| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,430 |
| تعداد مقالات | 17,607 |
| تعداد مشاهده مقاله | 57,250,793 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,071,708 |
بازنمایی تجارب زیسته معلمان ابتدایی از تربیت تمام ساحتی و راهکارهای تحقق آن : مطالعه ای به روش پدیدار شناختی | ||
| برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
| مقاله 5، دوره 3، شماره 4، اسفند 1403، صفحه 71-97 اصل مقاله (825.41 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2025.64396.1187 | ||
| نویسندگان | ||
| فاطمه مردان اربط* ؛ مریم مرندی حیدرلو | ||
| دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف از این مطالعه بررسی دیدگاه معلمان درباره نقش و جایگاه خود در اجرای موفقیتآمیز رویکرد تربیت تمام ساحتی میباشد.روش انجام این پژوهش از نوع کیفی و به شیوه پدیدارشناسی است. جامعه آماری پژوهش، معلمان دانش آموزان دوره ابتدایی در شهر تبریز و در سال 1403-1402 بوده است. نمونه ها به صورت هدفمند انتخاب گردیدند و حجم آن با توجه به ماهیت پژوهش کیفی تا اشباع داده ها (14) نفر ادامه یافت. داده ها از طریق مصاحبه عمیق و ژرفنگر گردآوری گردید و با استفاده از روش پیشنهادی اسمیت(1995) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. 8 مضمون اصلی از یافته ها استخراج گردید که عبارتند از: روشهای تدریس و راهکارهای ترویج و پرورش رفتارهای عبادی و فضایل اخلاقی دانش آموزان، روشهای تدریس و راهکارهای تربیت اقتصادی و حرفه ای دانش آموزان، روشهای تدریس و راهکارهای تربیت علمی و فناوری دانش آموزان، روشهای تدریس و راهکارهای تربیت اجتماعی و سیاسی دانش آموزان، روشهای تدریس و راهکارهای تربیت زیستی و بدنی دانش آموزان و روشهای تدریس و راهکارهای تربیت زیبایی شناختی و هنری دانش آموزان، چالشهای معلمان در پیاده سازی تربیت تمام ساحتی و پیشنهادهایی برای بهبود آموزش و پرورش در راستای تربیت تمام ساحتی. نتایج این بررسی تاکید میکندکه توجه به ابعاد مختلف رشد و تربیت دانشآموزان در تمام سطوح آموزش و پرورش ضروری است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تربیت تمام ساحتی؛ نقش معلم؛ ساحت های ششگانه | ||
| مراجع | ||
|
ادیب حاج باقری، محسن؛ پرویزی، سرور؛ صلصالی، مهوش (1389). روشهای تحقیق کیفی. تهران: انتشارات بشری.Top of Form
بازدار، مرتضی؛ شیخی، کیوان؛ رضایی ارده جانی، مصطفی و صیادسامه، آیلار (1394). نقش معلمان در تربیت فرهنگی و اجتماعی دانش آموزان. دومین کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی. اسفند ماه، استانبول ترکیه.
درونه، جعفر و رضایی، محمدحسین (1386). منشور تحول بنیادین آموزش و پرورش از نگاه مقام معظم رهبری. تهران: دبیرخانه اجرایی ستاد تحول بنیادین آموزش و پرورش.
حاجی بابایی، حمیدرضا (1391). ویژگی های مدرسه ای که دوست دارم با توجه به سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش. فصلنامه نوآوری های آموزشی. 42 (11): 74-51.
دارایی، مهری (1399). آموزش تدریس پیشرفته به عنوان رویکردی نوین در سیستم آموزشی مدرن. مجله پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش. 3(28): 145-135.
رفیعی، بهروز (1388). آراء دانشمندان مسلمان در تعلیم و تربیت و مبانی آن، چاپ دوم، بیجا، مؤسسه چاپ سبحان،
صبوری خسروشاهی، حبیب. (1388). آموزش و پرورش در عصر جهانی شدن؛ چالشها و راهبردهای مواجهه با آن. مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی. 1(1): 153-196.
