
تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,327 |
تعداد مقالات | 16,307 |
تعداد مشاهده مقاله | 53,171,601 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,781,912 |
اثربخشی روش تدریس مبتنی بر رویکرد سازنده گرایی بایبی بر حل مسئله، ادراک سودمندی تکالیف تحصیلی و اهداف پیشرفت دانش آموزان در درس شیمی | ||
برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 14، تیر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2025.65832.1227 | ||
نویسندگان | ||
جعفر بهادری خسروشاهی* 1؛ زبیر صمیمی2 | ||
1استادیار روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران | ||
2استادیار گروه روانشناسی و تکنولوژی آموزشی، دانشگاه بینالملی چابهار، چابهار، ایران | ||
چکیده | ||
زمینه و اهداف: هدف پژوهش حاضر اثربخشی روش تدریس مبتنی بر رویکرد سازنده گرایی بایبی بر حل مسئله، ادراک سودمندی تکالیف تحصیلی و اهداف پیشرفت دانشآموزان در درس شیمی بود. روش ها: طرح پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر پایه یازدهم تجربی دوره متوسطه دوم شهرستان چابهار در سال تحصیلی 1404-1403 بودند که پس از اعمال ملاکهای خروج، 30 نفر شرکتکننده در پژوهش به صورت تصادفی انتخاب شده و به عنوان نمونه آماری با گمارش تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و گواه قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه جهتگیری هدف پیشرفت الیوت و مکگرگور، مقیاس سودمندی ادراک شده تکالیف تحصیلی میلر و همکاران و پرسشنامه هپنر و پترسون استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با روش آماری تحلیل کواریانس انجام گرفت. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که روش تدریس مبتنی بر رویکرد سازنده گرایی بایبی بر حل مسئله، ادراک سودمندی تکالیف تحصیلی و اهداف پیشرفت دانشآموزان در درس شیمی تأثیر دارد (01/0≥P). در واقع روش تدریس مبتنی بر رویکرد سازندهگرایی بایبی باعث افزایش حل مسئله و مؤلفههای اعتماد به حل مسئله، اعتماد به خود و کنترل شخصی، جهتگیری هدف تسلط- گرایش و عملکرد- گرایش و ادراک سودمندی تکالیف تحصیلی در دانشآموزان میشود. نتیجه گیری: با توجه به تأثیر روش تدریس بایبی بر میزان متغیرهای اهداف پیشرفت، حل مسئله و ادراک سودمندی تکالیف تحصیلی درس شیمی، به کارگیری این روش تدریس به معلمان در مدارس توصیه میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
اهداف پیشرفت؛ ادراک سومندی تکالیف تحصیلی؛ حل مسئله؛ روش تدریس بایبی؛ شیمی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 31 |