
تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,333 |
تعداد مقالات | 16,347 |
تعداد مشاهده مقاله | 53,202,710 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,803,405 |
سلطهجویی نظام گفتمانی در سروده های مالدورور | ||
Recherches en Langue et Littérature Françaises | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 اسفند 1403 | ||
نوع مقاله: Research Paper | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/rllfut.2024.59819.1427 | ||
نویسندگان | ||
حسن زختاره* 1؛ اسماعیل فرنود2 | ||
1عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه بوعلی سینا | ||
2عضو هیأت علمی گروه زبان فرانسه دانشگاه علامه طباطبائی | ||
چکیده | ||
ناهمگن بودن سرودههای مالدورور بهحدی است که هرگونه تلاشی برای گنجاندن این متن در یک گونة ادبی خاص بیگمان با شکست روبرو خواهد شد. گرچه بسیاری این متن بهظاهر منثور نیمة دوم سدة نوزدهم را در ادبیات منظوم جای می-دهند، اما تردیدی نیست که ورای بیانسجامی ظاهری و هنجارشکن این متن بدیع، وجود یک راوی اقتدارطلب اما شاید تنها عنصری باشد که پیوند و انسجام درونی شش سروده را تضمین میکند. سلطهجویی روایت تا آنجا پیش میرود که همزمان با برتری یافتن حجم گفتمان بر حکایت، راوی هرگز به خوانندة متن لوترهآمون اجازه نمیدهد تا با داستان آن همذاتپنداری کرده و به اصطلاح با تن دادن به توهم ارجاعی از خوانندة آرمانی متن دور گشته و به خوانندة بد بدل گردد. ارجاع مداوم روایت به کنش روایتپردازی با گسستن جریان داستان، سخن گفتن با روایتشنو و تفسیر گفتهها و داستان، همگی بر حضور پررنگ راوی و روایتپردازی در سروده-های مالدورور صحه میگذراند. تردیدی نیست که وجود چنین روایتی خودبازتاب و خودشیفته، در همان نخستین سطور اولیة متن افق انتظار خوانندة سدة نوزدهم را به چالش میکشد و از او خوانشی سراسر آگاهانه میطلبد، خوانشی که خواننده را در جستجوی بیپایان معنا ناکام میگذارد و همواره او را با پرسشهای بنیادینی پیرامون چیستی و کارکردهای انگارههای مهمی چون نوشتار، خوانش، روایت، مولف و ادبیات مواجه میسازد. | ||
کلیدواژهها | ||
نوشتار خودآگاه؛ خوانش آگاهانه؛ سرودههای مالدورو؛ روایتشناسی؛ نظام گفتمانی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |