| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,430 |
| تعداد مقالات | 17,607 |
| تعداد مشاهده مقاله | 57,250,796 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,071,711 |
شایستگیهای مورد نیاز معلمان ریاضی کارآمد: از دیدگاه دانشجو-معلمان رشته آموزش ریاضی | ||
| برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
| مقاله 3، دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 13، خرداد 1404، صفحه 32-59 اصل مقاله (966.99 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2025.64470.1189 | ||
| نویسندگان | ||
| فاطمه راعی* 1؛ فاطمه مردان اربط2 | ||
| 1گروه آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران | ||
| 2دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| با توجه به اهمیت یادگیری درس ریاضی و توسعه تفکر ریاضیاتی در دانشآموزان دوره متوسطه، نقش معلم ریاضی به عنوان یک عامل کلیدی در این فرآیند غیرقابل انکار است. هدف این تحقیق، شناسایی شایستگیهای عمومی، تخصصی و حرفهای مورد نیاز معلمان ریاضی کارآمد دوره متوسطه از دیدگاه دانشجو-معلمان رشته آموزش ریاضی است. این پژوهش به شیوه پژوهش کیفی، به روش پدیدارشناسی با جامعه پژوهشی دانشجو-معلمان سال آخر رشته آموزش ریاضی دانشگاه فرهنگیان شهر تبریز در سال تحصیلی 1403-1402 است. نمونهها بهصورت هدفمند انتخاب گردیدند و حجم آن با توجه به ماهیت پژوهش کیفی تا اشباع دادهها (31 نفر) ادامه یافت. دادهها از طریق مصاحبههای نیمه ساختارمند گردآوری گردید و با استفاده از روش پیشنهادی اسمیت (1995) تجزیه و تحلیل شد. برای ارزیابی اعتبار دادههای پژوهش، از روشهای برقراری ارتباط مناسب و جلب اعتماد، بازبینی مداوم دادهها، بررسی کفایت دادهها، مرور مضامین با مشارکتکنندگان و بررسی همکار استفاده گردید. چهار مضمون اصلی شامل تخصصها و مهارتهای علمی، مهارتهای تدریس و یادگیری، توانمندیهای اجتماعی و ارتباطی، و ویژگیهای رفتاری و شخصیتی استخراج شد. مضامین فرعی این پژوهش نشاندهنده اهمیت تسلط به دانش تخصصی و بهروز، آشنایی با فناوریهای نوین آموزشی، شناخت بدفهمیهای دانشآموزان و روشهای رفع آنها، مهارتهای ارتباطی قوی، توجه به تفاوتهای فردی، و ایجاد فضای حمایتی و انگیزشی در تدریس است. معلمان ریاضی برای ارائه آموزش مؤثر باید ترکیبی از مهارتهای علمی، ارتباطی، و شخصیتی را داشته باشند و با بهرهگیری از روشهای نوین و توسعه حرفهای مداوم، فرآیند یادگیری درس ریاضی را بهبود ببخشند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش ریاضی؛ روشهای تدریس؛ شایستگیها؛ معلم ریاضی؛ مهارت معلمی | ||
| مراجع | ||
|
اتابک، رضا و اتابک، مرضیه (1394). تاثیر معلم بر شخصیت اخلاقی دانشآموز. اولین همایش کلی راهکارهای توسعه و ترویج علوم تربیتی، روانشناسی، مشاوره و آموزش در ایران.
احمدی مقدم، حسین و احمدی مقدم، مقصود (1396). بررسی صلاحیتها و شایستگیهای مورد نیاز معلم حرفهای. یازدهمین کنگره ملی پیشگامان پیشرفت،تهران،https://civilica.com/doc/742434.
ادیب حاج باقری، محسن؛ پرویزی، سرور؛ صلصالی، مهوش (1389). روشهای تحقیق کیفی. انتشارات بشری.
بابائی، مهدی، و رستمی، منصور. (1401). بررسی نقش مهارتهای ارتباطی در شغل معلمی. کنفرانس ملی پژوهشهای سازمان و مدیریت. SID. https://sid.ir/paper/1016037/fa.
باکری، رویا. (۱۴۰۲). نقش مدیریت کلاس درس در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان و ایجاد جو مطلوب برای آموزش و یادگیری. پانزدهمین همایش ملی پژوهشهای مدیریت و علوم انسانی در ایران. 4471-4460.
تلخ آبی علی شاه، علیرضا، عباسی، رسول، لشکری پور، کبری، و تلخ آبی علی شاه، غلامرضا. (1389). بررسی مهارتهای ارتباطی در رفتار کلاسی معلمان و رابطه آن با درصد قبولی دانشآموزان دبیرستانهای شهر تهران. نوآوریهای مدیریت آموزشی (اندیشههای تازه در علوم تربیتی)، 5(3 (مسلسل 19))، 25-43. SID. https://sid.ir/paper/154216/fa.
جمشیدی بدربانی؛ عسگری، رقیه و باقری، مریم (1399). چگونه توانستم با استفاده از روشهای تدریس فعال و ایجاد موقعیتهای یادگیری کاربردی، میزان علاقه، انگیزه و پیشرفت دانشآموزان پایه ششم را در درس ریاضی بهبود بخشم؟. فصلنامه توسعه حرفهای معلم. 5 (1): 40-15.
خلیلی، سروناز و یوسفی، مریم و نوری، سمیرا و قلی پاشی، عبدالباسط(1403). نقش بازخورد در فرآیند یادگیری، ششمین همایش ملی پژوهشهای حرفهای در روانشناسی و مشاوره با رویکرد از نگاه معلم، میناب، https://civilica.com/doc/2080951.
خوشبخت، فریبا، لطیفیان، مرتضی(1390). بررسی رابطه بین ویژگیهای معلم، تدریس معلم و عملکرد ریاضی دانشآموزان. روانشناسی معاصر، 6(2)، 85-97.
ذوالفقاری، مهسا (1402). نقش روانشناسی تربیتی در تدریس معلمان، دهمین همایش ملی تازههای روانشناسی مثبت، بندرعباس، https://civilica.com/doc/2013294.
رضایی، منیره. (1398). شایستگیهای حرفهای معلمان: گذشته، حال و آینده. فصلنامه تعلیم و تربیت. شماره 138، 150-129.
زجاجی، ندا، خنیفر، حسین، آقاحسینی، تقی، و یزدانی، حمیدرضا (1396). شناسایی و تبیین شایستگیهای پایه و الزامات توسعه حرفهای مدرسان تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان. توسعهی آموزش جندی شاپور، 8 (ویژه نامه )، 149-159. SID. https://sid.ir/paper/228982/fa
زعفرانی فرد، سید مهرداد و سعیدی، مجتبی(1402). اهمیت توسعه حرفهای معلمان در بهسازی نظام آموزشی، دومین کنفرانس بین المللی سلامت، علوم تربیتی و روانشناسی،https://civilica.com/doc/1748082.
سیف، علی اکبر. (1373). ملاکهای شایستگی معلم. مدیریت در آموزش و پرورش، 3(4)، 14-19. SID. https://sid.ir/paper/432193/fa
شاهورانی، احمد، تلخابی علیشاه، غلامرضا (1388). بررسی رابطه ویژگیهای ارتباطات اثربخش معلم دانشآموز با یادگیری ریاضی. رهبری و مدیریت آموزشی، شماره3.
شنبدی، سارا (1402). همدلی معلم، پیش نیاز کلاس درس: مروری نظام مند، هفتمین کنفرانس بین المللی علوم انسانی، حقوق، مطالعات اجتماعی و روانشناسی،https://civilica.com/doc/1944471 .
ضامنی، فرشیده، و کاردان، سحر. (1389). تاثیر کاربرد فنآوری اطلاعات و ارتباطات در یادگیری درس ریاضی. فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 1(1)، 23-38. SID. https://sid.ir/paper/175297/fa
عبدالملکی، مریم و فروزانفر، فرزانه و عبدالملکی، ارینب و عبدالملکی، فاطمه(1401). دانشهای مورد نیازو توسعه حرفهای معلمان برای تدریس ریاضی، چهارمین کنفرانس آموزش و کاربرد ریاضیات، کرمانشاه، https://civilica.com/doc/1706746.
فتحی، معصومه، سعدیپور، اسماعیل، ابراهیمی قوام، صغری، دلاور، علی (1402). شناسایی ابعاد و مؤلفههای شایستگی حرفهای معلمان و ارائه مدل مفهومی در تراز جمهوری اسلامی ایران. فصلنامه علمی تربیت اسلامی. 18(46)، 125-146. 10.30471/edu.2023.9191.2725
گویا، زهرا، فدایی، محمدرضا، و آگاه، زینب. (1392). رویکردهای معلمان ریاضی به «گوش دادن» در کلاسهای درس: یک مطالعه پدیدارنگاری. نظریه و عمل در برنامه درسی، 1(1)، 27-48. SID. https://sid.ir/paper/241904/fa.
نصیرزاده، مصطفی؛ ولیزاده، علی و حاجی حسینلو، اکبر(1402). تعیین و اهمیت نقش مسئولیت پذیری معلم بر الگوپذیری و موفقیت تحصیلی دانشآموزان، اولین همایش بین المللی جامعه شناسی، علوم اجتماعی و آموزش و پرورش با رویکرد نگاهی به آینده، بوشهر،https://civilica.com/doc/1856538.
همتی، فاطمه و بخشی، معصومه(1396). بررسی علل بدفهمیهای دانشآموزان در درس ریاضی و ارایهی راه کار برای رفع آنها، اولین کنفرانس آموزش و کاربرد ریاضی، کرمانشاه،https://civilica.com/doc/657255.
