
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,414 |
تعداد مقالات | 17,372 |
تعداد مشاهده مقاله | 56,027,530 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,255,775 |
ارزیابی اهمیت عوامل موثر بر حفظ و گسترش سهم بازار مواد غذایی فرآوری شده در بازارهای جهانی | ||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | ||
مقاله 9، دوره 8، شماره 2 - شماره پیاپی 30، شهریور 1404، صفحه 171-196 اصل مقاله (1.29 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2025.65008.2296 | ||
نویسندگان | ||
محمدطاها اسمعیل زاده آشینی* 1؛ مهدی عزیزی2 | ||
1گروه مدیریت کسب و کار، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران | ||
2گروه علوم تصمیم و سیستمهای پیچیده، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
صنعت مواد غذایی فرآوریشده به دلیل تأمین امنیت غذایی، کاهش وابستگی به واردات و ایجاد ارزش افزوده از منابع کشاورزی، نقشی حیاتی در اقتصاد ایران ایفا میکند. اهمیت این صنعت با توجه به شرایط تحریمی و نوسانات اقتصادی، بهویژه از منظر صادرات، دوچندان میشود؛ چرا که صادرات این محصولات، با افزایش درآمدهای ارزی به بهبود تراز تجاری کشور کمک میکند. در فضای رقابتی تجارت جهانی، حفظ و گسترش سهم بازار مواد غذایی فرآوریشده مستلزم شناسایی و تقویت عوامل کلیدی مؤثر بر رقابتپذیری است. بر این اساس، این پژوهش، با رویکردی نوآورانه از نظر روششناسی و موضوع، با هدف شناسایی و ارزیابی این عوامل در دو مرحله صورت گرفت. در مرحله نخست، دو راهبرد مرور ادبیات و مصاحبه با خبرگان، برای جمع آوری اطلاعات مورد استفاده قرار گرفت و سپس بر اساس فرایند تحلیل محتوای کیفی 16عامل اثرگذار بر حفظ و گسترش سهم بازار شناسایی گردید. در گام بعدی با بهره گیری توأمان از دو رویکرد عینی گرا و خبره محور برای شناسایی میزان اهمیت هر یک از این عوامل تلاش شد. به این منظور با استفاده از روشهای فوکام و مِرِک، که از روشهای معتبر و نوین تصمیم گیری چندمعیاره هستند، وزن و اهمیت هر یک از عوامل شناسایی گردید. نتایج نشان داد عواملی همچون نرخ ارز، مشوقهای صادراتی، تعهدات ارزی، کیفیت محصولات و انطباق با استانداردهای بینالمللی بیشترین نقش را در موفقیت صادرات مواد غذایی فرآوریشده ایفا میکنند. | ||
کلیدواژهها | ||
صادرات؛ تصمیمگیری چندمعیاره؛ تکنیک مرک؛ تکنیک فوکام؛ سهم بازار | ||
مراجع | ||
آبنار، شهیاد، حسینی، سید صفدر، و مقدسی، رضا. (1399). عوامل مؤثر بر صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی ایران با تأکید بر شاخص رقابتپذیری نرخ ارز واقعی ترکیبی. فصلنامه اقتصاد کشاورزی و توسعه، 28(1)، 1-24.
اکبری، عباداله، عالی، صمد، علویمتین، یعقوب، و محمودزاده، مرتضی. (1399). مقایسه مشوقهای صادراتی ایران و ترکیه در راستای ارائه مشوقهای مناسب برای افزایش صادرات ایران. مدیریت کسبوکارهای بینالمللی، 3(4)، 107-127.
اسدنژاد، محمد، رضوانی، مهران، و سخدری، کمال. (1403). شناسایی ابعاد بینالمللیسازی کسبوکارهای کوچک و متوسط صنایع غذایی در بازارهای نوظهور خاورمیانه. مدیریت کسبوکارهای بینالمللی، 7(2)، 23-40.
بهزادنیا، پویا، صنوبر، ناصر، و حسینی، سید صمد. (1398). تأثیر برنامههای تشویقی صادرات بر عملکرد صادراتی: نقش جذابیتهای بازارهای خارجی و قابلیتهای صادراتی. مدیریت کسبوکارهای بینالمللی، 2(3)، 63-85.
