
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,402 |
تعداد مقالات | 17,174 |
تعداد مشاهده مقاله | 55,434,388 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 17,736,552 |
عوامل وابستگی دانشآموزان به فضای مجازی؛ نقش زمینهای عوامل شناختی و فردی و میانجیهای رفتاری-اجتماعی | ||
نشریه مطالعات دانش پژوهی | ||
مقاله 3، دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 11، خرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jkrs.2025.62902.1098 | ||
نویسندگان | ||
فیروزه حاجی علی اکبری1؛ حسین احمدی* 2؛ علی ذوالقدر3 | ||
1استادیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران. | ||
2استادیار، گروه آموزش علوم اجتماعی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه فرهنگیان، تهران (پردیس شهید بهشتی زنجان)، ایران | ||
3دانشجوی دوره دکترای جامعهشناسی، گروه جامعهشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: وابستگی به فضای مجازی شکلی از آسیب در ارتباطات مجازی است که یکی از عوامل برساخت دانش زندگی روزمره محسوب میشود. هدف پژوهش بررسی عوامل وابستگی دانشآموزان به فضای مجازی با تأکید بر نقش عوامل شناختی و فردی و میانجیهای رفتاری-اجتماعی است. روششناسی: مطالعه ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش گردآوری دادهها از نوع توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری دانشآموزان متوسطه اول شهر زنجان در سال تحصیلی 1402-1401 بودهاند که 20951 نفر میباشند. حجم نمونه طبق فرمول کوکران 384 نفر برآورد شده، و درنهایت 1487 نفر به پرسشنامه آنلاین پاسخ دادهاند. پایایی و روایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تأیید گردیده و دادهها با استفاده از روشهای آماری مناسب توصیف و تحلیل شدهاند. برای عملیات آماری مناسب از نرمافزارهای SPSS و Amos استفاده شده است. یافتهها: عوامل زمینهای (نیازهای آموزشی، ارتباطی و همسالان؛ جامعهپذیری و دانش مجازی) و میانجی (پنهانکاری، افسردگی، اختلال روابط خانوادگی، سبک زندگی و انزوا) تعیینکننده وابستگی به فضای مجازی در بین دانشآموزان است. آثار مستقیم (0.42) و غیرمستقیم (0.63) به دست آمده است. مدل پیشنهادی محققان با ضریب تعیین 0.664 و معناداری زیر 0.001 مورد تأیید است. نتایج: نیازهای مختلف دانشآموزان (بهاستثنای نیاز آموزشی)، و آگاهی از فضای مجازی هم به شکل مستقیم و هم از طریق عوامل واسطهای بر وابستگی فضای مجازی اثرگذار هستند. اصالت و ارزش: وابستگی به فضای مجازی آسیب مهمی در حوزه تولید دانش شخصی محسوب میشود که تحت تأثیر عوامل مختلف زمینهای شناختی و فردی و میانجیهای رفتاری-اجتماعی عمل میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
وابستگی به فضای مجازی؛ اعتیاد به اینترنت؛ دانشآموزان؛ سبک زندگی؛ دانش فضای مجازی | ||
مراجع | ||
اسدیمجره، سامره؛ مقتدر، لیلا؛ و موسوی، مریم. (1400). اثربخشی حساسیتزدایی منظم و خودتنظیمی بر وابستگی دانشآموزان به اینترنت. سلامت روان کودک، 8(1)، 97-109. Doi: 10.52547/jcmh.8.1.8 روشندل اربطانی، طاهر؛ حسنقلیپور، طهمورث؛ و سلطانمحمدی، آرزو. (1397). راهکارهای دستیابی به الگوی مرجعیت خبری شبکههای اجتماعی. مطالعات مدیریت راهبردی، 9(34)، 109-139. 20.1001.1.22286853.1397.9.34.4.5Dor: موسوی، ولیاله. (1401). شیوع اعتیاد به اینترنت و وضعیت استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی در نوجوانان و جوانان ایرانی در سال 1397، طب نظامی، 22(3)، 281-288. doi: 10.30491/JMM.22.3.281 نرگسی، امیرعباس و حبیبزاده، اصحاب. (1397). بررسی میزان اعتیاد اینترنتی در بین دانشآموزان دبیرستانهای ایلام در سال تحصیلی 95-96، دانش انتظامی ایلام، 7(26)، 53-75. doi: 10.29252/sjimu.26.1.1 Anderson, K. J. (2001). Internet use among college students: An exploratory study. Journal of American College Health, 50(1), 21-26. https://doi.org/10.1080/07448480109595707
