
تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,333 |
تعداد مقالات | 16,339 |
تعداد مشاهده مقاله | 53,194,281 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,793,204 |
وضعیت گذران اوقات فراغت دانشجو معلمان با تاکید بر فهم جامعه شناسانه از سبک زندگی | ||
جامعه شناسی سبک زندگی | ||
دوره 9، شماره 2، تیر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهناز بزمی* 1؛ علی مرادی2؛ سید کمال حسینی3 | ||
1عضو گروه علوم اجتماعی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید هاشمی نژاد مشهد و رییس پردیس | ||
2دانشیار گروه جامعه شناسی، واحد اسلام آبادغرب، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلام آبادغرب، کرمانشاه، ایران. | ||
3عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی پردیس شهید بهشتی مشهد | ||
چکیده | ||
مطالعه اوقات فراغت و نحوه گذران آن یکی از مقولات فرهنگی – اجتماعی مهم در جامعه معاصر است و توجه به مقوله فراغت در سیاستگذاریهای فرهنگی عامل بسیار موثری در فرایند جامعه پذیری است. هدف اصلی این پژوهش شناخت وضعیت گذران اوقات فراغت دانشجو معلمان به منظور دستیابی به فهم جامعه شناختی گذران اوقات فراغت است. پژوهش با روش پیمایشی با ابزار پرسشنامه و شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای با تخصیص متناسب به منظور تعیین حجم نمونه از جامعه آماری (کلیه دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان پردیس های مشهد) صورت گرفت. برای روایی صوری بر مبنای چارچوب نظری و مراجعه به نظر متخصصان، گویه های مورد استفاده برای سنجش متغیرها مورد اجماع قرار گرفتند. برای محاسبه پایایی ابزار پژوهش از آلفای کرونباخ استفاده گردید که برای متغیر اوقات فراغت برابر 79/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS در دو بعد توصیفی و استنباطی استفاده گردید. نتایج حاصل نشان می دهد میانگین گذران اوقات فراغت در کل برای دانشجو معلمان برابر 43/107 است؛ که این میانگین در مقایسه با میانگین مورد انتظار (114) پایین تر است و نشان می دهد که وضعیت گذران اوقات فراغت دانشجو معلمان از حد متعادل و مورد انتظار جامعه پایین تر است. نتایج نشان می دهد که رشته تحصیلی، تحصیلات همسر، وضعیت تاهل و محل سکونت، تاثیری بر فعالیتهای فراغتی نداشت. اما جنسیت، تحصیلات پدر و مادر، درآمد و سرگرمی تاثیر معنادار داشت. در نهایت سبک زندگی دانشجو معلمان غیرفعال است. | ||
کلیدواژهها | ||
"؛ اوقات فراغت"؛ سبک زندگی"؛؛ "؛ ذائقه فرهنگی"؛ فراغت فعال"؛؛ "؛ فراغت غیر فعال" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3 |