جعفری، مریم. (1401). بررسی عوامل مؤثر بر صادرات محصولات کشاورزی و غذایی منتخب ایران به افغانستان [پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد]. دانشکده کشاورزی.
حیدریزاد، زهرا، فضلزاده، علیرضا، احمدیان، وحید، و نقدی، سجاد. (1403). تأثیر تجارت الکترونیک بر صادرات: شواهد فراتحلیلی. مدیریت کسبوکارهای بینالمللی، 7(2)، 211-234.
خوشطینت، بهناز، شاهآبادی، ابوالفضل، شجاعیشاد، مصطفی، و مرادی، علی. (1398). تأثیر نوآوری بر سهم بازار کشورهای منتخب از صادرات غیرنفتی جهان. نشریه مدیریت نوآوری، 8(4)، 151-171.
خوشطینت، بهناز، شاهآبادی، ابوالفضل، و خوییاسکویی، محمدرضا. (1401). تأثیر فضای کسبوکار بر سهم بازار کشورهای منتخب از صادرات غیرنفتی جهان. نشریه بررسیهای بازرگانی، 20(112)، 1-24.
زارعی، عظیم، و سیاهسرانیکجوری، محمدعلی. (1402). طراحی و تبیین مدل سیستمی دیپلماسی تجاری در راستای صادرات پایدار شرکتهای دانشبنیان. مدیریت کسبوکارهای بینالمللی، 6(1)، 41-63.
سیدنژاد فهیم، سیدرضا، و اقدامی، اسماعیل. (1402). بررسی تأثیر استراتژیهای تجاری بر عملکرد صادراتی شرکتها. مدیریت کسبوکارهای بینالمللی، 6(3)، 131-151.
شمشادی، کتایون. (1400). بررسی عوامل مؤثر بر صادرات صنایع غذایی ایران. اقتصاد کشاورزی و توسعه، 29(3)، 239-262.
همتی، مریم، فیض، داود، آذر، عادل، و زارعی، عظیم. (1399). شناسایی مدلهای ذهنی مدیران شرکتهای صنایع غذایی از موانع توسعه صادرات (نمونهکاوی: مدیران شرکتهای لبنی). مدیریت بازرگانی، 12(1)، 198-226.
Aaker, David A. (2023). Strategic market management. John Wiley & Sons.
Ampuero, Olga, & Vila, Natalia. (2006). Consumer perceptions of product packaging. Journal of Consumer Marketing, 23(2), 100–112. https://doi.org/10.1108/07363760610655032
Appel, Gil, Grewal, Lauren, Hadi, Rhonda, & others. (2020). The future of social media in marketing. Journal of the Academy of Marketing Science, 48, 79–95. https://doi.org/10.1007/s11747-019-00695-1
Aujirpongpan, Somnuk, & Hareebin, Yutthana. (2020). The effect of strategic intuition, business analytic, networking capabilities and dynamic strategy on innovation performance: The empirical study Thai processed food exporters. The Journal of Asian Finance, Economics, and Business, 7(1), 259–268. https://doi.org/10.13106/jafeb.2020.vol7.no1.259
Ayan, Burak, Abacıoğlu, Sibel, & Basilio, Maria P. (2023). A comprehensive review of the novel weighting methods for multi-criteria decision-making. Information, 14(5), 285. https://doi.org/10.3390/info14050285
Bagaria, Neha, & Ismail, Siti. (2019). Export performance of China: A constant market share analysis. Frontiers of Economics in China, 14(1), 110–130. https://doi.org/10.3868/s060-008-019-0007-9
Benkovskis, Konstantins, Bluhm, Benjamin, Bobeica, Elena, & Osbat, Chiara. (2020). What drives export market shares? It depends! An empirical analysis using Bayesian model averaging. Empirical Economics, 59(3), 817–869. https://doi.org/10.1007/s00181-019-01727-z
Bohórquez, Edison, Pérez, Manuel, Alvarez, Ricardo, & Villón, Sofía. (2024). Marketing strategies and sales: Key factors for positioning and growth in the market. In J. L. Reis, M. Del Rio Araujo, L. P. Reis, & J. P. M. dos Santos (Eds.), Marketing and smart technologies. ICMarkTech 2022. Smart Innovation, Systems and Technologies (Vol. 344). Springer, Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-99-0333-7_27
