
تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,333 |
تعداد مقالات | 16,339 |
تعداد مشاهده مقاله | 53,194,020 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,793,097 |
تاملی بر تجارب مدگرایی دختران و عوامل آن، مطالعه موردی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهرستان نقده | ||
جامعه شناسی سبک زندگی | ||
دوره 9، شماره 1، فروردین 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
معصومه قاسمی* 1؛ حمزه سلمان پور2؛ ناصر قلی زاده3 | ||
1گروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2دانشکده روان شناسی، گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نقده، نقده، ایران | ||
3وزارت آموزش و پرورش، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
مد از درون تحولات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی قرن هفده سربرآورده و تبدیل به بخشی از سبک زندگی عموم در سراسر جهان شده است. مدگرایی بخشی از تجربه و زیست نوجوان در عصر حاضر نیز که رسانه بویژه رسانه های خارجی فعالانه آن را تقویت می کنند. رسانههای تصویری و بویژه ماهواره، از مهمترین ابزارهای جهانیسازی محسوب میشوند که در همگون کردن و ادغام فرهنگهای دیگر در فرهنگ غربی سهم مهمی ایفا میکنند. هدف اساسی مقاله پیش رو، فهم تجربه زیسته دختران دانش آموز از مد و مطالعه عوامل موثر بر مدگرایی در بین آنها است. در این مطالعه، از نظریههای رسانه، نظریه های جامعه شناختی مدگرایی و رویکردهای پدیدارشناختی به مد استفاده شده است. این مطالعه در گردآوری داده های کمی و کیفی از روش پیمایشی و پدیدارشناسی تفسیری بهره می برد. برای تحلیل داده ها از آزمونهای پیرسون و رگرسیون و نیز روش کلایزی استفاده شد. یافتهها نشان میدهد، درآمد، میزان تماشای ماهواره و میزان رضایتمندی با مدگرایی دختران دبیرستانی رابطه داشته و مضامین درماندگی، پوچی، مدگرایی فراغتی و مدگرایی اعتراضی در تجربه زیسته مشارکت کنندگان از مد احصاء گردید. با توجه به گرایش بالای نوجوانان به مدگرایی و آشکار بودن بحران هویت در آنان، شناخت پدیده مد با تمرکز بر تجارب اول شخص (تجارب نوجوانان) و نیازهای مغفول مانده آنان حائز اهمیت است. | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی: ماهواره؛ مدگرایی؛ تجربه زیسته؛ شهرستان نقده | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |