| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,424 |
| تعداد مقالات | 17,550 |
| تعداد مشاهده مقاله | 56,890,466 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,872,909 |
تاملی بر تجارب مدگرایی دختران و عوامل آن، مطالعه موردی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهرستان نقده | ||
| جامعه شناسی سبک زندگی | ||
| دوره 9، شماره 1، فروردین 1403، صفحه 11-22 اصل مقاله (1.08 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/sls.2024.19327 | ||
| نویسندگان | ||
| معصومه قاسمی* 1؛ حمزه سلمان پور2؛ ناصر قلی زاده3 | ||
| 1گروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
| 2دانشکده روان شناسی، گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نقده، نقده، ایران | ||
| 3وزارت آموزش و پرورش، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| مد از درون تحولات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی قرن هفده سربرآورده و تبدیل به بخشی از سبک زندگی عموم در سراسر جهان شده است. مدگرایی بخشی از تجربه و زیست نوجوان در عصر حاضر نیز که رسانه بویژه رسانه های خارجی فعالانه آن را تقویت می کنند. رسانههای تصویری و بویژه ماهواره، از مهمترین ابزارهای جهانیسازی محسوب میشوند که در همگون کردن و ادغام فرهنگهای دیگر در فرهنگ غربی سهم مهمی ایفا میکنند. هدف اساسی مقاله پیش رو، فهم تجربه زیسته دختران دانش آموز از مد و مطالعه عوامل موثر بر مدگرایی در بین آنها است. در این مطالعه، از نظریههای رسانه، نظریه های جامعه شناختی مدگرایی و رویکردهای پدیدارشناختی به مد استفاده شده است. این مطالعه در گردآوری داده های کمی و کیفی از روش پیمایشی و پدیدارشناسی تفسیری بهره می برد. برای تحلیل داده ها از آزمونهای پیرسون و رگرسیون و نیز روش کلایزی استفاده شد. یافتهها نشان میدهد، درآمد، میزان تماشای ماهواره و میزان رضایتمندی با مدگرایی دختران دبیرستانی رابطه داشته و مضامین درماندگی، پوچی، مدگرایی فراغتی و مدگرایی اعتراضی در تجربه زیسته مشارکت کنندگان از مد احصاء گردید. با توجه به گرایش بالای نوجوانان به مدگرایی و آشکار بودن بحران هویت در آنان، شناخت پدیده مد با تمرکز بر تجارب اول شخص (تجارب نوجوانان) و نیازهای مغفول مانده آنان حائز اهمیت است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| واژگان کلیدی: ماهواره؛ مدگرایی؛ تجربه زیسته؛ شهرستان نقده | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 227 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 315 |
||