Andreassen, C. S., Pallesen, S., & Griffiths, M. D. (2017). The relationship between addictive use of social media, narcissism, and self-esteem: Findings from a large national survey. Addictive behaviors, 64, 287-293. https://doi.org/10.1016/j.addbeh.2016.03.006
Brand, M., Young, K. S., & Laier, C. (2014). Prefrontal control and Internet addiction: a theoretical model and review of neuropsychological and neuroimaging findings. Frontiers in human neuroscience, 8, 375. https://doi.org/10.3389/fnhum.2014.00375
Byun, S., Ruffini, C., Mills, J. E., Douglas, A. C., Niang, M., Stepchenkova, S., ... & Blanton, M. (2009). Internet addiction: Metasynthesis of 1996–2006 quantitative research. Cyberpsychology & behavior, 12(2), 203-207. https://doi.org/10.1089/cpb.2008.0102
Chou, C., & Hsiao, M. C. (2000). Internet addiction, usage, gratification, and pleasure experience: the Taiwan college students’ case. Computers & Education, 35(1), 65-80. https://doi.org/10.1016/S0360-1315(00)00019-1
Davis, R. A. (2001). A cognitive-behavioral model of pathological Internet use. Computers in human behavior, 17(2), 187-195. https://doi.org/10.1016/S0747-5632(00)00041-8 .
Fackler, M. (2007). In Korea, a boot camp cure for web obsession. New York Times, 18, 557-559. http://tony-silva.com/download/webobsessed-nyt.pdf
Fincham F. D., Cain K. m. (1986). Learned helplessness in humans: A developmental analysis. Developmental Review, 6(4), 301-333. https://www.academia.edu/download/112815462/0273-229728862990016-x20240328-1-s1cd6d.pdf
Fong, C. J., Patall, E. A., Snyder, K. E., Hoff, M. A., Jones, S. J., & Zuniga-Ortega, R. E. (2023). Academic underachievement and its motivational and self-regulated learning correlates: A meta-analytic review of 80 years of research. Educational Research Review, 41, 100566. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2023.100566
Griffiths, M. D., & Hunt, N. (1998). Dependence on computer games by adolescents. Psychological reports, 82(2), 475-480. https://doi.org/10.2466/pr0.1998.82.2.475
Hsu, S. H., Wen, M. H., & Wu, M. C. (2009). Exploring user experiences as predictors of MMORPG addiction. Computers & education, 53(3), 990-999. DOI:10.1016/j.compedu.2009.05.016
Hsu, J., Huang, J., Kinsman, J., Fireman, B., Miller, R., Selby, J., & Ortiz, E. (2005). Use of e-Health services between 1999 and 2002: a growing digital divide. Journal of the American Medical Informatics Association, 12(2), 164-171. DOI:10.1197/jamia.M1672
Hussain, Z., & Pontes, H. M. (2019). Personality, internet addiction, and other technological addictions: An update of the research literature. In Multifaceted approach to digital addiction and its treatment (pp. 46-72). IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-5225-8449-0.ch003
Internet World Stats. (2010). Retrievevd from: Internet world stats. Usage and Population Statistics. (Cited 2012). http://www.internetworldstats.com.
Kaya, A., & Dalgiç, A. I. (2021). How does internet addiction affect adolescent lifestyles? Results from a school-based study in the Mediterranean region of Turkey. Journal of pediatric nursing, 59, e38-e43. DOI: 10.1016/j.pedn.2021.01.021
Kim, E. J., Namkoong, K., Ku, T., & Kim, S. J. (2008). The relationship between online game addiction and aggression, self-control and narcissistic personality traits. European psychiatry, 23(3), 212-218. DOI: 10.1016/j.eurpsy.2007.10.010
Mitchell, K. J., Finkelhor, D., & Wolak, J. (2003). The exposure of youth to unwanted sexual material on the Internet: A national survey of risk, impact, and prevention. Youth & Society, 34(3), 330-358. https://doi.org/10.1177/0044118X02250123.
King, D. L., & Delfabbro, P. H. (2014). Is preoccupation an oversimplification? A call to examine cognitive factors underlying internet gaming disorder. Addiction, 109(9), 1566-1567. DOI: 10.1111/add.12547
Kirschner, P. A., & Karpinski, A. C. (2010). Facebook and academic performance. Computers in human behavior, 26(6), 1237-1245. https://doi.org/10.1016/j.chb.2010.03.024.
Ko, C. H., Yen, J. Y., Chen, C. C., Chen, S. H., & Yen, C. F. (2005). Proposed diagnostic criteria of Internet addiction for adolescents. The Journal of nervous and mental disease, 193(11), 728-733. DOI: 10.1097/01.nmd.0000185891.13719.54
Kraut, R., Patterson, M., Lundmark, V., Kiesler, S., Mukophadhyay, T., & Scherlis, W. (1998). Internet paradox: A social technology that reduces social involvement and psychological well-being?. American psychologist, 53(9), 1017. DOI:10.1037/0003-066X.53.9.1017
Kuss, D. J., Shorter, G. W., van Rooij, A. J., van de Mheen, D., & Griffiths, M. D. (2014). The Internet addiction components model and personality: Establishing construct validity via a nomological network. Computers in Human Behavior, 39, 312-321. DOI:10.1016/j.chb.2014.07.031
Kwon, J. H., Chung, C. S., & Lee, J. (2011). The effects of escape from self and interpersonal relationship on the pathological use of Internet games. Community mental health journal, 47, 113-121. DOI:10.1007/s10597-009-9236-1
Lam, L. T., Peng, Z. W., Mai, J. C., & Jing, J. (2009). Factors associated with Internet addiction among adolescents. Cyberpsychology & behavior, 12(5), 551-555.https://doi.org/10.1089/cpb.2009.0036
Meerkerk, G. J., van den Eijnden, R. J., Franken, I. H., & Garretsen, H. F. L. (2010). Is compulsive internet use related to sensitivity to reward and punishment, and impulsivity?. Computers in human behavior, 26(4), 729-735. https://doi.org/10.1016/j.chb.2010.01.009
Ozturk, F. O., & Ayaz-Alkaya, S. (2021). Internet addiction and psychosocial problems among adolescents during the COVID-19 pandemic: A cross-sectional study. Archives of psychiatric nursing, 35(6), 595-601. https://doi.org/10.1016/j.apnu.2021.08.007
Pratarelli, M. E., Browne, B. L., & Johnson, K. (1999). The bits and bytes of computer/Internet addiction: A factor analytic approach. Behavior Research Methods, Instruments, & Computers, 31(2), 305-314. http://dx.doi.org/10.3758%2FBF03207725
Šablatúrová, N., Gottfried, J., Blinka, L., Ševčíková, A., & Husarova, D. (2021). Eating disorders symptoms and excessive internet use in adolescents: the role of internalising and externalising problems. Journal of Eating Disorders, 9, 1-8. https://doi.org/10.1186/s40337-021-00506-5
Jun, S., & Choi, E. (2015). Academic stress and Internet addiction from general strain theory framework. Computers in Human Behavior, 49, 282-287. http://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2015.03.001
