| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,416 |
| تعداد مقالات | 17,490 |
| تعداد مشاهده مقاله | 56,490,968 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,743,802 |
شناسایی عوامل اثرگذار بر بروز و اجرای ارزشیابیهای کاذب در فرآیندهای آموزشی مدارس | ||
| برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
| مقاله 2، دوره 3، شماره 4، اسفند 1403 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2025.64346.1186 | ||
| نویسندگان | ||
| سید سهراب شیخ احمدی1؛ بهبود یاری قلی* 2؛ سیروس اسدیان1 | ||
| 1گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
| 2هیات علمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
| چکیده | ||
| زمینه و اهداف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل اثرگذار بر بروز و اجرای ارزشیابیهای کاذب در فرآیندهای آموزشی مدارس میباشد. روش ها: رویکرد پژوهشی از نوع کیفی و از نظر هدف کاربردی و به روش تحلیل محتوای کیفی عرفی میباشد و تحلیل دادهها نیز به صورت تحلیل تماتیک انجام شده است. تجزیهوتحلیل یافتههای حاصل با استفاده از کدگذاری باز و محوری انجام شد. یافته ها: که منجر به شناسایی 100 مفهوم اولیه، 5 مقوله فرعی (عاملیت حرفهای معلمان، برنامهریزی و ساختار، امکانات و ابزار، تعاملات بین فردی، راهکار) و 3 مقوله کلی (عوامل فردی، عوامل سازمانی و راهبردها) شد. نتیجه گیری: میتوان چنین نتیجه گرفت که یکی از اجزای اصلی یک نظام آموزشی، ارزشیابی است و نه تنها اطلاعاتی در مورد سطح دانش یا موفقیت دانشآموز میدهد، بلکه بازخورد برنامه آموزشی اجرا شده را نیز ارائه میدهد و لذا وجود ارزشیابی اصیل و عدم وجود ارزشیابی کاذب حائز اهمیت میباشد. براساس نتایج بهدستآمده، ارزشیابیهای کاذب تحت تأثیر عوامل مختلفی است و باید بر حسب وجود هر یک از عوامل، راهکارهای لازم را جهت کاهش ارزشیابی کاذب بکار بست. | ||
| کلیدواژهها | ||
| ارزشیابی کاذب؛ آموزگاران؛ فرایندهای آموزشی؛ دانش آموزان و دوره ابتدایی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 452 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 177 |
||