
تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,327 |
تعداد مقالات | 16,307 |
تعداد مشاهده مقاله | 53,171,827 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,783,219 |
تکثر عقیدتی حروفیان و واکنش شیعیان به عقاید حروفیه | ||
تاریخ فرهنگ ایران | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 اسفند 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under (CC BY-NC 4.0) license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/ihc.2025.19314 | ||
نویسندگان | ||
ولی دین پرست* 1؛ بابک فرزام2 | ||
1دانشیار گروه تاریخ دانشگاه تبریز | ||
2دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ ایران بعد از اسلام | ||
چکیده | ||
با گسترش جنبش حروفیه این تصور در جهان اسلام گسترش یافت که بیشتر پیروان فضل الله حروفی، شیعه مذهب هستند. ذکر اسامی امامان شیعه در آثار فضل الله حروفی و عماد الدین نسیمی و اعتقاد به مهدویت و ظهور منجی از اشتراکات عقیدتی حروفیه و شیعیان را از نشانه های بارز شیعه بودن حروفیه ذکر می کردند. هر چند در بین پیروان حروفیه فرق دیگر مانند اهل سنت نیز وجود داشتند. اما تعدادی از شیعیان نیز به این گروه پیوسته بودند. با آشکار شدن عقاید غلوآمیز و الحادی فضل الله حروفی سبب شد بسیاری از شیعیان در شهرها توبه کرده از حروفیه جدا شوند، علمای شیعه در واکنش به شیعه بودن حروفیان آنان را شیاطین نامیده و شیعه بودن آنان را رد نمودند. بررسی تکثر عقیدتی حروفیه و انتساب تشیع به حروفیه و واکنش شیعیان به این انتساب موضوع بحث این مقاله است که به شیوه تحلیلی و با استناد به منابع تاریخی و پژوهش های معاصر به تبیین آن پرداخته و در نتیجه گیری نشان داده شده است که پیروان حروفیه از فرق و مذاهب مختلف بوده و شیعیان با درک تفکرات الحادی فضل الله حروفی راه خود را از پیروان فضل جدا ساخته به مخالفت با آنان پرداختند. | ||
کلیدواژهها | ||
حروفیه؛ ایران؛ شیعیان؛ اهل سنت؛ علمای شیعه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 10 |