صحبت لو، علی و نادری، مهدی. (1400). تأملی آینده پژوهانه بر تربیت حرفه ای در نظام آموزشی ایران. آموزش پژوهی، 7(25 )
صلصالی، مهوش و همکاران (1384). روشهای پژوهش کیفی. تهران: انتشارات بشری.
عقیلی، سید رمضان؛ علم الهدی، جمیله و فتحی واجارگاه، کوروش (1397). طراحی الگوی برنامهدرسی تربیت اخلاقی در دوره ابتدایی نظام آموزشی ایران. تدریس پژوهی. 6(4): 1-23.
فلاحی، ویدا؛ صفری، یحیی و یوسف فرحنک، ماندانا. (1390). تاثیر آموزش با رویکرد تربیت هنری بر فعالیت های هنری و مهارت های فرآیندی دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی. نوآوری های آموزشی، 10(39): 101-118.
قهرمانی فرد، کامیار (1401). رویکرد آموزش و یادگیری همه ساحتی (راهکار اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در مقیاس کلاس درس ابتدایی). آموزش ابتدایی. 4(26): 9-8.
کانت، آمانویل(1367). تعلیم و تربیت، ترجمه: غلامحسین شکوهی، تهران، دانشگاه تهران
مبانی نظری سند تحول بنیادین در آموزشوپرورش (1390). وزارت آموزشوپرورش.
متسلر، م. د. (1394). الگوهای آموزشی در تربیت بدنی. ترجمه جواد آزمون و همکاران. تهران: سازمان مطالعه و تدوین (سمت) مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی.
مطهری، مرتضی(1383). تعلیم و تربیت در اسلام. چاپ چهل و یکم، تهران، صدرا
میرعرب رضی، سید علیرضا و ممشلی، رضا و سمیعی پاقلعه، حسین(1402). مروری بر جایگاه ساحت های تربیتی ششگانه سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش، چهارمین کنفرانس بین المللی علوم تربیتی، روانشناسی، مشاوره، آموزش و پرورش.
نوروزینژاد، محمد؛ طباطبایی، مینو (1399). رویکرد تعلیموتربیت اسلامی در ساحتهای ششگانه سند تحول بنیادین نظام آموزشوپرورش. فصلنامه بینالمللی میانرشتهای و بینالادیانی Pure Life. سال 7. شماره 21. خرداد: 35- 63.
یوسف زاده چوسری، محمدرضا و شاه مرادی، مرتضی. (1399). ارائه مدل برنامه درسی تربیت سیاسی بر اساس ساحت تربیت اجتماعی-سیاسی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برای دانش آموزان دوره متوسطه اول. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 5(1 (پیاپی 14) ): 173-206.
Chiang, T. H., & Trezise, D. (2021). How teacher competence functions as an institutionalized discourse in the epoch of globalization‚ Cambridge Journal of Education‚ 51(1), 105-125.
Fadel, C., & Bialik, M. (2016). Skills for the 21st Century: What Should Students Learn? Boston, MA: Center for Curriculum Redesign.
Fegert, J. M., Vitiello, B., Plener, P. L., & Clemens, V. (2020). Challenges and burden of the Coronavirus 2019 (COVID-19) pandemic for child and adolescent mental health: a narrative review to highlight clinical and research needs in the acute phase and the long return to normality. Child and adolescent psychiatry and mental health, 14, 1-11.
Hanstedt, P. (2018). Creating Wicked Students: Designing Courses for a Complex World, Published by Stylus Publishing, LLC Lipnevich, A. A., Preckel, F. & Roberts, R. D. (2016). Psychosocial Skills and School Systems in the 21st Century: Theory, Research, and Practice, Springer International Publishing.
National Research Council (2016). Education for Life and Work: Developing Transferable Knowledge and Skills in the 21st Century. Committee on Defining Deeper Learning and 21st Century Skills, In J.W. Pellegrino & M. L. Hilton, (Eds). Board on Testing and Assessment and Board on Science Education, Division of Behavioral and Social Sciences and Education. Washington, DC: The National Academies Press.
Rahayu, S., Ulfatin, N., Wiyono, B. B., Imron, A., & Wajdi, M. B. N. (2018). The professional competency teachers mediate the influence of teacher innovation and emotional intelligence on school security‚ Journal of Social Studies Education Research, 9(2), 210-227. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 349 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 176 |
||