| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,422 |
| تعداد مقالات | 17,522 |
| تعداد مشاهده مقاله | 56,788,805 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,827,061 |
شناسایی شاخصها و مؤلفههای یادگیری مادامالعمر فراگیران : سنتزپژوهی براساس مدل روبرتس | ||
| برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
| مقاله 4، دوره 3، شماره 4، اسفند 1403 اصل مقاله (1.04 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2024.63610.1168 | ||
| نویسندگان | ||
| محمد محمودی بورنگ* 1؛ محمد اکبری2؛ محسن آیتی3 | ||
| 1دکتری رشته برنامه ریزی درسی، دانشگاه بیرجند، ایران | ||
| 2دانشیار رشته برنامه ریزی درسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران | ||
| 3دانشیار دانشگاه بیرجند | ||
| چکیده | ||
| زمینه و اهداف: پژوهش حاضر، با هدف شناسایی شاخصها و مؤلفههای آمادگی یادگیری مادام العمر فراگیران انجام پذیرفت. روش ها: این پژوهش از نوع کیفی و روش سنتز پژوهی است. قلمرو پژوهش کلیه مقالاتی هستند (374 مقاله) که پیرامون حوزه موضوعی در پایگاههای تخصصی و علمی ارائه شدهاند. نمونه پژوهش به صورت هدفمند و بر اساس معیارهای زمانی، ارتباط محتوایی با موضوع پژوهش و کیفیت مقالات، مشتمل بر 30 مقاله است. یافته ها: پس از تحلیل کیفی پژوهش های منتخب، عوامل کلیدی یادگیری مادام العمر در 4 بُعد، 13 عامل و 56 مقوله، شامل بعد فردی (توانمندیهای مبتنی بر خود، نگرش نسبت به پویایی دانش و شخصیسازی فرآیند یادگیری)؛ بعد میان فردی (ارتباط پذیری و شبکهسازی، مسئولیت پذیری یادگیرنده و درک تعاملات شناختی)، عوامل برنامهای (صلاحیتهای دیجیتال، توجه به اصول نوآوری، ایجاد گستره باز انتخابی) و عوامل راهبردی (توجه به راهبردهای فرهنگی در یادگیری، حرفه محوری و تاکید بر یادگیری کارآمد، استفاده از راهبردهای یادگیری مستقل و توجه به سازنده گرایی در برنامه درسی) مورد سازماندهی قرار گرفت. نتیجه گیری: چارچوب نظری و ابعاد شناسایی شده در پژوهش حاضر میتواند، ابزار علمی مناسبی برای برنامهریزان فرایندهای مبتنی بر یادگیری مادام العمر و استفاده پژوهشگران این حوزه فراهم آورد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| یادگیری مادامالعمر؛ آموزش؛ برنامه درسی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 339 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 230 |
||