Akbaş, E. E., Cancan, M., & Kiliç, E. (2019). Qualifications of an effective mathematicsteacher from the perspectives of 5th to 8th grade secondary schoolstudent. Universal journal of education research, 7(20), 536-549. Ball, D. L., Thames, M. H., & Phelps, G. (2008). Content knowledge for teaching: What makes it special? Journal of Teacher Education, 59(5), 389-407. Bitterlich, E. (2020). About real-world contexts in mathematics education and their impact on language and learning. Seventh ERME Topic Conference on Language in the Mathematics Classroom, Montpellier, France. ffhal-02970618. Bütüner, S. (2015). Impact of Using History of Mathematics on Students’ Mathematics Attitude: A Meta-Analysis Study. EUROPEAN JOURNAL OF SCIENCE AND MATHEMATICS EDUCATION. 3. 10.30935/scimath/9442.. Castillo, D. P., Carrión, J., Chamba, C., Jiménez-Gaona, Y., Rodríguez-Álvarez, M., & Lakshminarayanan, V. (2024). Teaching Math: A Review of Effective Teaching and Learning Strategies in Higher Education. 10.21203/rs.3.rs-4708199/v1. Darling-Hammond, L. (2000). Teacher quality and student achievement: A review of state policy evidence. Educational Policy Analysis Archives, 8(1), 1-44. Flavia, M. & Enachi-Vasluianu, L. (2016). THE IMPORTANCE OF ELEMENTS OF ACTIVE LISTENING IN DIDACTIC COMMUNICATION: A STUDENT’S PERSPECTIVE. CBU International Conference Proceedings. 4. 332. 10.12955/cbup.v4.776. Hadijah, H., Isnarto, I., Walid, W. (2022). The effect of immediate feedback on mathematics learning achievement. Journal Pijar Mipa. 17. 712-716. 10.29303/jpm.v17i6.4172. Hattie, J. (2009). Visible learning: A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. Routledge. Khaemba, N. (2019). The Effect of Teachers’ Use of Reinforcement on Learners’ Performance in English Language. Editon Consortium Journal of Literature and Linguistic Studies. 1. 116-129. 10.51317/ecjlls.v1i2.65. Khoo, N. A., Osman S., Daud M. F., Abu M. S., Ismail N., & Kumar J. A. (2022). Looking Through Different Points of Views: Characteristics of a Good Mathematics Teacher. ASM Science Journal, 17, 1-15. Kumar, N. (2023). Innovative Teaching Strategies for Training of Future Mathematics in Higher Education Institutions in India. Futurity Education, 3(1), 16–33. https://doi.org/10.57125/FED.2023.25.03.02 Marzano, R. J. (2003). Classroom management that works: Research-based strategies for every teacher. ASCD. Meyers, S., Rowell, K., Wells, M., & Smith, B. (2019). Teacher Empathy: A Model of Empathy for Teaching for Student Success. College Teaching. 67. 1-9. 10.1080/87567555.2019.1579699. Padmavathy, R. (2013). Effectiveness of Problem Based Learning In Mathematics. https://api.semanticscholar.org/CorpusID:6972856. Moustakas, C.E. (1994). Phenomenological Research Methods. Thousand Oaks, CA: Sage Publications. Pennings, H., Tartwijk, J., Claessens, L., Want, A., Wubbels, T., & Brekelmans, M. (2014). Real-time teacher-student interactions: A Dynamic Systems approach. Teaching and Teacher Education. 37. 10.1016/j.tate.2013.07.016. Schoenfeld, A. H., Fink, H., Zuñiga-Ruiz, S., Huang, S., Wei, X., & Chirinda, B. (2023). Helping students become powerful mathematics thinkers: Case studies of teaching for robust understanding. New York, Routledge. Tavares, V. (2022). Teaching International Students in a Difficult Time: The Importance of Empathy. The Canadian Journal for the Study of Adult Education / La revue canadienne pour l’étude de l’éducation des adultes, 34(2), 57–72. https://doi.org/10.56105/cjsae.v34i02.5648. Tschannen-Moran, M., & Woolfolk Hoy, A. (2002) The Influence of Resources and Support on Teachers’ Efficacy Beliefs. Annual Meeting of the American Educational Research Association, New Orleans, 1-5 April 2002. Waluyo, H., & Amalia, N. (2024). The Impact of Teachers Classroom Management Skills On Learning. Didaktika Tauhidi: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar. 11. 47-60. 10.30997/dt.v11i1.12699. Zuvalinyenga, D. (2015). Enhancing Oral Communication Skills in Mathematics Teaching: Lessons from Research. DANDE Journal of Social Sciences and Communication. 1. 44-54. 10.15641/dande.vi.4.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 480 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 172 |
||