/10.1037/stl0000075 Mahmodi, A., Yarahmadi, Y. and Moradi, O. (2023). Comparing the Effectiveness of Reverse Learning Model and Cooperative Learning on the Academic Engagement of Secondary School Students. Sociology of Education, 10(1), 366-376. (In Persian) doi: 10.22034/ijes.2023.2003494.1415 Moradi Doliskani M, yonespor eisaloo Z, Moradi R. (2022) The Effect of Flipped Classroom on Academic Self-Efficacy and Self-Directed Learning among Students in English Lesson. Educ Strategy Med Sci, 15 (1) :10-18. (In Persian) URL: http://edcbmj.ir/article-1-2085-fa.html Mousavi, Sh, Sardari, B. (2019). Determining the effectiveness of the participatory learning model on self-directed learning (self-management, willingness to learn, and self-control) of female students. Scientific Journal of Education and Evaluation, 12(46), 32-20. (In Persian) http://noo.rs/wic8O Nadi M A, Sadjadian I. (2011). Validation Of A Self- Directed Learning Readiness Scale For Medical And Dentistry Students. Iranian Journal of Medical Education, 11 (2), 174-182. (In Persian) URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1274-fa.html O'Neil K, Kelly T, Bone S, editors. (2012). We turned learning on its ear: Flipping the developmental classroom. EdMedia Innovate Learning; Association for the Adv of Compg in Edu (AACE). Overmyer, J. (2013). Teacher vodcasting and flipped classroom network - A professional learning community for teachers using vodcasting in the classroom. Teacher Vodcasting and Flipped Classroom Network. Retrieved October 23. DOI:10.21608/edusohag.2021.130232 Quds Online (2022). Students with academic failure. News code 802397. (In Persian) www.qudsonline.ir Reaisi Sarteshnizi E, Ghazanfari A. (2023). Comparison of The Effectiveness of Concept Map Training and Reverse Training on Academic Self-Efficiency and Academic Trust of Sixth Grade Elementary Students in Shahrekord City. JNIP, 17 (21), 1-12 Roach, T. (2014). Student perceptions toward flipped learning: New methods to increase interaction Rowe, M., Frantz, J., & Bozalek, V. (2013). Beyond knowledge and skills: the use of a Delphi study to develop a technology-mediated teaching strategy. BMC Medical Education, 13(1), 51. DOI:10.1186/1472-6920-13-51 Saeidi, A., Ebrahimi Dabagh., M. and Kakshour, H. (2022). Investigating the effect of reverse classroom teaching on students' self-directed learning attitudes and learning skills in physics. Research in Experimental Science Education, 1(2), 1-9. (In Persian) 20.1001.1.27834387.1401.1.2.1.2 samavi, S., javidi, H., kazemi, S., & bagholi, H. (2021). Comparison of the Effectiveness of Training Based on Flipped Learning and Training Based on Participatory Learning on Academic Achievement, Academic Self-Regulation and Academic Engagement of Sixth Elementary School Students in Lamerd City. Psychological Models and Methods, 11(42), 48-58. (In Persian) 20.1001.1.22285516.1399.11.42.4.0 Sawatsky, A. P., Ratelle, J. T., Bonnes, S. L., Egginton, J. S., & Beckman, T. J. (2017). A model of self-directed learning in internal medicine residency: aqualitative study using grounded theory. BMC Medical Education, 17(1), 31. DOI:10.1186/s12909-017-0869-4 Seif, A (2022). Modern Educational Psychology, Psychology of Learning and Education. Seventh Edition. Twenty-eighth Printing. Tehran: Doran. (In Persian) Shahmohammadi, N., Sobhsninejad, M., & Hojatti, R. (2020). Review on the Effectiveness of Flipped learning Method on Increasing the Self-directed learning and Academic Achievement of sixth grade elementary students in Science Course. Teaching and Learning Research, 17(1), 77-90. (In Persian) doi: 10.22070/tlr.2021.10220.0 Strayer, J. F. (2012). How learning in an inverted classroom influences cooperation, innovation and task orientation. Learning Environments Research, 15(2), 171–193. https://doi.org/10.1007/s10984-012-9108-4 Sultan, S., & Hussain, I. (2012). Comparison between individual and collaborative learning: determining a strategy for promoting social skills and self esteemamong undergraduate students. J Educ Res, 15(2), 35-44. Corpus ID: 140310022 Yin, H. (2020). Exploring the Effectiveness of a Flipped Classroom with Student Teaching. Ejournal of Business Education & Scholarship of Teaching, 14(1), 66 – 78. DOI: 10.4236/ojapps.2023.1311157 Zāhediyān, M., Nāmi, K. (2023). The effectiveness of flipped teaching method on the self-directed learning and self-efficacy of Farhangian University students (Case study: Students of Bandar Abbās Farhangian University, Women's Campus). Journal of Educational Innovations, 22(3), 125-148. (In Persian) doi: 10.22034/jei.2023.374569.2516 Zakaria, E., Solfitri, T., Daud, Y., & Abidin, Z. (2017). Effect of cooperative learning on secondary school students’ mathematics achievement. Creative Education, 4, 98-100. DOI:10.4236/ce.2013.42014 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 69 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 17 |