Shklovski, I., Kraut, R., & Rainie, L. (2004). The Internet and social participation: Contrasting cross-sectional and longitudinal analyses. Journal of Computer-Mediated Communication, 10(1), JCMC1018. https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2004.tb00226.x
Siomos, K. E., Dafouli, E. D., Braimiotis, D. A., Mouzas, O. D., & Angelopoulos, N. V. (2008). Internet addiction among Greek adolescent students. CyberPsychology & Behavior, 11(6), 653-657. https://doi.org/10.1089/cpb.2008.0088
Sun, Y., Li, Y., Bao, Y., Meng, S., Sun, Y., Schumann, G., ... & Shi, J. (2020). Brief report: increased addictive internet and substance use behavior during the COVID‐19 pandemic in China. The American journal on addictions, 29(4), 268-270. https://doi.org/10.1111/ajad.13066
Wong, T. Y., Yuen, K. S., & Li, W. O. (2015). A basic need theory approach to problematic Internet use and the mediating effect of psychological distress. Frontiers in psychology, 5, 1562. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2014.01562
WU, H. R., & ZHU, K. J. (2004). Path analysis on related factors causing internet addiction disorder in college students. Chinese Journal of Public Health , 20(11), 1363-1364. https://www.zgggws.com/en/article/id/16162
Xu, Y., Su, S., & Lin, D. (2012). Adolescent new media dependence behavior: the roles of parental factors and refusal self-efficacy. Psychol Develop Educ, 28(4), 421-427.
Yen, C. F., Ko, C. H., Yen, J. Y., Chang, Y. P., & Cheng, C. P. (2009). Multi‐dimensional discriminative factors for Internet addiction among adolescents regarding gender and age. Psychiatry and clinical neurosciences, 63(3), 357-364. https://doi.org/10.1111/j.1440-1819.2009.01969.x
Yen, J. Y., Ko, C. H., Yen, C. F., Wu, H. Y., & Yang, M. J. (2007). The comorbid psychiatric symptoms of Internet addiction: attention deficit and hyperactivity disorder (ADHD), depression, social phobia, and hostility. Journal of adolescent health, 41(1), 93-98.https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2007.02.002
Young, K. S. (1998). Internet addiction: The emergence of a new clinical disorder. Cyberpsychology & behavior, 1(3), 237-244. https://doi.org/10.1089/cpb.1998.1.237
Young, K. S. (1998). Internet addiction: The emergence of a new clinical disorder. Cyberpsychology & behavior, 1(3), 237-244. https://doi.org/10.1089/cpb.1998.1.237
Yu, C., Li, X., & Zhang, W. (2015). Predicting adolescent problematic online game use from teacher autonomy support, basic psychological needs satisfaction, and school engagement: A 2-year longitudinal study. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 18(4), 228-233. https://doi.org/10.1089/cyber.2014.0385
Yu, C., Zhang, W., Zeng, Y., Ye, T., Hu, J. P., & Li, D. L. (2012). Gratitude, basic psychological needs, and problematic Internet use in adolescence. Psychol. Dev. Educ, 28(1), 83-90.https://doi.org/10.1089/cyber.2014.0385
Zhang, M., Meng, S. Q., Hasan, A. J., Han, Y., Han, S., Li, B., ... & Zhang, Y. (2024). Network meta-analysis of the effectiveness of different interventions for internet addiction in college students. Affective Disorders, 363, 26–38.https://doi.org/10.1016/j.jad.2024.07.032
Zhao, Q., Huang, Y., & Li, C. (2022). Does adolescents’ Internet addiction trigger depressive symptoms and aggressive behavior, or vice versa? The moderating roles of peer relationships and gender. Computers in human behavior, 129, 107143. https://doi.org/10.1016/j.chb.2021.107143
Zhu, J., Yu, C., Zhang, W., Bao, Z., Jiang, Y., Chen, Y., & Zhen, S. (2016). Peer victimization, deviant peer affiliation and impulsivity: Predicting adolescent problem behaviors. Child Abuse & Neglect, 58, 39-50. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2016.06.008 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 282 |