Brzęczek, Tomasz. (2020). Optimisation of product portfolio sales and their risk subject to product width and diversity. Review of Managerial Science, 14(4), 1009–1027. https://doi.org/10.1007/s11846-018-0315-y
Busalim, Abdallah, Fox, Grace, & Lynn, Theo. (2022). Consumer behavior in sustainable fashion: A systematic literature review and future research agenda. International Journal of Consumer Studies. https://doi.org/10.1111/ijcs.12794
Day, George S. (1994). The capabilities of market-driven organizations. Journal of Marketing, 58(4), 37–52. https://doi.org/10.1177/002224299405800404
Deloitte Insights. (2022). 2022 Global marketing trends. Deloitte. https://www2.deloitte.com
Food and Agriculture Organization of the United Nations (FAO). (2021). The state of food and agriculture 2021. https://www.fao.org
Food and Agriculture Organization of the United Nations (FAO). (2024). Resilient food systems: Adaptive strategies to climate change. FAO Open Knowledge Repository. https://openknowledge.fao.org/handle/20.500.14283/cd1254en
Galanakis, Charis M. (2024). The future of food: Sustainable production, food security, and consumer health. Foods, 13(4), 506. https://doi.org/10.3390/foods13040506
Gerpott, Torsten J., & Berends, Jan. (2022). Competitive pricing on online markets: A literature review. Journal of Revenue and Pricing Management, 21, 596–622. https://doi.org/10.1057/s41272-022-00390-x
Grunert, Klaus G. (2005). Food quality and safety: Consumer perception and demand. European Review of Agricultural Economics, 32(3), 369–391. https://doi.org/10.1093/eurrag/jbi011
Haas, Rainer, Imami, Drini, Miftari, Iliriana, Ymeri, Pëllumb, Grunert, Klaus, & Meixner, Oliver. (2021). Consumer perception of food quality and safety in Western Balkan countries: Evidence from Albania and Kosovo. Foods, 10(1), 160. https://doi.org/10.3390/foods10010160
Henson, Spencer, & Reardon, Thomas. (2005). Private agri-food standards: Implications for food policy and the agri-food system. Food Policy, 30(3), 241–253. https://doi.org/10.1016/j.foodpol.2005.05.002
Hydock, Chris, Paharia, Neeru, & Blair, Sandra. (2020). Should your brand pick a side? How market share determines the impact of corporate political advocacy. Journal of Marketing Research, 57(6), 1135–1151.
International Monetary Fund (IMF). (2021). Exchange rate policy and export performance. https://www.imf.org
Jaffee, Steven, & Henson, Spencer. (2004). Standards and agro-food exports from developing countries: Rebalancing the debate (Vol. 3348). World Bank Publications.
Jiang, Hao, Cheng, Yan, Yang, Jie, & Gao, Song. (2022). AI-powered chatbot communication with customers: Dialogic interactions, satisfaction, engagement, and customer behavior. Computers in Human Behavior, 134, 107329. https://doi.org/10.1016/j.chb.2022.107329
Jongwanich, Juthathip. (2009). The impact of food safety standards on processed food exports from developing countries. Food Policy, 34(5), 447–457. https://doi.org/10.1016/j.foodpol.2009.05.003
Keller, Kevin Lane. (2001). Building customer-based brand equity: A blueprint for creating strong brands.
