
تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,327 |
تعداد مقالات | 16,307 |
تعداد مشاهده مقاله | 53,171,693 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,782,667 |
ارائه الگوی برنامه درسی تنوع گرا مبتنی بر نظریه انعطاف پذیری شناختی | ||
برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 14، تیر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2025.63072.1151 | ||
نویسنده | ||
زهره karami* | ||
استادیار، گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش، ارائه الگوی برنامه درسی تنوع گرا مبتنی بر نظریه انعطاف پذیری شناختی است. این مطالعه یک پژوهش کیفی است که برای پاسخ به سؤال اول پژوهش از شیوه مرور نظام مند استفاده شده است. در این پژوهش، برای جمع آوری داده های مربوط به سؤال اول پژوهش، به جستجوی مقالات، پایان نامه ها و متون مرتبط از پایگاه های معتبر اینترنتی از سال 1988 تا 2020 پرداخته شد. . در نهایت، از میان این منابع، 28 منبع از مرتبط ترین متون مرتبط با سؤالات پژوهش، انتخاب شده و از طریق روش تحلیل مضمون، تحلیل شدند. بر اساس یافته ها، تعاریف، اهداف، اصول و معیارها و تأکیدات حوزه تدریس و یادگیری از جمله مضامین اصلی نظریه انعطاف پذیری شناختی بودند. مضامین فرعی مرتبط به هر مضمون اصلی نیز شناسایی شدند. بعد از شناخت ویژگی های نظریه انعطاف پذیری شناختی، بر اساس ویژگی ها، عناصر برنامه درسی تنوع گرا طراحی شد. تنوع در نوع، سطح، شکل، و پیچیدگی از جمله مهمترین ویژگی های برنامه درسی تنوع گرا بود. بعد از طراحی الگوی برنامه درسی تنوع گرا، برنامه مذکور در اختیار 10 نفر از متخصصان برنامه درسی قرار گرفت که 90 درصد، عناصر مختلف برنامه را تأیید نمودند. در این الگوی برنامه درسی، کلیه عناصر برنامه درسی (اهداف، محتوا، روش، فعالیت و ارزشیابی) در ابعاد و اشکال، متنوع و گوناگون طراحی شده اند. برنامه درسی تنوع گرا به عنوان راهنمای عمل در تربیت افرادی با ذهن های خلاق، نوآور و انعطاف پذیر می تواند راهگشا باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
الگوی برنامه درسی؛ عناصر برنامه درسی؛ برنامه درسی تنوع گرا؛ نظریه انعطاف پذیری شناختی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 29 |