| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,430 |
| تعداد مقالات | 17,610 |
| تعداد مشاهده مقاله | 57,286,329 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,089,873 |
شناسایی عوامل اثرگذار بر بروز و اجرای ارزشیابیهای کاذب در فرآیندهای آموزشی مدارس | ||
| برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
| مقاله 2، دوره 3، شماره 4، اسفند 1403، صفحه 15-34 اصل مقاله (736.95 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2025.64346.1186 | ||
| نویسندگان | ||
| سید سهراب شیخ احمدی1؛ بهبود یاری قلی* 2؛ سیروس اسدیان1 | ||
| 1گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
| 2هیات علمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
| چکیده | ||
| زمینه و اهداف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل اثرگذار بر بروز و اجرای ارزشیابیهای کاذب در فرآیندهای آموزشی مدارس میباشد. روش ها: رویکرد پژوهشی از نوع کیفی و از نظر هدف کاربردی و به روش تحلیل محتوای کیفی عرفی میباشد و تحلیل دادهها نیز به صورت تحلیل تماتیک انجام شده است. تجزیهوتحلیل یافتههای حاصل با استفاده از کدگذاری باز و محوری انجام شد. یافته ها: که منجر به شناسایی 100 مفهوم اولیه، 5 مقوله فرعی (عاملیت حرفهای معلمان، برنامهریزی و ساختار، امکانات و ابزار، تعاملات بین فردی، راهکار) و 3 مقوله کلی (عوامل فردی، عوامل سازمانی و راهبردها) شد. نتیجه گیری: میتوان چنین نتیجه گرفت که یکی از اجزای اصلی یک نظام آموزشی، ارزشیابی است و نه تنها اطلاعاتی در مورد سطح دانش یا موفقیت دانشآموز میدهد، بلکه بازخورد برنامه آموزشی اجرا شده را نیز ارائه میدهد و لذا وجود ارزشیابی اصیل و عدم وجود ارزشیابی کاذب حائز اهمیت میباشد. براساس نتایج بهدستآمده، ارزشیابیهای کاذب تحت تأثیر عوامل مختلفی است و باید بر حسب وجود هر یک از عوامل، راهکارهای لازم را جهت کاهش ارزشیابی کاذب بکار بست. | ||
| کلیدواژهها | ||
| ارزشیابی کاذب؛ آموزگاران؛ فرایندهای آموزشی؛ دانش آموزان و دوره ابتدایی | ||
| مراجع | ||
حبیبی پور، مجید؛ باتوانی، مرتضی(1385). تاثیر برنامه ی 1400 درسی پنهان در یادگیری، ماهنامه ی رشد، تکنولوژی آموزشی : شماره 175قربانخانی، مهدی صالحی، کیوان و مقدم زاده، علی (1400). تبعات شکلگیری فرهنگ ارزشیابی کاذب در مدارس ابتدایی: مطالعهای پدیدارشناسانه. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی10(2)، 262-296قربانخانی، مهدی، صالحی، کیوان.، مقدم زاده، علی. (1398). شناسایی عوامل مؤثر در شکلگیری فرهنگ ارزشیابی کاذب در مدارس ابتدایی. مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی, 9(26), 29-69.مرتضوی مرتضی، گویا زهرا، ملکی حسن، غلام آزاد سهیلا.(1399). چالشهای اجرای ارزشیابی توصیفی درس ریاضی در دوره ابتدائی در ایران از دیدگاه معلمان دوفصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی .۸ (۱۵) :۲۲۸-۱۹۳مهربانی، وحید (1397). تراکم دانشآموز و کیفیت تحصیلی در تهران: مطالعۀ موردی پایۀ چهارم ابتدایی. فصلنامه علمی پژوهشی تعلیم و تربیت، ۳۴ (۳)، ۸۲.Annisa, Rahmadani., Irlyanova, Sabina., Novita, Sari, Nasution., Juni, Sahla, Nasution. (2024). Evaluasi Pembelajaran pada Keterampilan Menulis di Kelas Tinggi. JISPENDIORA : Jurnal Ilmu Sosial, Pendidikan Dan Humaniora, 3(2):150-157. doi: 10.56910/jispendiora.v3i2.1510 Aryal, H. (2021). A literature survey on student feedback assessment tools and their usage in sentiment analysis. arXiv preprint arXiv:2109.07904. Astrid, Nur, Septiani., Desti, Ratna, Pratiwi., Rossy, Rossy. (2023). Evaluasi Pembelajaran dalam Meningkatan Mutu Pendidikan di Sekolah Dasar. MASALIQ, 3(5):824-832. doi: 10.58578/masaliq.v3i5.1380 Flora, Florensia, Simanjuntak., Indri, Yohana, Sirait., Irma, Armita, Apriani., Vebri, Injilika, Br., Sembiring. (2024). Analisis kesulitan guru dalam pelaksanaan evaluasi pembelajaran di sekolah dasar. Jurnal Cerdik: Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 3(2):148-155. doi: 10.21776/ub.jcerdik.2024.003.02.05 Fook, C. Y., & Sidhu, G. K. (2006). School-Based Assessment among ESL Teachers in Malaysian Secondary Schools. Jurnal Pendididkan USM, 9, 1-8. Gilang, Ramadhan. (2023). Pentingnya Proses Evaluasi Dalam Pembelajaran Di Sekolah Dasar. doi: 10.59059/tarim.v4i3.220 Ina, Magdalena., Nurul, Hidayati., Ratri, Hersita, Dewi., Zahra, Maulida. (2023). Pentingnya Evaluasi dalam Proses Pembelajaran dan Akibat Memanipulasinya. MASALIQ, 3(5):810-823. doi: 10.58578/masaliq.v3i5.1379 Lang, S., Cadeaux, M., Opoku-Darko, M., Gaxiola-Valdez, I., Partlo, L. A., Goodyear, B. G., ... & Kelly, J. (2017). Assessment of cognitive, emotional, and motor domains in patients with diffuse gliomas using the National Institutes of Health Toolbox Battery. World neurosurgery, 99, 448-456 Lee, G. (2010). Holistic Assessment (HA) in Primary Schools. Report of the Primary Education Review and Implementation Committee (PERI), CPDD MOE Mar, Z. (2022). Assessment practice of English language teachers in Myanmar. Journal of Green Learning, 2(1), 58-67. Sasmaz-Oren, F., & Ormanci, Ü. (2011). Teacher candidate levels of familiarity with the methods, techniques and tools composing the alternative assessment approaches. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 15, 3476-3483 Stufflebeam, D. L. & Shinkfield, A (2012) Evaluation, Theory, Models and Application. Jossey-Bass Willy. Yamtim, V., & Wongwanich, S. (2016). A study of classroom assessment literacy of primary school teachers. 5th World Conference on Educational Sciences - WCES 2013. 116, pp. 2998 – 3004. Procedia - Social and Behavioral Sciences. doi:10.1016/j.sbspro.2014.01.696 | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 472 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 206 |
||