Keshavarz-Ghorabaee, Mehdi, Amiri, Mehran, Zavadskas, Edmundas Kazimieras, Turskis, Zenonas, & Antucheviciene, Jurgita. (2021). Determination of objective weights using a new method based on the removal effects of criteria (MEREC). Symmetry, 13(4), 525. https://doi.org/10.3390/sym13040525
Keskin, Halit, Ayar Şentürk, H., Tatoglu, Ekrem, Gölgeci, Ismail, Kalaycioglu, Okan, & Etlioglu, Hakan T. (2021). The simultaneous effect of firm capabilities and competitive strategies on export performance: The role of competitive advantages and competitive intensity. International Marketing Review, 38(6), 1242–1266. https://doi.org/10.1108/IMR-09-2019-0227
Kotler, Philip, & Keller, Kevin Lane. (2021). Marketing management (16th ed.). Pearson.
Krugman, Paul, & Obstfeld, Maurice. (2022). International economics: Theory and policy. Pearson.
Kumar, V. (Vishal), & Reinartz, Werner. (2018). Customer relationship management: Concept, strategy, and tools (3rd ed.). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-55380-0
Luiten, Claire M., Steenhuis, Ingrid H. M., Eyles, Helen, Ni Mhurchu, Cliona, & Waterlander, Wilma E. (2016). Ultra-processed foods have the worst nutrient profile, yet they are the most available packaged products in a sample of New Zealand supermarkets – Corrigendum. Public Health Nutrition, 19(3), 539–539. https://doi.org/10.1017/S1368980015002840
Machado, Priscila, Zinöcker, Markus, & Baker, Phillip. (2020). Ultra-processed foods and health outcomes: A narrative review. Nutrients, 12(7), 1955. https://doi.org/10.3390/nu12071955
Martínez, Sara, & Carballo, Juan. (2021). Physicochemical, sensory and nutritional properties of foods affected by processing and storage. Foods, 10(12), 2970. https://doi.org/10.3390/foods10122970
Pamučar, Dragan, Stević, Željko, & Sremac, Srdjan. (2018). A new model for determining weight coefficients of criteria in MCDM models: Full consistency method (FUCOM). Symmetry, 10(9), 393. https://doi.org/10.3390/sym10090393
Porter, Michael E. (1980). Competitive strategy: Techniques for analyzing industries and competitors. Free Press. (Republished with a new introduction, 1998). https://www.hbs.edu/faculty/Pages/item.aspx?num=195
Porter, Michael E. (1990). The competitive advantage of nations. Free Press.
Porter, Michael E., & Kramer, Mark R. (2019). Creating shared value. In G. G. Lenssen & N. C. Smith (Eds.), Managing sustainable business. Springer, Dordrecht. https://doi.org/10.1007/978-94-024-1144-7_16
Rodrik, Dani. (2018). What do trade agreements really do? The Journal of Economic Perspectives, 32(2), 73–90. https://doi.org/10.1257/jep.32.2.73
Suanin, Weerachai. (2023). Processed food exports from developing countries: The effect of food safety compliance. European Review of Agricultural Economics, 50(2), 743–770. https://doi.org/10.1093/erae/jbac030
Tussie, Diana. (2013). Trade diplomacy. In A. Cooper, J. Heine, & R. Thakur (Eds.), The Oxford handbook of modern diplomacy (online edn). Oxford Academic. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199588862.013.0035
United Nations Conference on Trade and Development (UNCTAD). (2020). Trade and development report. https://unctad.org
United Nations Conference on Trade and Development (UNCTAD). (2023). Trade in processed food. https://unctad.org/system/files/official-document/stat2023d4_en.pdf
Van Stralen, Karlijn J., Jager, Kitty J., Zoccali, Carmine, & Dekker, Friedo W. (2008). Agreement between methods. Kidney International, 74(9), 1116–1120.
Verhoef, Peter C., Kannan, P. K., & Inman, J. Jeffrey. (2015). From multi-channel retailing to omni-channel retailing: Introduction to the special issue on multi-channel retailing. Journal of Retailing, 91, 174–181. https://doi.org/10.1016/j.jretai.2015.02.005
Wood, Bradley, Williams, Olivia, Nagarajan, Vignesh, & Sacks, Gary. (2021). Market strategies used by processed food manufacturers to increase and consolidate their power: A systematic review and document analysis. Globalization and Health, 17, 1–23.
World Trade Organization (WTO). (2020). World tariff profiles 2020. https://www.wto.org
. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 350 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 35 |