
تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,327 |
تعداد مقالات | 16,307 |
تعداد مشاهده مقاله | 53,171,419 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,781,712 |
اثربخشی آموزش به روش نقشه مفهومی بر تفکر تحلیلی و خودتنظیمی دانشآموزان پسر دوره ابتدایی | ||
برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 14، تیر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2025.64780.1200 | ||
نویسندگان | ||
حافظ صاحب یار* 1؛ مرضیه سرداری2؛ رضا آخوندی خالان3 | ||
1گروه آموزش روان شناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران. | ||
2دکتری برنامهریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، تبریز، تبریز، ایران. | ||
3کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور واحد تبریز، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
زمینه و اهداف: مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش به روش نقشه مفهومی بر تفکر تحلیلی و خودتنظیمی دانشآموزان پسر ابتدایی در شهر تبریز انجام یافته است. روش ها: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی در حال تحصیل سال 1403-1402 تبریز تشکیل دادند. از جامعه مذکور 40 نفر به عنوان نمونه آماری به صورت در دسترس انتخاب و بطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند و گروه آزمایش برنامه آموزش به روش نقشه مفهومی را در 8 جلسه دریافت نمودند. ابزار پژوهش پرسشنامه تفکر خلاق پیتر هانی، پرسشنامه خود تنظیمی بوفارد(1995) بودند. با استفاده از آزمون کوواریانس، اثر بخشی آموزش به روش نقشه مفهومی بررسی شد. یافتهها: نشان داد که برنامه آموزش به روش نقشه مفهومی بر تفکر تحلیلی و خود تنظیمی دانش آموزان تاثیر مثبتِ معنی داری دارد. نتیجه گیری: با لحاظ یافتههای این پژوهش و پشتوانهی نظری وتجربی این حوزه توصیه میشود از این روش درنظام آموزشی استفاده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش به روش نقشه مفهومی؛ تفکر تحلیلی؛ خودتنظیمی؛ دانشآموزان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 18 |