
تعداد نشریات | 44 |
تعداد شمارهها | 1,327 |
تعداد مقالات | 16,307 |
تعداد مشاهده مقاله | 53,171,792 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,783,187 |
اهمیت روش آموزشمحور دانش منطق و معرفتشناسی نوصدرایی برای تعریف اصطلاحات علمی؛ موردپژوهی تعریف اصطلاح «تکنولوژی» | ||
مجله پژوهش های فلسفی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 29 بهمن 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jpiut.2025.65527.3987 | ||
نویسندگان | ||
مهدی گراشی* 1؛ احمد خلیفه2 | ||
1فارغ التحصیل دانشگاه سلمان فارسی کازرون رئیس اداره سوادآموزی شهرستان بوشهر | ||
2استادیار دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی دانشگاه آزاد اسلامی گناوه | ||
چکیده | ||
چکیده هدف: جامعه دانشگاهیان پدیده تکنولوژی با این مسئله مزمن مواجه هستند که از تکنولوژی تعریف دقیق، جامع و واحدی نشده است و حتی برخیشان دستیابی به چنین تعریفی را غیرممکن یا بیفایده دانستهاند. هدف این پژوهش انتخاب راهی برای حل این مسئله و تولید دانش جدید در مبحث تعریف تکنولوژی است. برای دستیابی به این هدف از این مسئله سه پرسش مطرح شد: پرسش اصلی: «آیا میتوان به تعریف دقیق، جامع و واحدی از تکنولوژی دست یافت؟». پرسشهای فرعی: 1- «دانش منطق چگونه نواقص تعاریف قبلی و فعلی تکنولوژی را کشف و ارزیابی میکند؟» 2- «دانش منطق چگونه به تعریف دقیق، جامع و واحدی از تکنولوژی دست مییابد؟». روش: ابتدا با پیمایشهای اینترنتی پژوهشهای مناسب انتخاب شدند. سپس تعاریف مختلف تکنولوژی با قواعد تعریف در دانش منطق و معرفتشناسی اسلامی شیعی اثنی عشری نوصدرایی و استدلال قیاسی، ارزیابی و ارزشیابی شده و پاسخها معلوم گردید. در آخر تعریف جدیدی ارائه شد که فاقد نواقص تعاریف قبلی و منطبق با ضوابط دانش مذکور است. یافتهها: اثبات شد که امکان رسیدن به تعریف دقیق، جامع و واحد تکنولوژی از راه مبناگرایی وجود دارد. نتیجهگیری: این یافتهها میتوانند در رفتار نگرشی، اجتماعی، آموزشی و یادگیری تمام ذینفعان تکنولوژی پس از فهمیدن این نکته که پدیده تکنولوژی چیزی جدای از وجود خود انسان نیست، تغییرات مثبتی در جهت وحدتگرایی و بهرهبرداریهای مثبت، ایجاد کند. | ||
کلیدواژهها | ||
تعریف؛ تکنولوژی؛ شناخت؛ معرفتشناسی؛ منطق | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 30 |